Jak jsou na tom e-mailové nabídky v Česku: Hodně zpráv, ještě víc znaků, méně obsahu

emaily

E-mailové newslettery nejsou žádný přežitek, alespoň občas si je přečtou tři čtvrtiny Čechů. I tak většina z nich hlásí, že s nimi má problém. Kdo to na českém trhu přehání a jak to pak vypadá? A jaké jsou naopak tipy ke správnému rozesílání newsletterů?

Se čteností e-mailových obchodních zpráv to ještě není špatné, většinu obdržených nabídek čte 24 procent Čechů. Dalších 23 procent si pak prohlíží ty, k jejichž odběru se přihlásili. Alespoň to vyšlo v průzkumu o oblíbenosti e-mailových newsletterů společnosti NetDirect.

Jenže ve světle toho, kolik takových nabídek lidé obdrží, začnou být tato čísla teprve obdivuhodná. „Některé e-shopy rozesílají newslettery i několikrát denně a vůbec nerozlišují komu. I proto mají v očích některých lidí pokřivenou pověst a nefungují tak, jak by mohly,“ říká Marek Krška, marketingový a obchodní ředitel firmy NetDirect.

Zdroj: Průzkum společnosti NetDirect

Zdroj: Průzkum společnosti NetDirect

Příliš časté zasílání sdělení je hned druhým nejčastějším problémem, proč takové e-maily lidé ignorují. Vůbec největší neřestí je to, že se odesílatel nestrefil do jejich zájmů.

Zaplaveno

Je jasné proč. Ukazuje to aktuální analýza Vivmail, která ukazuje top 5 e-shopů v počtu odeslaných e-mailů. Jsou jimi dlouhodobě Alza, Mall, Okay a Kasa. Ti odesílají v průměru více než 27 e-mailů za měsíc.

Zdroj: Průzkum společnosti VivMail

Zdroj: Průzkum společnosti VivMail

Zdroj: Průzkum společnosti VivMail

Zdroj: Průzkum společnosti VivMail

Nejdou na to přitom s ostychem. Ačkoliv se víc než 78 znaků v předmětu příjemci pravděpodobně nezobrazí, některé takové omezení nedokáže zastavit. Jste zvědaví na nejdelší předmět, kterým e-shopy ve druhém čtvrtletí zaplavily zákazníky? Tady je:

“Potřebujete novou ledničku, pračku nebo zvažujete nákup nové televize? Teď je ten pravý čas, v Eleshopu jsme pro Vás připravili na vybrané produkty záruku na 5 let ZDARMA! ” (176 znaků).

A hvězdičku máte?

Pravda je, že k otevření e-mailu přispívá hlavně nabídka produktu, který právě zákazník zvažuje ke koupi. A podobná hesla, jaké e-shop použil. „Nalákat čtenáře může také předmět e-mailu s newsletterem, nejvíce fungují hesla jako novinka, akce či poslední nabídka,“ radí Marek Krška.

Jestli takové e-maily samy nerozesíláte, jistě je máte ve schránce. Zákazníkům předměty zpráv hrají všemi možnými znaky, jako by je dostávali od dětí nebo účastnic mimibazarů. E-shopy si speciální znaky oblíbily. Nejčastěji a v přesném pořadí tyto:

Odborníci je sice doporučují, ale… „Používejte znaky pouze v případě, že je to opodstatněné, jednou za čas by se ve vašem předmětu měly objevit, uvažte však, kdy a kde,“ říká Romana Kristenová ze společnosti Vivmail.

Jedinečná nabídka! U vás taky?

E-shopy nelákají jen na produkty, zákaznický zájem se snaží zvýšit speciálními nabídkami. Ty obsahovala v letošním druhém čtvrtletí téměř polovina e-mailů. V 75 procentech z nich byla speciální nabídkou doprava zdarma.

doprava zdarma

 

Rozesílat plošně všem stejné nabídky se má podle NetDirectu vyplácet jen těm největším e-shopům. Opravdu oslovit zákazníka ale podle odborníků znamená najít potřeby konkrétního člověka. „Vzhledem k tomu, že podle prvních měření zvyšuje tento individuální přístup e-shopům tržby o čtvrtinu, očekáváme v příštích dvou letech boom zájmu o podobné služby na principu personalizace,“ říká Marek Krška.

Chcete-li vztah se zákazníkem, v první řadě zapomeňte na odesílací adresu „no-reply“. Tu v tuzemsku i přes značné negativní vyznění stále používají 4 procenta e-shopů. Ideální je podle Vivmailu „newsletter“ nebo „novinky“.

Především ale zapomeňte na hromady e-mailů každý den. „Rozesílejte cca 1 – 2 hromadné rozesílky týdně, místy potom doporučujeme využít i neděli. Pokud budete mít k dispozici tematicky zaměřený e-mail s tipy a doporučením na víkend, odesílejte jej ve čtvrtek, případně v pátek,“ radí Romana Kristenová.

Podle ní je třeba i sledovat období, kdy nabídky rozesíláte, podle kupního potenciálu. K tomu segmentovat databázi na aktivní a neaktivní uživatele a přemýšlet i nad optimálním časem, kdy e-maily rozesílat.

A nakonec, dejte zákazníkům možnost volby. Vivmail radí preferenční centrum s možností funkce snooze – tedy pozastavit dostávání e-mailů na týden. Nebo funkci, kdy zákazníci dostanou třeba maximálně dvě nabídky týdně. Jinak je totiž možné, že prostě zprávy zablokují.

Diskuze k článku

  • http://www.strihanipsunavarova.cz Stříhání a úpravy srsti psů

    Rozhodně souhlas s tím, že symboly přitahují pozornost – hvězdičky můj zrak upoutají zaručeně. Ale když vidím kupu hvězdiček a klasická slovíčka, jako akční nabídka, poslední kusy, zdarma, pak jen málokdy takový obchodní email rozkliknu ;-)