Internetová reklama shrábla loni od zadavatelů 15 miliard. Display mrtvý není

spir jednotlive mediatypy

Objem internetové inzerce dosáhl v loňském roce 15 miliard korun. To je proti předchozímu roku o 3 procenta víc. Podle Sdružení pro internetový rozvoj hlavně kvůli tomu, že firmy dávaly víc do reklamy ve vyhledávání a v obsahových sítích, videoreklamy, RTB a mobilní display reklamy. „Očekávání na další rok jsou, stejně jako v loňském roce, optimistická,“ hlásí navíc SPIR.

Tím myslí, že by se internetová reklama v příštím roce mohla dostat na 16,7 miliardy korun – to je 11procentní nárůst.

V celkových reklamních výdajích připadá na online reklamu téměř pětinový podíl. Ukusuje ale stále víc.

spir vývoj

Jednotlivé typy online reklamy mají zatím trh rozdělený, i když se o zájem firem přetahují. Loni si nejvíc polepšila video (in-stream) reklama, která poskočila o pětinu. Zájem o promo ve spotech je daleko zřetelnejší při porovnání několika let: v posledních třech letech vzrostl výkon videoreklamy dvojnásobně na 1,09 miliardy korun.

Úspěchy slaví i mobilní display reklama, která za tu dobu vyrostla 2,5 násobně na 189 milionů korun. „Objem mobilní reklamy pochází od zúčastněných médií a vypovídá o velikosti display inzerce na stránkách navštěvovaných z mobilních zařízení a v mobilních aplikacích. Reklama cílená na mobilní zařízení (mobily a tablety) ve vyhledávání a v obsahových sítích je zahrnuta v kategorii Search a v kategorii Obsahové sítě a podle oslovených agentur dosahuje 20procentního podílu z této kategorie,“ uvádí SPIR. Naopak klasický display klesal – zdaleka ale ne tak výrazně, proti loňsku si pohoršil o šest procent a žebříček SPIRu stále vede.

Formát, o kterém se hovoří už roky, ale teprve teď je trochu slyšet, je RTB. Real-time-bidding dodává impresi v cílovém publiku v reálném čase automatickými systémy podle vhodnosti pro danou cílovou skupinu, k tomu se prodává aukčně.

spir jednotlive formy reklamy

spir vykon forem

spir vykon

Nenechte se ale zmást – ačkoliv internetová reklama trvale roste, pro zadavatele zůstávají klasické mediatypy důležité. V posledních třech letech firmy navýšily investice i do TV reklamy.

Údaje pocházejí z průzkumu inzertního výkonu internetové reklamy, který pro Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) realizuje agentura ppm factum.

 

 

 

Diskuze k článku