| Jindřich Lauschmann

Facebook představil App Center, bude prodávat aplikace

Včera oznámená novinka z dílny Facebooku se jmenuje App Center, a jak název napovídá, jde o místo, kde uživatelé budou objevovat nové aplikace. Pro Facebook se jedná o poměrně zlomovou záležitost, v rámci App Center totiž přistoupí k prodeji aplikací. Zároveň se díky včerejšímu oznámení vyjasnilo, proč se Facebook vrátil k hodnocení aplikací.

App Center bude centrem hned pro několik typů aplikací. Půjde o aplikace webové, canvas aplikace i aplikace mobilní, a to pro dvě hlavní platformy, iOS a Android. To ovšem neznamená, že v centru aplikací může být zcela libovolná aplikace. Podmínek je prozatím stanovených několik:

  • aplikace musí mít stránku povolení, kde uživatelé schválí, k jakým jejich informacím bude mít přístup
  • aplikace musí být vytvořena pro mobilní web, iOS, Android nebo jako canvas aplikace pro fungování na doméně Facebook.com
  • webová stránka s Facebook loginem, která uživateli nabízí personalizovanou podobu
  • aplikace pro Facebook Pages

Další důležitou součástí podmínek je, že aplikace musí být uživateli pozitivně hodnocena a musí mít úspěch pokud jde o uživatelský engagement. Jak se zdá, právě k tomuto účelu Facebook nedávno obnovil hodnocení aplikací udělováním hvězdiček. Aby majitelé aplikací mohli sledovat, jak je uživatelé hodnotí v čase, přidá Facebook do Insights novou metriku informující o uživatelských hodnoceních.

Graf hodnocení aplikace uživateli

Zatímco aplikace, které dosáhnou na nejlepší engagement a uživatelská hodnocení, budou mít v rámci App Center přednostní umístění, aplikace se špatným hodnocením a neuspokojivou aktivitou uživatelů nebudou zobrazovány vůbec. Facebook v tomto ohledu půjde tvrdě za cílem, aby v App Center uživatelé našli jen to nejlepší.

Každý, kdo bude chtít svou aplikaci mít umístěnou v App Center, bude muset nejprve vytvořit stránku detailů. Tato stránka se stane novou výkladní skříní aplikace, kam budou navedeni všichni uživatelé, kteří ji prozatím nevyužívají. S tvorbou stránky detailů pomůže příslušná sekce stránek Facebooku pro developery. Mezi dalšími podmínkami pro zobrazování aplikací jsou tvary nahraného loga či způsob implementace různých pro Facebook klíčových částí kódu.

Na scénu přichází placené aplikace

Vůbec nejzajímavější novinkou na celém App Center je ale fakt, že Facebook v jeho rámci plánuje prodej aplikací. Ustupuje se tak od klasického modelu, kdy všechny aplikace na největší sociální síti fungovaly s přístupem zdarma a možností nákupu bonusového obsahu či jiného virtuálního zboží. Pro ty, kdo by o prodej aplikací měli zájem, nabízí Facebook přístup do beta programu.

Aby se Facebook neprotivil svým konkurentům na poli mobilních aplikací, na nichž je do jisté míry závislý, bude v případě mobilních aplikací pro Android a iOS pouze odkazovat na jejich domovské obchody, tedy v případě iOS App Store Applu a v případě Androidu Google Play.

App Center na chytrém telefonu

Krok směrem k prodeji mobilních (ale i dalších) aplikací by Facebooku měl umožnit alespoň částečně pokrýt provoz mobilního ekosystému, který mu podle nejnovějšího doplnění dokumentů podaných úřadům v souvislosti s IPO kazí poměr nové reklamy a nových uživatelů. Podle aktuálních statistik největší sociální sítě totiž nové reklamní imprese přibývají pomaleji než noví uživatelé, za což je minimálně zčásti zodpovědný posun uživatelské základny k mobilním přístrojům. O problémech souvisejících s tímto posunem pro jeho obchodní model se Facebook v minulosti nijak netajil, koneckonců právě tato obava vedla i k akvizici Instagramu.

App Center by mělo být spuštěno během několika týdnů, k oznámení Facebook nyní přikročil především proto, aby vývojářům dopřál dostatek času na přípravy.

Sledujte nás na Facebooku!

Komentáře