| Vojta Bednář

Čeští Dreadlocks uspěli na Kickstarteru a radí, jak je následovat

Jen něco málo víc než týden trvalo hře Dex, než splnila svůj primární cíl vybrat na Kickstarteru 14 tisíc liber (asi 450 tisíc korun), a nyní už směřuje k cílům dalším a ještě ambicióznějším. A protože na nejznámější crowdfundingové platformě světa Češi stále ještě nebodují každý den, zajímalo nás, jak to tým Dreadlocks udělal.

Už i v Česku máme crowdfundingových portálů celou řadu a některým se až překvapivě daří. Když ale máte globální ambice, pořád se vyplatí zamířit do první ligy ke službám jako je IndieGoGo (viz nedávný úspěch tuzemských CBE Software) nebo Kickstarter, kam už je sice těžší se dostat, ale pak to může stát za to.

Tak jako vývojáři Dreadlocks s aktuální kampaní na kyberpunkové RPG ve 2D s názvem Dex. Ti aktuálně získali už přes 16 tisíc liber a stále jim zbývají ještě dva týdny kampaně. A je na nich vidět, že s tím počítali, protože krátce po splnění cíle představili několik řadu cílů navazujících, které sahají až k 60 tisícům liber.

Jak moc plánování se za tím skrývá, na co je třeba při podobné kampani myslet a jak plánovat rozpočet, na to jsme se týmu zeptali prostřednictvím Jana Jirkovského…

Jak dlouho jste se na start kampaně připravovali?

Kickstarter jsme pro Dex plánovali skoro od samého počátku projektu, konkrétněji někdo od konce roku 2012. Bylo nám jasné, že budeme potřebovat prostředky pro finalizaci projektu – utáhneme vývoj ve třech lidech, ale na plnou realizaci hry budeme potřebovat profesionální spolupracovníky z řady oborů, které musíme zaplatit. Možnost byla buď soukromý investor, nebo crowdfunding. Chtěli jsme si crowdfunding vyzkoušet, tak jsme se rozhodli pro něj, přičemž Kickstarter je jednoznačně nejlepší volba z pohledu prestiže, přidružených služeb a uživatelské základny.

Přípravy na Kickstarter jsme začali letos na jaře. Udělali jsme video, natípali obrázky, dali tomu týden práce. A zjistili jsme, že takhle jednoduše to nejde. Neměli jsme tou dobou tolik co ukázat, navíc jsme tehdy ani neměli moc jasno, jaké odměny můžeme nabízet a co všechno můžeme ve hře definitivně slíbit. Současnou kampaň jsme volně připravovali od září zejména prioritizací práce – při vývoji jsme se zaměřili na věci, které ukazují důležité aspekty hry. Nejvíce času k přípravě samotné kampaně zabralo video a poladění všech textů a odměn. Důležitá byla i série meetingů a preview kampaně užšímu okruhu našich kamarádů, abychom se ujistili, že hráče kampaň zaujme a nejsou v ní výraznější nedostatky.

Čemu podle vašeho názoru vděčíte za úspěšné splnění cíle?

Při spuštění nám hodně pomohli naši kamarádi, spousta herních vývojářů, česká média a obecně čeští hráči, protože zajistili, že kampaň první dva dny nezela prázdnotou, ale v podstatě jsme hned od začátku nabrali tempo 1000 až 1500 liber za den, což od úterního spuštění do pátku dostalo hru přes osudovou hranici 20 až 25 procent.

V základu myslím vděčíme za úspěch a přízeň hráčů důkladné přípravě. Některé projekty se objevují skoro ve víře, že lidé automaticky dají na projekt peníze. Tak to není, pokud nejste světoznámá osobnost. Je to platforma na pomezí marketingu, PR a komunitního managementu a má svoji vlastní specifickou dynamiku. Vedle důkladné přípravy od všech členů týmu (video, hudba, zvuk, obrázky a samozřejmě velké množství herního obsahu) pomohlo určitě také to, že jsme prošli několik stovek článků, postmortem a rozhovorů s lidmi, kteří na Kickstarteru byli (úspěšně i neúspěšně), a s některými jsme i byli v kontaktu.

Co byste poradili jiným českým pionýrům?

Příprava. Kickstarter nejsou holubi letící zadarmo do huby. Přečíst Crowdfunding Bible, hromadu článků, sledovat cizí kampaně, analyzovat kampaně úspěšné i neúspěšné. Připravit nejenom video, texty a odměny, ale také materiály pro budoucí updaty – když je kampaň živená pravidelně (dva až pět updatů týdně), působí to mnohem lépe. A také oslovování novinářů nejen rozesláním všeobecné tiskovky, ale napsáním personalizovaných e-mailů zcela konkrétním lidem, kteří se zajímají o podobné hry a už psali o nějakých kickstarterových projektech.

Určitě se nesmí podcenit ani finanční kalkulace. Samotná příprava kampaně může fulltime vyjít třeba na dva až čtyři týdny práce každého člena týmu a externistů, přitom čistá výtěžnost Kickstarteru je zhruba 45 až 55 procent z dosažené částky. Takže například při cíli 10 tisíc dolarů můžete následně na platy a podobně využít asi 90 až 120 tisíc korun (odečítají se daně, poplatky Kickstarteru, náklady na vyhotovení fyzických odměn a podobně). Cílovou částku je vhodné zvolit tak, aby to byla minimální částka, kterou potřebujete na realizaci projektu, ale zároveň musíte zohlednit všechny příbuzné faktory (detailněji k tomu třeba v tomto článku).

Je už jasné, co přesně budete s penězi dělat? Zdá se, že svůj cíl byste mohli celkem výrazně překročit…

Ano, základní cíl byl minimální pro realizaci hry, po odečtení všech poplatků a nákladů zbude rozumná částka na zaplacení všech externistů a realizaci dabingu. V pátek jsme zveřejnili seznam tzv. stretch goals, tedy dalších konkrétních rozšíření hry a přidružených materiálů v případě, že dosáhneme vyšších částek.

Mohl bys svůj projekt sám stručně představit?

Dex je kyberpunkové RPG ve 2D pohledu z boku. Kombinuje v sobě prvky plošinovek, RPG a stealth her a přidává poměrně originální koncepci kyberprostoru. To vše spojuje příběh točící se kolem umělé inteligence usilující o dosažení vyššího evolučního stupně – a do toho všeho samozřejmě hackeři, korporace, technologie a underground. Grafika je kompletně 2D, ručně kreslená a má osobitý styl, přičemž se snažíme o vystižení atmosféry knižního Neuromancera od Williama Gibsona. Hra je cílena na hardcore hráče, příznivce RPG a kyberpunku.

Sledujte nás na Facebooku!

Komentáře