| redakce

Co předvedlo 11 statečných pražského Startup Weekendu

V neděli večer byla po 54 hodinách intenzivního startupování vyhlášena trojice nejlepších projektů prvního českého Startup Weekendu. Přesto většina týmů přiznala, že se teprve u piva budou muset shodnout, zda budou v projektech skutečně pokračovat. Potvrdilo se tak, že v případě této akce je cesta důležitější než cíl.

Nezisková organizace Startup Weekend už po celém světě uspořádala přes 500 akcí, které navštívilo okolo 50 tisíc podnikavých mladých lidí. Jen v uplynulém týdnu se kromě toho pražského konala více než desítka dalších. Model je vždy stejný – kdokoliv z účastníků (ideálně všichni) má příležitost za 60 vteřin prezentovat svůj nápad a získat feedback od ostatních. V Praze bylo takových nápadů 28, hlasováním účastníků pak bylo zvoleno 12 nejlepších, kolem nichž se vytvořily pracovní týmy.

Nedělní závěrečnou prezentaci nakonec podstoupilo 11 velmi různorodých týmů, jejichž členové se ještě před dvěma dny často vůbec neznali. A ještě než se dostaneme k tomu, kdo byl kdo, můžete nasát trochu atmosféry z videa, které během akce vzniklo…

Nejlepší projekty vybírala porota zastoupená Filipem Hráčkem (Google), Jakubem Nešetřilem (Apiary.io), Hubertem Palanem (Good Data), investory Pavlem Doležalem a Michalem Illichem nebo pořadatelem Petrem Ocáskem. Jaké nápady se během pouhých dvou dnů povedlo alespoň částečně realizovat?

CSS Hat (1. místo)

csshat.com

Funkční extenze pro Photoshop, za jejímž úspěchem byl znatelný vliv lidí stojících za CSS Piffle. Pro hotovou grafiku umožňuje vygenerovat kód bez nutnosti jeho ručního vytváření a jeho snadné a spolehlivé převedení dál. Původně přitom tým prezentoval nápad na aplikaci Wake or Pay – speciální budík, v němž lze nastavený alarm odložit pouze za poplatek jednoho dolaru, což má uživatele motivovat ke vstávání. Po pátečním rozmýšlení nad pivem bylo ale rozhodnuto o změně, která se vyplatila. Mimochodem jde o jediný z oceněných projektů, který nijak nesouvisí se zvířaty.

Sunset Hill (2. místo)

sunsethill.co

Nyní již spuštěný nápad pořadatele WebExpa Vaška Stoupy na moderní virtuální hřbitov mazlíčků se mohl pochlubit jedním z nejpočetnějších týmů. Jak se navíc ukázalo, konkurence vypadá hrozně a chybí jí svěží nápady. Cílem Sunset Hill je nabídnout místo pro sdílení utrpení ze ztráty, vzájemnou podporu a uchování a sdílení vzpomínek s pomocí pluginů ze sociálních sítí. Cílovou skupinou jsou osamělé ženy nad 30 let a obchodní model počítá s platbou 10 dolarů ročně. Přátelé či příbuzní navíc mají možnost vyjádřit podporu nákupem virtuálních předmětů jako jsou svíčky.

Bark Buddy (3. místo)

@barkbuddy

Aplikace na propojování majitelů psů v okolí má zlepšit život především samotným zvířatům. Hlavně tím, že bude motivovat jejich páníčky ke společnému venčení. Neboť psi si rádi hrají, samotní jsou k neutahání a i lidé si rádi popovídají, čímž si zpříjemní často odkládanou činnost. Jednotliví uživatelé mají své profily včetně popisu psů a zobrazují se na mapě okolí (k propojení je ale třeba souhlas obou). I zde se nápad přes víkend změnil. Původní myšlenka, která prý vznikla asi 5 minut před začátkem akce, byla v zásadě geolokační hrou, kde venčící páníčkové bojovali o teritorium.

Blame It On The Fish (speciální ceny poroty i publika)

blameitonthefish.com

Miláček davu zabodoval především skvělým smyslem pro humor a zábavnou prezentací. Základní předpoklad je ten, že lidé jsou špatní v rozhodování a rádi hodí odpovědnost na jiné. Kamera zabírá akvárko s rybkou, jejíž pohyby lze sledovat online přes speciální stránku. Potřebujete-li učinit nějaké rozhodnutí, prostě položíte svůj dotaz a na základě pohybu ryby se vyhodnotí odpověď. Služba počítá potenciální zákazníky na miliardy a sází na virální šíření. Monetizace se nabízí přes product placement v akvárku, placené krmení či přednostní dotazy. Počítá se i s výrobou “Fish certified” stickrů pro přístroje, které si lidé na základě rybí rady koupili. Další nápady zahrnují specializované ryby či spolupráci s celebritami…

Sing Something

Good artists copy, great steel. Tímto citátem se uvedli tvůrci služby Sing Something, které motivoval úspěch aplikace Draw Something. Princip je stejný, uživatel si může nechat z vybraného období a žánru nabídnout tři písničky, přičemž jednu z nich pak nazpívá a pošle některému z přátel, který pak musí uhodnout název a interpreta. Veřejné verze se prý dočkáme už za týden a počítá se i s interní měnou, filtry a dalšími vychytávkami.

Bizz Wizz

Nový pokus na poli elektronických vizitek. Řešit má klasické problémy, tedy nepořádek v nových kontaktech po návratu z cest a omezenou zásobu papírových vizitek. Ke každé předané vizitce přidá informace o místě a čase, kategorii a umožňuje snadné vyhledávání. Vizitky je možné rychle vyměnit sražením telefonů k sobě, samozřejmostí jsou linky na sociální sítě. Platit by se mohlo za každou vizitku (podobně jako ve skutečnosti), měsíčním poplatkem nebo za vylepšování vizitek.

