| Jan Handl

Mezi stovkou nejcennějších značek opět chybí Facebook

Pokud jde o sílu značky, technologické firmy s přehledem ovládají přední příčky žebříčku nejdražších brandů. Sociální sítě nicméně na čelních pozicích chybí, a to včetně Facebooku. Nejvýše je stále Coca-Cola následována IBM, Microsoftem a Googlem. Daří se Applu, hodnota této značky se meziročně zvýšila o 58 procent. Co myslíte, kdy bude Facebook v TOP10?

 

Před rokem jsem se při hodnocení žebříčku Best Global Brands 2010 podivoval nad tím, kde že je ten slavný Facebook. Tou dobou se psalo o tom, že Facebook jako firma stojí 10 miliard dolarů. Dnes je všechno jinak, jeho hodnota se prý pohybuje výrazně nad 50 miliard, přesto značka Facebook v letošní nejlepší stovce, tradičně vyhlašované Interbrandem, stále chybí.

Nejlepších sto značek světa se meziročně příliš nemění. Zaznamenáváme lehké propady a mírné postupy vzhůru, jen výjimečně se stane něco neočekávaného. Letos se skokanem roku stal Apple, hodnota této mnohými milované značky stoupla na 33,5 miliardy dolarů, tedy o 58 procent vzhůru. Apple je v první desítce konkrétně na osmém místě (v loňském žebříčku byl až sedmnáctý). O výrazných 27 procent si polepšil také Google, na posun ze čtvrtého místa to ale nestačilo. Na 98. místě se objevila značka HTC, jeden z mála nováčků v elitní stovce.

Ale zpět k Facebooku. Tato firma mé podle odhadů hodnotu mnoha desítek miliard dolarů. Že by značka jako taková nestála ani zlomek této sumy, nějaké čtyři miliardy potřebné k tomu, aby se Facebook dostal do žebříčku nejlepších značek? Asi nestojí, když Interbrand ve svých výpočtech Facebook ignoruje. Nabízí se tedy logická otázka, proč je Facebook tak drahý, a kde jsou ty desítky miliard, o kterých se mluví v souvislosti s jeho ohodnocením. Je to v počtu uživatelů, potenciálních ziscích?

Pravda je, že Facebook je velmi mladá firma a značka. Pokud jsou Apple a Microsoft slovutní pánové středního věku a Google je teenager, tak Facebook musí být v tomto přirovnání zákonitě mimino. Najdeme v nejlepší stovce značek podobně staré, nebo spíše mladé značky? Těžko. A to je možná ten problém. Z pohledu Interbrandu z toho zřejmě plyne poučení, že není možné vybodovat cennou značku za několik let. A to přesto, že se o Facebooku neustále píše a mluví, že má stovky milionů uživatelů (tedy zákazníků) a velký potenciál.

Pokud už by měla nějaká mladá značka proniknout mezi smetánku, musel by to být Facebook. Technologické značky totiž v posledních pár letech válcují všechna ostatní odvětví. Ve stovce nejlepších šplhají vytrvale nahoru Amazon, Samsung, eBay, SAP a další.

Komentář hodnotitelů k technologickým firmám sám označuje Facebook a Zyngu za průkopníky, kteří vytvářejí úplně nové businessmodely. Google a Amazon mají tento proces za sebou, našli si cestu a teď jí jenom vylepšují a pracují na generování zisku. HP, Dell, Intel nebo Microsoft mají prý už dostatečně dlouhou dobu klíč k peněženkám zákazníků, jsou to tradiční štiky, i když ve srovnání s mladou technologickou konkurencí už trochu pomalejší.

Na vstup Facebooku mezi top značky si budeme muset minimálně rok počkat. Upřímně řečeno, Facebook jsem v žebříčku čekal už letos, podle Interbrandu je ale pořád v plenkách. Má potenciál, který lze (když už jsme u těch přirovnání k dítěti) popsat jako talent ke zpěvu a malování. Facebook nahlas křičí a čmárá pastelkou po papíře. Zda se z něj stane špičkový operní zpěvák nebo světoznámý malíř, se zatím neví. Vždyť bychom si to přáli u všech podobných batolat, že?

Mimochodem, Facebook prý letos utrží více než 4 miliardy dolarů. HTC loni vykázalo více než dvakrát tolik, a přesto je na úplném chvostu žebříčku. Adobe utržilo vloni méně než má získat Facebook letos, a přesto v žebříčku je. Značky jsou zkrátka hodnoceny podle různých parametrů a jak je vidět, tržby nejsou pro pořadí rozhodující. Stále “jen” osmé místo superúspěšného Applu budiž důkazem za všechny.

 

Jan Handl

Další články autora

Autor je kromě jiného publicista. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články o technologiích, ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter (www.twitter.com/erben).

Sledujte nás na Facebooku!

Komentáře