| Vojta Bednář

Průvodce českými startupy: Socialbakers

Co týden, to jeden zajímavý český startup. To je náplň rubriky, v níž vám představujeme aktuální projekty domácích průkopníků internetu. Tentokrát se podíváme na zoubek analytikům ze Socialbakers, kteří kvůli Facebooku museli nedávno opustit původní název Facebakers. Svého chlebodárce si přesto nemohou vynachválit.

Projekt Socialbakers provozuje internetová společnost Candytech, původně pod názvem Facebakers. “Vznikl hlavně z toho důvodu, že nás každý den nudilo chodit a obnovovat čísla z Facebook Advertising nástroje. Řekli jsme si: Pojďme udělat něco, co to bude měřit a dělat to lépe než ostatní, kteří nejsou spolehliví. Investice byla ze začátku v řádu stovek tisíc, pak šla do několika miliónů,” popisuje Jan Řežáb, spoluzakladatel Candytechu.

Hlavní příjmy Socialbakers v tuto chvíli pocházejí z profesionálních analytických nástrojů, v plánu je nicméně další expanze do hlubšího monitoringu. Nově se v nástrojích objevilo například sledování klíčových influencerů, nebo také poměr toho, jak stránka odpovídá svým fanouškům. Na projektu a asociovaných technologiích pracuje 13 lidí, většina návštěvnosti pochází ze Spojených států a z klíčových evropských zemí.

Miliony požadavků na Facebook každý den

Za konkurenci Socialbakers považují dva typy firem. Jednak portály Allfacebook a Insidefacebook, které ale nejsou úplně přímou konkurencí a jejich zásah je podle Řežába jiný. Druhou skupinou jsou pak firmy typu Buddy Media nebo Vitrue, tedy hodně velké společnosti, které mají kolem 500 milionů korun v investicích a jsou nesrovnatelně větší. Český tým proto svou pozici popisuje jako “pozici malého challengera”.

Aktuální návštěvnost Socialbakers je těsně přes 200 tisíc lidí měsíčně a na servery Facebooku směřují několik milionů požadavků na statistiky každý den. “Do několika měsíců se dostaneme nad 100 milionů požadavků, na což se budeme určitě muset dobře připravit. Velkou radost nám také udělalo v polovině minulého roku předběhnutí Insidefacebooku v počtu fanoušků, máme skoro 25 tisíc globálních fanoušků,” vyjmenoval Řežáb.

Dobří známí z Facebooku

A přestože se celý projekt musel nedávno přejmenovat a na žádost Facebooku odstranit slovo “face” ze svého názvu (viz. náš starší článek), na vzájemných vztazích se to údajně nepodepsalo. “Jako preferovaný vývojářský konzultant jsme s nimi v denní komunikaci s několika lidmi. Řekl bych za nás, že vztahy jsou velmi dobré a jako jednoho z mála hráčů v Evropě nás opravdu znají téměř všichni ve Facebooku v Evropě a velké množství i v Palo Altu. Nemůžeme si vynachválit podporu, kterou dostáváme.”

Jasno mají Socialbakers ústy Jana Řežába i v tom, co je jejich hlavní metou pro letošní rok. “Máme ještě hodně práce ve vysvětlování firmám, co jsou to ty Key Performance Indikátory ve světě Facebooku a jak na ně nahlížet. Náš cíl tento rok je vysvětlit firmám, proč mají dělat Facebook a jak ho mají dělat správně. Správně je samozřejmě relativní pojem, a proto celý svět Facebooku analyzujeme a budeme vydávat zajímavé studie, které budou naše argumenty dobře vysvětlovat.”

Názor investora

Pavel Doležal, zakladatel Ataxo

Socialbakers je hezky udělané, líbí se mi, že vidím všechny grafy MAU/WAU/DAU hned pod sebou. Jak sami píší ve svém článku, je velký rozdíl mezi Socialbakers Insights a Facebook Insights, ale já stále nechápu cílovou skupinu. Přiznám se, že netuším, kam vlastně jdou. Jdou cestou Buddy Media a totálně detailních věcí pro marketéry a vývojáře, nebo je to spíše “populární” web, či to má být analytika nad daty (viz. Which alcohol brands grew the most in December)?

Osobně se mi stránka líbí, rád ji používám, když se chci rychle na něco podívat a nepotřebuji moc velký insight. Myslím, že by si tvůrci měli vybrat jeden směr, kterým půjdou, a tím se zaměřit. Mashable třeba otiskl jejich infografiku a bylo to skvělé. Při troše zdokonalení novinařiny a přidání více infografik by mohla stránka Socialbakers být skvělým “allfacebook.com”, ale datově zaměřeným – prostě zdrojem pro novináře či marketéry o dění na Facebooku, které bude podloženo daty. To třeba mně osobně často chybí. Jsem přesvědčen, že takovéto věci by ráda linkovala všechna velká media typu Mashable.

Ondřej Bartoš, Credo Ventures

Portál Socialbakers je bezesporu velmi zajímavým projektem, i kdyby před časem neproběhla odborným tiskem (marketingová?) kauza o tom, jak Facebook donutil portál ke změně jména. Nicméně, nemůžu se zbavit pocitu, že se jedná spíš o doplňkovou aktivitu hlavniho businessu firmy, která portál provozuje, tedy Candytechu. A jako doplňková aktivita se mi zdá skvělý: je vidět, poskytuje velmi dobrá data, ukazuje Candytech jako experty všeho facebookového (kterými jistě jsou). Pokud bych se ale na Socialbakers měl dívat jako na samostatný startup, měl bych asi obavy o udržitelnost a business model.

Ondřej Raška (@vondra), Miton Investment

SocialBakers je jeden z mála českých projektů, kterým se daří dostat na TechCrunch – například poslední článek komentující počet uživatelů Facebooku. Přijde mi to jako fantastický produkt, má výbornou možnost se dostat bezplatně s tunou témat do médií, která čtou potencionální zákazníci. A ještě k tomu si pánové vybrali zajímavý trh. Zatím moc nevím, co v Candytechu převládá, resp. to navenek není poznat. Jestli je to konzultační činnost nebo analytics/insights jako SaaS (Socialbakers). Osobně bych se opřel do škálovatelného produktu, což Socialbakers je.

Bál bych se nicméně absolutní závislosti na API Facebooku, vlastně záleží na budování dobrých vztahů s Facebookem. Jde o neustálou snahu navýšit počet povolených requestů na API, což může být problém pro případného investora. Honza Řežáb sice stále mluví o tom, jak se odstěhuje s rodinou do států, ale furt ho vidím ve čtvrtek na florbale. Tak to s těmi investory asi ještě nebude tak žhavé. Myslím si ale, že to může být poměrně finančně zajímavý projekt, a věřím, že o něm uslyšíme čím dál víc.

 

Sledujte nás na Facebooku!

Komentáře