| Jakub Svoboda

Blog: Postřehy z Game Developers Conference

Tyto poznámky berte jako takový neuspořádaný sled inspirativních myšlenek, postřehů a útržkovitých zápisků (které jsem si samozřejmě nedělal tak často, jak jsem zamýšlel) ze světově největší akce pro herní vývojáře. Game Developers Conference se po celý uplynulý týden konala v technologické Mekce – San Franciscu.

Než jsem odjížděl na GDC, sliboval jsem Vojtovi, že si budu každý den dělat poznámky a ještě v letadle cestou nazpátek je přetavím v luxusní reportáž pěkně den po dni – tak, jak si to akce typu GDC zaslouží. Sliby chyby. Poznámky jsem si sice psal, ale především pro vlastní potřebu a už vůbec ne den po dni. A v letadle jsem samozřejmě napůl v komatu spal.

Výsledkem tedy budiž spíše obecnější, soukromé poznámky a poznatky, které budu dále rozpracovávat i pro středeční přednášku na Indie Games CZ. Pokud prahnete po skvěle zpracované reportáži toho, co se všechno na GDC odehrálo, doporučím především naprosto vyčerpávající sérii desítek článků na Gamasutra.com, nebo v češtině skvělé blogové zápisky od Honzy Modráka.

O San Franciscu

  • Jenom v San Franciscu můžeš někomu ukázat, co děláš, a on ti řekne, abys mu každý týden posílal updaty, že ti rád se vším poradí. Protože někomu poradit je to nejlevnější a nikdy nevíte, co z toho může v budoucnu být. Krásný přístup.
  • Rozhoduješ se, kam večer na party, a nakonec jedeš v taxíku s produkčním z Blizzardu a ta party je od Pocketgameru.
  • Jenom na GDC můžeš dát vizitku Sidu Meierovi (hint: Civilizace) a Johnu Romerovi (hint: Wolfenstein 3D, Doom). A co na tom, že jsi v řadě asi 100 lidí, a že si na tebe nemusí nikdy vzpomenout.
  • Jenom tady si můžeš dát pivo s klukama, který udělali Doodle Jump a který ti říkají, že vůbec nevědí, proč se jim to vlastně podařilo, ale že to je vlastně celkem fajn, že jo…
  • Jenom v San Franciscu se odehrává v jednom sále obrovitého Moscone Center Google Developer Day, na kterém se představuje Google Play, vedle probíhá Facebook Developer Day a druhý den se o 30 metrů dál představuje nový iPad.

O Flash Gaming Summitu

Den před začátkem GDC se konala výrazně skromnější akce: Flash Gaming Summit. O Flashi leckdo rád mluví jako o mrtvole, ale čísla mluví trochu jinak: 9 z 10 facebookových her je ve Flashi, obrovský svět desítek tisíc webových her je ve Flashi, každý den hrají některou z flashových her stovky milionů lidí. A i naše Spaced Away hra je konce konců ve Flashi (ve skutečnosti vůbec první hra na světě v Mobile Stage 3D).

Na závěr přednáškového dne přichází předávání cen The Mochis, kterým kraluje nádherná flashová tower defense hra Kingdom Rush. A mimochodem, flashovým hrám už dávno nekralují Američané, ale Evropané (~ 30/70).

O GDC

Akce pro 20 tisíc herních vývojářů z celého světa je brutálně zorganizovaná a odvážím si desítky poznatků k lepší organizaci všech Tyinternety konferencí a akcí. Problém tady není v organizaci, ale v programu – kam jít dřív? V jednu chvíli probíhá asi osm simultánních summitů, z nichž každý druhý má ještě simultánně dva proudy přednášek. Nakonec jste rádi, když zvládnete alespoň čtyři přednášky denně.

GDC

Když se pak bavíte na party s GDC mazákama, kteří tu jsou už po xté, zjistíte, že o přednášky stejně nakonec nejde. Na ty se můžete vždycky zpětně podívat na webu, nebo si přečíst některý z desítek shrnujících článků. Jde o potkávání se s inspirativními lidmi, kteří vám pomáhají utříbit si myšlenky, navrhují vlastní ozkoušená řešení a argumentují o těch vašich. A v tom jsou zahraniční konference obecně o obrovský kus dál než naše lokální. Není smyslem bavit se s lidmi, které už znáte, ale hlavně se seznamovat s těmi, které neznáte.

