| Jan Handl

Mezi stovkou nejcennějších značek opět chybí Facebook

Pokud jde o sílu značky, technologické firmy s přehledem ovládají přední příčky žebříčku nejdražších brandů. Sociální sítě nicméně na čelních pozicích chybí, a to včetně Facebooku. Nejvýše je stále Coca-Cola následována IBM, Microsoftem a Googlem. Daří se Applu, hodnota této značky se meziročně zvýšila o 58 procent. Co myslíte, kdy bude Facebook v TOP10?

 

Před rokem jsem se při hodnocení žebříčku Best Global Brands 2010 podivoval nad tím, kde že je ten slavný Facebook. Tou dobou se psalo o tom, že Facebook jako firma stojí 10 miliard dolarů. Dnes je všechno jinak, jeho hodnota se prý pohybuje výrazně nad 50 miliard, přesto značka Facebook v letošní nejlepší stovce, tradičně vyhlašované Interbrandem, stále chybí.

Nejlepších sto značek světa se meziročně příliš nemění. Zaznamenáváme lehké propady a mírné postupy vzhůru, jen výjimečně se stane něco neočekávaného. Letos se skokanem roku stal Apple, hodnota této mnohými milované značky stoupla na 33,5 miliardy dolarů, tedy o 58 procent vzhůru. Apple je v první desítce konkrétně na osmém místě (v loňském žebříčku byl až sedmnáctý). O výrazných 27 procent si polepšil také Google, na posun ze čtvrtého místa to ale nestačilo. Na 98. místě se objevila značka HTC, jeden z mála nováčků v elitní stovce.

Ale zpět k Facebooku. Tato firma mé podle odhadů hodnotu mnoha desítek miliard dolarů. Že by značka jako taková nestála ani zlomek této sumy, nějaké čtyři miliardy potřebné k tomu, aby se Facebook dostal do žebříčku nejlepších značek? Asi nestojí, když Interbrand ve svých výpočtech Facebook ignoruje. Nabízí se tedy logická otázka, proč je Facebook tak drahý, a kde jsou ty desítky miliard, o kterých se mluví v souvislosti s jeho ohodnocením. Je to v počtu uživatelů, potenciálních ziscích?

Pravda je, že Facebook je velmi mladá firma a značka. Pokud jsou Apple a Microsoft slovutní pánové středního věku a Google je teenager, tak Facebook musí být v tomto přirovnání zákonitě mimino. Najdeme v nejlepší stovce značek podobně staré, nebo spíše mladé značky? Těžko. A to je možná ten problém. Z pohledu Interbrandu z toho zřejmě plyne poučení, že není možné vybodovat cennou značku za několik let. A to přesto, že se o Facebooku neustále píše a mluví, že má stovky milionů uživatelů (tedy zákazníků) a velký potenciál.

Pokud už by měla nějaká mladá značka proniknout mezi smetánku, musel by to být Facebook. Technologické značky totiž v posledních pár letech válcují všechna ostatní odvětví. Ve stovce nejlepších šplhají vytrvale nahoru Amazon, Samsung, eBay, SAP a další.

Komentář hodnotitelů k technologickým firmám sám označuje Facebook a Zyngu za průkopníky, kteří vytvářejí úplně nové businessmodely. Google a Amazon mají tento proces za sebou, našli si cestu a teď jí jenom vylepšují a pracují na generování zisku. HP, Dell, Intel nebo Microsoft mají prý už dostatečně dlouhou dobu klíč k peněženkám zákazníků, jsou to tradiční štiky, i když ve srovnání s mladou technologickou konkurencí už trochu pomalejší.

Na vstup Facebooku mezi top značky si budeme muset minimálně rok počkat. Upřímně řečeno, Facebook jsem v žebříčku čekal už letos, podle Interbrandu je ale pořád v plenkách. Má potenciál, který lze (když už jsme u těch přirovnání k dítěti) popsat jako talent ke zpěvu a malování. Facebook nahlas křičí a čmárá pastelkou po papíře. Zda se z něj stane špičkový operní zpěvák nebo světoznámý malíř, se zatím neví. Vždyť bychom si to přáli u všech podobných batolat, že?

Mimochodem, Facebook prý letos utrží více než 4 miliardy dolarů. HTC loni vykázalo více než dvakrát tolik, a přesto je na úplném chvostu žebříčku. Adobe utržilo vloni méně než má získat Facebook letos, a přesto v žebříčku je. Značky jsou zkrátka hodnoceny podle různých parametrů a jak je vidět, tržby nejsou pro pořadí rozhodující. Stále “jen” osmé místo superúspěšného Applu budiž důkazem za všechny.

 

Sledujte nás na Facebooku!

Komentáře