Translate Article

Původně mělo jít o aplikaci pracující s lékařskou historií svých uživatelů, skončila ale jako nástroj pro výuku jazyků. Cílem je jednou denně přeložit jeden článek z oblasti, která uživatele baví. Služba analyzuje obtížnost textu, takže je možné postupovat od nejlehčích k nejtěžším. Uživatelé si také mohou své překlady srovnávat a v horkých chvilkách využít zabudovaný slovník. Jako cesta k zisku se nabízí omezení počtu zdarma dostupných článků nebo propracovanější balíčky textů.

Createmy.name

createmy.name

Tak trochu agentura pro startupy. Cílem je nabídnout podnikatelům na jednom místě levný, rychlý a profesionální copywriting, design, PR, digitální marketing… zkrátka cokoliv, co si budou přát. Ceny by měly být v rozmezí 50 až 399 eur s dodáním do 72 hodin (jinak je cena poloviční). Projekt by se opíral o zkušený tým se širokou sítí externistů. Prezentovaným cílem bylo dostat se na 500 objednávek měsíčně do konce roku, na dvojnásobek v roce příštím.

Crowd Studies

crowdstudies.com

Studenti se často potýkají s nekvalitními materiály, které nikdo neopravuje, neaktualizuje a nekomentuje. To by měla změnit webová platforma pro spolupráci učitelů a studentů na přípravě kvalitních studijních materiálů. Umožňuje diskuzi, vysvětlování, úpravy i zdůrazňování toho podstatného. Cílem je prodej univerzitám s tím, že v srpnu má být k dispozici beta na Univerzitě Karlově a VŠE, od příštího roku by se pak expandovalo dál.

Sketch Hatch

sketchhatch.com

Výhody nalepovacích papírků s poznámkami přenesené do webového prostředí a zbavené hlavních nevýhod. Sketch Hatch je virtuální nástěnka umožňující zaznamenávat a třídit kreativní i běžné nápady a díky vyhledávání se k nim kdykoliv vracet třeba i s odstupem mnoha měsíců. Zábavné, nesvázané a jednoduché řešení, kde se papírky na rozdíl od skutečnosti nikdy neztratí. Veřejné bety bychom se mohli dočkat už za dva týdny.

KiddyQ

kiddyqapp.com

iPadová platforma pro děti, která s pomocí her zhodnotí jejich připravenost na nástup do školy. Děti ani neví, že jsou testovány, a rodiče mají k dispozici okamžité výsledky, které poté mohou předat dál a pracovat s nimi. Samozřejmostí jsou aplikace kvalitně zpracované i po herní stránce, aby je děti hned nevyměnily za Angry Birds. Freemium model umožní dokupování dalších modulů pro různé činnosti a časem by se platforma mohla otevřít všem vývojářům. Spuštění se možná dočkáme do konce roku.

…a jaké to vlastně bylo?

Je zjevné, že nápady byly často podobné těm, které už někdo zkoušel nebo zkouší zavést – jen je důležité vědět, proč nefungují a jak se tomu vyhnout. Nebo tomu alespoň věřit. Že cílem stejně nejsou hotové startupy připravené pro investory ale spíš sbírání zkušeností naznačila už úvodní prezentace, o níž se podělili Nick Stevens a Matej Ftáčnik. Doporučovali hlavně jednoduché nápady a přijetí faktu, že “failure is absolutely essential for success”.

Nápady vznikly při snaze usnadnit si život, nad půllitrem piva nebo třeba až na místě několik minut před začátkem akce. Akce se konala v již téměř otevřeném (oficiálně od začátku května) a čerstvě přejmenovaném inkubátoruNode 5, a přestože se nemálo účastníků přišlo na akci hlavně seznamovat a experimentovat, nakonec ji vzali vážně a počet naspaných hodin od pátku do nedělního večera počítali s trochou přehánění v minutách. Ostatně třeba firmy Cloudmine nebo SendGrid na této akci začínaly a dnes patří mezi velké sponzory.

Mezi myšlenky prezentované v prvním kole, které se nakonec nerealizovaly, patřila ještě mimo jiné služba pro vyhodocování přístupu lidí k riziku, síť pro spojování lidí cestujících hromadnou dopravou (jakýsi sociální IDOS), nástroj pro virální šíření nabídek personalistů, sociální síť pro milovníky koní a parkouru, aplikace pro milovníky čaje, služba po rezervaci konkrétních stolů v podnicích, propojení cestovatelů a zájemců o zboží tak, aby lidé, kteří jsou třeba zrovna ve státech, mohli za menší odměnu někomu přivézt vytoužený iPad, platforma pro nákup nemovitostí orientovaná na zákazníka a další.

Nad projekty týmy často diskutovaly ještě ve tři hodiny ráno a intenzivní příprava a startupové nadšení byly znát, přestože mnozí sami brali své projekty s patřičnou nadsázkou. A přestože se víkendu účastnily i už sehrané týmy, většina z nich vznikla až na místě a přinejmenším několik z nich chce na plných verzích projektů pracovat i v dalších týdnech. Tak nám nezapomeňte dát vědět, jak jste dopadli!

Další postřehy z akce můžete sledovat přes hashtag #swprague, fotky najdete třeba na sharypic.com nebo na Google+.

 

Vojta Bednář, Iva Brejlová

 

Sledujte nás na Facebooku!

Komentáře