| Vojta Bednář

Blog: Pravda podle Dočekala. Kolik času tedy lidé tráví na Google+?

Včera obletěla svět informace o tom, že na Google+ stráví uživatelé jen 3 minuty za měsíc, na Facebooku skoro 7 hodin. Daniel Dočekal náš článek i zveřejněná data zpochybnil, a protože i nás to zaujalo a nahlodalo, rozhodli jsme se zjistit víc a obrátili jsme se přímo na comScore.

Náš článek Na Google+ lidé měsíčně tráví jen 3 minuty, na Facebooku 400 vychází z textu Wall Street Journalu, který se odvolává na statistiky comScore. Podle nich v lednu průměrný uživatel strávil celkem 405 minut na Facebooku, po 89 minutách na Tumblr a Pinterestu, 21 minut na Twitteru, 17 minut na LinkedIn, 8 minut na MySpace a 3 minuty na Google+. Data zahrnují jen návštěvnost z počítačů a u Twitteru i Google+ jde jen o ty uživatele, kteří sami přišli přímo na doménu služby.

Data převzala média z celého světa, článek Daniela Dočekala Na Google+ prý lidé tráví 3 minut měsíčně… Tyinternety.cz neumí anglicky, nebo? nás ale popravdě znejistěl. Museli jsme přiznat, že jsme ho nepodrobili bližšímu ověřování a údaje od WSJ nepřezkoumali, a že pouhé tři minuty měsíčně mohou znít i v případě Google+ jako podezřele nízké číslo.

Návštěva, nebo návštěvník?

Podle Dočekala je to číslo natolik nízké, že musí jít o průměrný čas za jednu návštěvu, ne za jednoho uživatele na měsíc. Kvůli tomu nás dokonce na Twitteru i na blogu obvinil z toho, že neumíme anglicky a dokonce, že prý tím pádem tvrdíme, že jedna průměrná návštěva na Facebooku je 7 hodin. To jsme nikdy neřekli a od počátku si stojíme za tím, že jde o údaje měsíční, jak potvrdila i reakce od comScore, viz níže.

Druhý protiargument proti údajům, které jsme včera od WSJ a comScore převzali, je ten, že průměrný uživatel podle Dočekala stráví na Facebooku 15 hodin a 33 minut, takže i kdyby šlo skutečně o data za měsíc a ne za návštěvu, čísla zkrátka nesedí. Bohužel nebyl na justit.cz uveden zdroj této informace. My jsme provedli rychlou kontrolu u brandzfriendz, kteří sedí ve stejném domě, a podle oficiální prezentace Facebooku pro marketéry byla v říjnu průměrná doba u evropských uživatelů 6 hodin a 2 minuty za měsíc.

Co na to comScore

Aktuálnější data bohužel nejsou k dispozici a číslo to není globální, ale v zásadě by infografika v tomto bodu mohla být správně. Nevím, zda by jiné části světa průměr mohly zvednout až na 15 hodin (například v Brazílii je to přibližně 5 hodin). Oslovili jsme s těmito nejasnostmi i přímo comScore, který nám obratem zaslal následující odpověď:

“The numbers shown in the WSJ article are for average minutes per visitor, as said. An average user spent nearly 7 hours on Facebook during the month and spent 11.2 minutes per visit on average. For Google+, an average user does spend 3 minutes on the site during the month overall, but they spent 1.5 minutes each visit. The reason why Google+ has relatively low engagement, is because despite G+ having nearly 90 million visitors, each visitor goes on the site 2 times on average during the month, for 1.5 times each visit resulting in a total of 3 minutes on average per user for the entire month. Please note that for Google+ we only measure users that are actually going on the site and not users that are just interacting with the toolbar or using the +1 link on another site. The data quoted above is for worldwide usage during January 2012.”

comScore si tedy za svými daty zjevně stojí a můžeme vést pouze debatu o tom, nakolik jim věřit. Osobně mě velice mrzí spíš to, že Daniel Dočekal místo toho, aby se pokusil všechny ty nejasnosti alespoň trochu uspořádat, na Twitteru a na justit.cz pouze rozšířil velice osobní a místy vyloženě zavádějící výroky vůči nám. Ano, nemám ani zdaleka tolik zkušeností jako vy, Dane. A vím, že chybuji. Ale snažím se.

Sledujte nás na Facebooku!

Komentáře