| Jindřich Lauschmann

Kvůli jedinému odkazu zmizí Chrome z vyhledávání Google

Jedna kampaň Googlu, jedna chyba v ní v podobě jednoho špatného odkazu, a na dobu nejméně dvou měsíců zmizí prohlížeč Chrome z výsledků vyhledávání. Takový je výsledek kampaně, v níž se Unruly Media měla postarat o co nejvíce zhlédnutí upoutávky na Chrome.

O tom, že poslední kampaň na Chrome, která využívala sponzorovaných blogpostů ke zviditelnění tohoto prohlížeče, se příliš nepovedla, jsme již včera informovali. Pro shrnutí, pokud jste včerejší novinku nečetli a nyní se vám do ní nechce – šlo o to, že se v placeném příspěvku objevil odkaz, který Google započítával do tzv. PageRanku, tedy skóre pro umístění ve vyhledávání. Jde o nedovolenou praktiku, kterou Google zakazuje a tvrdě postihuje.

Když jsme novinku psali, přemýšleli jsme o tom, zda Google sám sebe postihne ve vyhledávání způsobem, který jej rozhodně nevyjde levně, nebo jestli se bude pokoušet shodit zodpovědnost na někoho jiného. Příběh nám nakonec dal za pravdu hned dvakrát (a přitom ani jednou), stalo se totiž oboje.

Kampaň cílila na přehrání videa

Pokud vás zajímají detaily, celkový obrázek si lze udělat pročtením několika příspěvků různých autorů, kteří se k záležitosti vyjadřovali. Ve vší stručnosti to bylo asi takto: Google zadal Unruly Media kampaň, v níž bylo cílem získat co nejvíce přehrání jisté upoutávky na Google Chrome. Jak tohoto cíle Unruly Media dosáhne, byla na agentuře. Agentura zvolila přístup, který v jejím případě není ojedinělý – vyzvala spřátelené blogery, aby napsali příspěvek, do něhož video vloží. Obsah článku ani to, zda má být kritický nebo naopak pochvalný, jim nikdo nediktoval, cílem bylo pouze zviditelnění videa. Blogeři měli být zaplaceni podle počtu přehrání, která na svém blogu získají.

Agentuře šlo čistě o přehrání videa, její šéf Scott Button napsal dopis TechCrunchi, v němž vysvětluje, jak Unruly Media pracuje. Žádné zpětné odkazy ani optimalizace vyhledávání nejsou mezi cíli agentury a blogeři jsou upozorněni, aby všechny případné odkazy (které po nich ze zásady nikdo nežádá) ve sponzorovaných postech obalili atributem nofollow. Ten zabraňuje jejich započítání pro potřeby určení skóre PageRank. Z více než 400 článků se ale i tak v jednom nešťastný neobalený odkaz objevil a odkazoval přímo na hlavní stránku pro stažení prohlížeče Chrome.

Dotazem “browser” budete Chrome hledat marně

A reakce Google webspam týmu? Snížit PageRank pro domovskou stránku Chromu, dle vyjádření Googlu pro Dannyho Sullivana ze Search Engine Land na “nejméně 60 dnů”. Protože Google nechce zanechat v této záležitosti špatný dojem, rozhodl se, že by “měl být podřízen vyšším standardům”, a proto byla zvolena “přísnější reakce, než k jaké by došlo u typické stránky”.

Kromě tohoto vyjádření si k tomu své nakonec řekl i Matt Cutts, šéf webspam týmu Googlu, který se momentálně zdržuje ve Střední Americe a chvíli mi trvalo, než se dostal k internetu. Podle něj sice šlo o pouhý omyl a odkaz porušující pravidla Googlu byl skutečně pouze jeden, i to ale stačí, aby bylo konstatováno porušení a uložena sankce.

Výsledky snížení PageRanku se projevily během několika hodin. V noci na dnešek se Google Chrome vytratil z první stránky výsledků vyhledávání na celou řadu vyhledávacích dotazů. Asi vůbec nejvíc bude Google bolet výraz “browser“, na který je nyní Chrome až na páté stránce výsledků, tedy tak daleko, kam se nedostane ani ten netrpělivější uživatel. Na první stránce přitom jsou všichni hlavní konkurenti kromě Internet Exploreru. Na výraz “chrome” je sice prohlížeč stále prvním odkazem, ale místo domovské stránky tu najdete odkaz na stránku nápovědy k prohlížeči.

Pochvala pro Google

Googlu v tomto případě rozhodně náleží uznání za to, jak se se situací dokázal v komunikační rovině vypořádat. Na jednu stranu věrohodně vysvětlil, že zodpovědnost za chybu skutečně nespočívá na něm a do jisté míry ani na jeho agentuře, byť si měla sponzorované příspěvky blogerů zkontrolovat. A zároveň, přestože by s tímto vysvětlením Google pravděpodobně situaci bez nějaké drtivé mediální škody přežil, i kdyby nevyvodil vůbec žádné důsledky, důsledky vyvodil a svůj vlastní prohlížeč postihl.

Je ovšem také třeba zmínit, že o reklamě řeč není. Při hledání slova “broswer” v Googlu se tak nahoře nad výsledky hledání, v nichž Chrome skutečně chybí, reklama na Chrome dál objevuje. Sice placená, ale pořád placená jen Googlem Googlu. Jestli tím ostatní kroky Googlu ztrácejí část své přesvědčivosti, nebo ne, to už necháme na vás.

Sledujte nás na Facebooku!

Komentáře