| Jindřich Lauschmann

Doba se změnila, internet je nástrojem žen

Ačkoliv technologie jsou obecně mužská záležitost a prvními uživateli internetu byli také převážně muži, nadvládu nad online světěm stále více přebírají ženy. U mnoha globálních služeb tvoří převážnou většinu uživatelů právě ony a na svědomí mají i většinu spotřebitelských nákupů v celé řadě oblastí.

Ještě nejsou tak dávné doby, kdy internet byl bašta převážně mužská. Časy se ale mění, internet se pro běžného uživatele výrazně zjednodušuje a jeho používání je mnohem snazší a příjemnější. Přicházejí sociální sítě, hromadné nakupování, sociální hry a mikroblogování. Co mají všechny tyto velké novinky dnešní doby společného? Většina jejich uživatelů jsou ženy. A ženy vedou i v další důležité oblasti, v nakupování.

Stránky jako Zappos, Groupon, Gilt Groupe, Etsy či Diapers všechny uvádějí, že většina jejich zákazníků jsou ženy. V případě Gilt Groupe ženy tvoří 70 procent nakupujících a mají na svědomí 74 procent příjmů, u Grouponu jsou ženy 77 procent všech registrovaných zákazníků. Podle dat US Census Bureau z roku 2005 ženy kontrolují až 80 procent spotřebitelského utrácení ve Spojených státech. Toto číslo se sice netýká pouze internetu, velmi přesvědčivě nicméně ukazuje, že jsou to ženy, kdo z větší části určuje, za co se budou rodinné peníze utrácet.

Vyjímkou není ani Facebook a Twitter

Kolik byste si tipnuli, že je poměr žen a mužů na sociálních sítích? Dle studie comScore ženy nejen tvoří většinu uživatelů sociálních sítí, ale také na nich tráví o 30 procent více času než muži. Nielsen tvrdí, že i mobilní přístup na sociální sítě mají z 55 procent na svědomí ženy. Podle Sheryl Sandberg, COO Facebooku, tvoří ženy nadpoloviční většinu uživatelů Facebooku a mají na svědomí 62 procent denní aktivity jako jsou zprávy, statusy a komentáře, a plných 71 procent fanouškovské aktivity na Facebook Pages. Kromě toho mají v průměru o 8 procent více přátel a na Facebooku tráví více času.

S tím souvisí i Zynga, která ačkoliv se pilně snaží zdroje svých příjmů diverzifikovat, stále je víceméně závislá na svém facebookovém panství. Hegemon sociálního hraní mluví o 60 procentech hráčů slabšího pohlaví. Podle studie PopCap obvyklému profilu sociálního hráče odpovídá žena v domácnosti ve věku kolem 43 let. Jiná není situace – pro někoho možná trochu překvapivě – ani u Twitteru, kde ženy podle analýz (Dan Zarella, Darmesh Shaw) mají více následovníků, více lidí následují a odesílají více tweetů než muži.

V Česku stejně jako ve světě

Pro příklady ale nemusíme chodit jenom do ciziny a k největším globálním službám, stejný trend potvrzují i čeští vývojáři a marketéři. Facebookovou hru Bzoonk Bar od společnosti Falanxia hraje 61 procent žen, z toho polovina je ve věku 18 až 24 let. V aplikaci O2 kachnička z dílny brandz friendz, kde si lidé vytvořili během února a března přes 20 tisíc originálních kachniček, dosáhl podíl žen 75 procent.

Slovní fotbal, nejhranější hru českého internetu, hraje denně přes 32 tisíc žen (65 procent hráčů), z nichž více než 85 procent je starších než 25 let. Hra samotná se pro ně stala skvělým komunikačním prostředím, kde kromě jiného diskutují třeba o receptech na vaření,” říká Miloš Endrle ze společnosti Geewa.

Také lídr slevového trhu Slevomat hlásí jasnou převahu zákaznic, kterých má 65 procent, další z velkých hráčů Zapakatel mluví o 55 procentech. “Na Fler.cz ženy tvoří více než 90 procent uživatelů a ten samý poměr registrujeme u fanoušků Fler.cz na Facebooku. Na Fleru perfektně vidíte, jak jsou ženy na internetu aktivní a otevřené všemu novému. Každá nová služba nebo funkce je komunitou okamžitě testována a používána, ženy současně rády využívají nabízené komunitní funkce,” uvedla mluvčí služby Michala Gregorová.

Nic nového pod sluncem?

Asi všichni tak nějak tušíme, že žena má obvykle v domácnosti hlavní slovo v útratách za každodenní výdaje, přestože nejde nutně o neporušitelné pravidlo. Velkým překvapením není ani potvrzení toho, že ženy jsou více zaměřené na vztahy a tím pádem sociálnější. Jak se internet stává mainstreamovým a je stále běžnější součástí našich životů, je přirozené, že se tento trend stále více promítá i do světa online. Internet již definitivně přestal být doménou svobodných mladých mužů, geeků a hledačů stránek s obrázky pro dospělé.

Co z toho vyplývá pro marketéry? Že do budoucna bude stále více třeba vytvářet marketingová sdělení na míru ženám a myslet na ně i v každodenní komunikaci na sociálních sítích. Protože jsou to ženy, kdo jsou nejen většinou publika sociálně marketingových kanálů, ale také mají podstatný vliv na utrácení rodinných peněz a tím i vytoužené konverze.

Via TC

 

Ilustrační obrázek pochází z fotobanky Pixmac.cz.

Sledujte nás na Facebooku!

Komentáře