| Vojta Bednář

YouTube se mění v sociální síť

Portál YouTube se úspěšně napojuje na Facebook, Gmail i Twitter, to vše je ale jen začátek. Největší internetový server pro sdílení videa se totiž se sociálními sítěmi nechce pouze propojovat, ale podle všeho touží stát se v dohledné době jednou z nich.

Vytváření seznamů přátel a známých či automatické posílání odkazů na Facebook a Twitter, to vše jsou horké novinky, které si na YouTube pomalu ale jistě nacházejí svoje místo. Překvapuje to ostatně asi málokoho, neboť podobné snahy dnes vidíme prakticky všude. Podle nedávných vyjádření představitelů YouTube na oficiálním blogu se však zjevně nacházíme teprve v jakési mezifázi, která představuje první kroky v procesu ještě hlubší „socializace“.

Krok za krokem

Ve snaze o rozšíření svých obvyklých lovišť se YouTube opírá především o silnou podporu své mateřské společnosti Google. Svůj profil můžete napevno spojit s účtem na Gmailu, čímž vám nejen odpadne starost o dvě jména a hesla, ale systém se také na základě údajů z adresáře pokusí vyhledat vaše přátele. Potom můžete snadno sledovat, co je zajímá, jaká nová videa objevili, případně se podělit o svá vlastní. Tato možnost byla poprvé představena v září a doposud si alespoň jednoho z navržených přátel přidal víc než milion lidí.

Funkce AutoShare, která je také poměrně nová, zase umožňuje automatické postování určitých předem nastavených aktivit z vašeho YouTube kanálu přímo na Facebook, Twitter či Google Reader. Také tato funkce si už našla asi milion uživatelů. Podle slov vývojářů se nicméně pracuje i na dalších nástrojích pro propojování lidí s jejich známými prostřednictvím YouTube, a současný stav tedy můžeme vnímat jako zahřívací kolo. Firma se nyní snaží především vyvolat otevřenou diskusi a sbírá podněty od uživatelů.

Přirozený vývoj

V zásadě se všechny tyto zdánlivě přelomové inovace opírají o tradiční sociální aspekty YouTube, jako je komentování videí nebo jejich hodnocení a především umisťování odkazů na oblíbená videa na sociální sítě či různá fóra. Jde tedy pouze o jinou formu sdílení vybraného obsahu YouTube s ostatními. Ve své nové podobě se však tyto funkce zbavují všech prostředníků, aby využívaly YouTube přímo jako svou platformu a nikoli jen zdroj.

V zájmu posílení sociální stránky je zároveň pochopitelná i snaha potlačit anonymitu a roztříštěnost uživatelů, aby mohli sledovat a podporovat své aktivity navzájem. V zásadě nejde o nic víc, než o sjednocení aktivit, které uživatelé stejně vyvíjeli, byť v neřízené podobě. Tedy alespoň zatím, protože o konkrétní podobě dalších plánů se toho ví málo a většinu toho obvyklého už firma vystřílela. Každopádně si sociální síť založenou čistě na videích a jejich komentování dokážeme celkem dobře představit a momentálně na tuto pozici neexistuje lepší kandidát, než je právě YouTube.

Sledujte nás na Facebooku!

Komentáře