| Hana Červáková

Facebook před vstupem na burzu odhalil (skoro) vše

Nejvíce očekávané technologické IPO od dob Googlu se blíží a Facebook v noci zveřejnil potřebné dokumenty. Podívejme se na průřez vším, co díky tomu vyšlo najevo – od čísel o uživatelích a příjmech, přes rizika pro budoucí vývoj Facebooku až po přehled nových milionářů.

Od listopadu se hovoří o tom, že jednička v sociálních sítích chystá svůj vstup na burzu v první polovině tohoto roku, a celé téma je středem velké pozornosti už nejméně rok. Když Facebook nyní učinil hlavní krok a zveřejnil informace o svém podnikání, obrovský zájem rychle rychle přetížil i server sec.gov, oficiální webové stránky federální agentury, které zprávu obsahují. Všechny totiž zajímá pozadí facebookového IPO za 5 miliard dolarů, které si můžete stáhnout v PDF zde. Podobné přetížení už stránky federální agentury zažily – když vstupoval na burzu Google.

Svět už symbolicky obletěla také fotka pracovního stolu Marka Zuckerberga, kterou zveřejnil na Facebooku. Na jeden z nejdůležitější dnů v historii své sociální sítě si na něm umístil tento povzbuzující vzkaz:

Facebook v číslech

V rámci vstupu na burzu musel Facebook odhalit řadu ze svých dosud nezveřejněných dat. Jaká klíčová fakta a dlouho skrývaná tajemství vyplula na povrch?

Ohromující jsou statistiky uživatelů. Facebook má 845 milionů aktivních uživatelů měsíčně, 483 milionů denně. Z toho na mobilních přístrojích bylo v prosinci 425 milionů a jen během posledních čtyř měsíců vzrostl měsíční počet mobilních uživatelů o 21 procent. Facebooková mobilní aplikace je nejstahovanější aplikací pro chytré telefony vůbec.

Současní uživatelé mezi sebou mají na sto miliard přátelství (118 přátelství na každého), denně na sociální síť nahrají 250 milionů fotek a rozdělí 2,7 miliardy palců nahoru. Přestože jak ukazuje následující graf, růst počtu uživatelů největší sociální sítě zpomaluje, ve svém prohlášení Facebook tvrdí, že jeho cílem je získat na svou stranu celé dvě miliardy lidí, kteří mají v současnosti přístup ke světu online.

Analytici se třásli především na zveřejnění přesných údajů o výdělcích společnosti. Dozvěděli jsme se, že zatímco v roce 2010 sociální síť vydělala celkem 1,974 miliardy dolarů, loni to už bylo 3,711 miliardy. Čistý zdaněný příjem pak byl před dvěma lety 606 milionů dolarů, o rok později celá jedna miliarda. Roční hrubý příjem společnosti vzrostl mezi roky 2009 a 2010 o 154 procent, mezi roky 2010 a 2011 pak o 88 procent. Na různé akvizice loni Facebook vydal 68 milionů dolarů, jejich přehled najdete zde.

Jak ale upozorňuje server mocoNews, přepočteme-li příjmy na jednoho uživatele, dostáváme se k číslům, na která Facebook zase tolik pyšný být nemůže. Zatímco jeho průměrný příjem za jednoho uživatele je 4,39 dolaru, Google v současnosti vydělá na každém uživateli 36 dolarů a Yahoo 16 dolarů.

Příjmy z reklam a závislost na hrách od Zyngy

Pokud jde o příjmy z reklam, v posledním čtvrtletí loňského roku jen tímto způsobem Facebook vydělal téměř jednu miliardu dolarů, přesněji 943 milionů. Vzhledem k tomu, že příjmy z reklamy mají stabilně vzestupnou tendenci, lze očekávat, že v prvním čtvrtletí 2012 už magickou hranici jedné miliardy překonají. V roce 2010 prodal Facebook reklamu za 1,9 miliardy dolarů, loni to už bylo za 3,2 miliardy, což je meziroční nárůst o 42 procent. Příjem z reklam tak v roce 2011 tvořil 85 procent celkových příjmů společnosti.

Zajímavá je zde pozice Zyngy, která loni pro Facebook znamenala celých 12 procent z jeho příjmů. Žádný jiný zákazník sociální sítě přitom hranici 10 procent příjmů z prodeje reklamy nepřekonal. Příjem Facebooku z kreditů byl loni 550 milionů a celých 68 procent generovala samotná Zynga. Zdá se tedy, že pokud jde o facebookové kredity, je Facebook na této společnosti extrémně závislý.

Celkově Facebook mezi vývojáře rozdělil za celý loňský rok 1,4 miliardy dolarů. Apple nicméně stále rozdělí 700 milionů dolarů za jediné čtvrtletí.

Investice do Facebooku a možná rizika

Největší sociální síť v dokumentech také ukázala na potenciální rizika, kterým může v budoucnosti čelit a která by ji případně mohla ohrozit. Jako jeden z hlavních rizikových faktorů označuje Facebook inovace od konkurence, zvláště pak od Googlu, ale také od Microsoftu nebo Twitteru. Mezi další slabé stránky, které mohou být pro investory zvláště znepokojující, patří:

  • Mobilní platforma Facebooku nezobrazuje reklamy (čím více poroste, tím je tento problém markantnější).
  • Bugy mohou pustit lidi k informacím, které by neměli vidět.
  • Zynga tvoří 12 % příjmů společnosti. Případný rozchod by Facebook hodně bolel.
  • Příjmy Facebooku loni vzrostly jen o 88 %, což neodpovídá skutečnému růstu sociální sítě.
  • Mark Zuckerberg má ve společnosti obrovský podíl, což koncentruje moc do rukou jednoho člověka.
  • Mnoho z facebookových serverů spravuje třetí strana. Facebook nemá vliv na jejich funkčnost (hrozba útoků).
  • Software Facebooku je velmi komplexní a může mít hodně děr.

Kompletní seznam všech 35 rizik, která Zuckerberg zmínil, přináší například server Mashable a jejich rozboru se důkladněji věnuje v samostatném článku také Read Write Web.

Jak bohaté jsou klíčové postavy Facebooku a za co utrácejí

Pozornost přitáhla také data týkající se příjmů a výdajů zakladatele a předních zaměstnanců největší sociální sítě. Současný podíl Marka Zuckerberga ve společnosti je 28,4 procenta a jeho hodnota se odhaduje na minimálně 25 miliard dolarů. Plat zakladatele Facebooku byl za loňský rok 483 333 dolarů, se všemi prémiemi si pak vydělal 1,49 milionu. Od příštího roku bude jeho roční plat po vzoru jiných velkých jmen jako je Steve Jobs nebo Sergey Brin a Larry Page jen symbolický jeden dolar.

Jisté je jedno. Prodej akcií Facebooku udělá z jeho původních vlastníků milionáře až miliardáře, kteří nebudou vědět, co s penězi. Anebo budou? Po tom pátral redaktor Business Insideru ve svém videu.

Jak se vedlo ostatním

O tom, jak si vedly jiné velké společnosti internetového světa při vstupu na burzu, vypovídají následující grafy od Statista. Je zřejmé, že prvních patnáct dní bylo u každé z těchto firem dost odlišných. Yahoo okamžitě vyletělo nahoru jako raketa, Google vykazoval stabilní hodnoty a eBay mělo první dva týdny jako na houpačce. Třeba takový Groupon ale začal po deseti dnech nemilosrdně padat.

A na úplný závěr ještě něco pro pobavení. Server TechCrunch už stihl vytvořit vtipné hitlerovské video na toto téma.

Sledujte nás na Facebooku!

Komentáře