Obecně o mobilním gaming trhu

I když se může zdát, že mobilní herní trh je už přesycený, pořád je vlastně v začátcích. Apple za loňský prodal 315 milionů iOS zařízení a plánuje mít s iPadem větší tržní podíl, než mají klasické notebooky. Každý den se registruje neuvěřitelných 800 tisíc nových Android zařízení, Kindle Fire má po pár měsících na trhu 14% market share v tabletech. Nová Nokia a Windows Mobile je další hráč, který chce zamíchat s pořadím, je tu nový Nook od Barnes & Noble, Blackberry Play od RIM – zařízení a platforem je už x a další budou stále vznikat. Trh má daleko od toho, aby byl vyčerpaný.

Apple a featurování

Návod na featurování v AppStoru existuje a jsou dokonce dva:

  • 1. Vysoká produkční hodnota, která musí zaujmout (heslo GDC by mohlo znít “polishing, polishing, polishing and even more polishing!”)
  • 2. Spojení se s publisherem nebo jiným vývojářem, který je už na trhu delší dobu. Spousta lidí, se kterými jsem se potkal, komunikuje s Applem. Zástupci Applu jim píší, kdy už budou mít vydanou novou hru, aby mohli společně naplánovat promo. To, jestli bude hra nakonec featured jen v New and Neworthy, nebo dostane promo banner, ale zase záleží na tom, jestli se v Applu bude hra líbit.

Různé přístupy k dělání her

Zástupci Playdomu během své přednášky třikrát zopakují: “Developers are not the audience!” (myšleno: nedělejte už sakra nové hry s vetřelci!), a všichni zástupci Indie Game Summitu zase pořád opakují: “dělejte hru, kterou budete sami milovat”.

Wooga (a obecně všichni social game vývojáři) nebo Playfirst (tvůrci Diner Dashe) kladou největší důraz na iterace na základě posbíraných dat. Indie vývojáři radí, abyste se v podstatě zavřeli v horské boudě a vylezli až ve chvíli, kdy budete přesvědčení, že vaše hra je taková, jakou ji chcete mít.

GDC

Pravda bude samozřejmě někde mezi. Vývojáři z Halfbrick Games například vyvíjeli Fruit Ninju několik měsíců, hru vydali a v podstatě okamžitě byli úspěšní. Nevrhli se ale okamžitě na další titul, místo toho vydávali pravidelné updaty na základě vlastní intuice, uživatelského feedbacku nebo připomínek od kamarádů. A v podstatě každá iterace a každý update pomalu měnil Fruit Ninju z úspěšné hry v megaúspěšný fenomén.

O českých vývojářích

Co se herního průmyslu týče, nejsou Češi žádná ořezávátka. Každý na GDC znal Machinarium od Amanity, každý znal Shadowgun od Madfingers, každý znal 2K nebo Bohemia Interactive, každý druhý znal Overkill od CraneBalls. Hrdost!

O moravských vývojářích

Musel jsem jet až do San Francisca, abych si uvědomil bolestivou pravdu: úspěšní jsou ve hrách jenom Moraváci! Všichni výše jmenovaní jsou totiž buď z Brna, nebo z Ostravy.

O státních podporách

Bylo zajímavé sledovat, jak velkou budoucnost vidí v gamingu státní agentury na podporu podnikání z celého světa – obrovské stánky měly země jako Jižní Korea, Skotsko, obrovský byl tzv. Nordic Pavillon sdružující severské země, jednotlivé americké státy (Georgia platila wi-fi, Lousiana nabízí velké daňové úlevy pro herní společnosti, apod.) a mnohé další.

o IGF

Silný zážitek bylo předávání Independent Games Festival Awards, na kterém zazářila i česká Amanita a odnesla si IGF Award v kategorii Excellence in Audio za Botaniculu (ještě jednou obrovská gratulace!). Na atmosféře celého předávacího večera bylo jasně cítit, jak moc jsou indie hry cool. Při rekapitulaci jednotlivých nominací celý sál pro asi 5000 lidí křičel a podporoval své favority.

GDC

Naopak na následujícím (de facto prestižnějším) předávání Game Developers Choice Awards už lidé vstávali ze židlí a odcházeli a atmosféra byla dramaticky jiná. To, že jsou indie hry cool, dokazoval také stánek IGF, u kterého bylo celou dobu totálně narváno, což se například o megaobřích stáncích společností jako Google nebo BlackBerry opravdu říct nedalo.

Druhý díl blogu o GDC, který se bude věnovat více poznámkám pro herní vývojáře, čekejte ve čtvrtek po středečním Indie Games CZ střetnutí.

Sledujte nás na Facebooku!

Komentáře