Penguin 2.0 dorazil do Česka i na Slovensko. Je čas panikařit?

googlebot

Dle prvních zpráv a článků ze zahraničí ovlivnil zhruba 2 % anglických výrazů, o něco více výrazů měmeckých (3 %). Podle Matta Cuttse z Googlu, je tento již (ve skutečnosti spíše) čtvrtý update „Tučňáka“ velmi rozsáhlý a jde více do hloubky než předchozí aktualizace a proto by měli webmasteři a majitelé webů daleko více pocítit výraznější snížení pozic. Mezi hlavní cíle nové verze patří boj proti tzv. „spam linkbuildingu„, tedy tvorbě odkazů pouze za účelem dosažení vysokých pozic ve vyhledávání na obecné a výrazně konkurenční fráze (v ČR například výrazy „plastová okna“ nebo „reality“).

O co jde u Penguin 2.0

Penguin 2.0 by, podle Matta Cuttse, měl sloužit hlavně penalizaci webů, které využívají black hat SEO praktiky. A ocenění webů, které nabízejí originální, unikátní hodnotu. Dopad by měl být minimální na weby, které uživatelé chtějí, sdílejí a navštěvují. Měl by pomoci malým a středně velkým firmám, pokud se řídí pravidly a vyhýbají praktikám black hat SEO. A postihnout weby, které hromadně a masově generují všeobecný obsah.

Vedle toho se Google ještě zaměřil na vyhledávané fráze, které jsou spojovány se spamem (SEO spamem pochopitelně). A negativní dopad by mohl být viděn u webů přeplněných inzercí či zaplavujících inzercí návštěvníky na úkor obsahu.

Podstatnou roli nyní hraje hodnota odkazů – méně a méně pomáhá množství, zejména pokud zpětné odkazy pocházejí ze „špatného prostředí“ (zjednodušeně weby s nízkým Pagerankem). Pokud máte dostatek odkazů z „dobrého prostředí“, je vše v pořádku a menší množství „špatných“ odkazů nic nezpůsobí. Pokud ale máte velké množství odkazů ze špatného prostředí, je nutné se jich zbavit. Buď tak, že požádáte o odstranění, nebo je s pomocí nástroje od Google necháte zablokovat.

Obecně (a zjednodušeně) platí, že odkazy z webů s Pagerankem čtyři a více jsou „dobré“. Zjistit si PageRank webu je možné například pomocí nástroje Pagerank Checker. Špatné odkazy jsou ale také ty, které jsou umístěny na nerelevantních webech. Pokud budujete zpětné odkazy umístěním na webech nemajících nic společného s cílovým, může dojít k penalizaci.

Zajímavé je, že Google nyní bere v potaz i tempo získávání zpětných odkazů. Vychází přitom z toho, že kvalitní weby získávají zpětné odkazy organicky a postupně. Špičky v počtu zpětných odkazů slouží jako negativní signál, takže je nutné se vyvarovat technik budování zpětných o odkazů, které jich přidají velké množství v krátkém čase. Podle Search Engine Watch je pro Google aktuálně podezřelé tempo větší než 75 zpětných odkazů za den.

Nově se nevyplatí mít přesné a opakující se texty v odkazech (tzv. Anchor text, tedy text v A HREF) a je velmi pravděpodobné, že tento negativní signál bude do budoucna roli ještě posilovat. Zpětné odkazy je tedy nutné budovat s různorodými klíčovými slovy (texty ve zpětných odkazech). Všeobecně se doporučuje používat odkazy v podobě částí vět. A vypadá to, že Google nemá problém s použitím názvů firem a značek, kde je logické, že se budou často opakovat.

Pokus o první zmapování reálných výsledků

Jeden z prvních pokusů o bleskovou analýzu dat pochází od společnosti Effectix.com z projektu AvatarX (a komponenty Effectix Analyzer), který měří v současné době pozice tisícovek klíčových slov ve vyhledávačích. Co se zjistilo můžete vidět v následujících odstavcích. Effectix se na tomto vzorku pokusil zjistit, jak moc se v noci z 22. na 23. května projevil Penguin update u českých a slovenských výrazů.

V současné době Effectix měří denně výsledky 9 167 českých frází (klíčových slov) a 1 220 slovenských frází. Z celého vzorku klesly výrazněji pozice (o 20 a více pozic) u 92 českých a 13 slovenských výsledků klíčových slov.

Z toho vzorku tedy lze předpokládat, že se Penguin výrazněji projevil u 1 % výsledků v ČR a u stejného procenta v SK. Průměrně pozice tohoto vzorku, kde byl zaznamenán pokles pozic, spadly na Googlu o 26 míst. To ale, vzhledem k prognózám, že tento update bude weby postihovat na pozicích velmi výrazně, není vysoké číslo, stejně tak jako procento ovlivněných výsledků.

Ze vzorku 106 klíčových slov, u kterých byl zaznamenán propad, se nedá jednoznačně určit, jaký typ webů utrpěl největší šrámy a na co se tedy pravděpodobně Penguin 2.0 soustředí. Ze 70 % se jednalo o weby s denní návštěvností cca desítek návštěvníků denně, z 25 % weby a e-shopy s návštěvností několika stovek návštěvníků denně a zbylé procento jsou pak e-shopy s denní návštěvností v tisícovkách návštěvníků.

U osmi webů ze vzorku 106 slov, které zaznamenaly propad v souvislosti s Penguin 2.0, nastaly propady u více než jedné fráze. Jednalo se o dva slovenské e-shopy (Fitness potřeby, Nábytek) s vyšší návštěvností (tisíce a více návštěv), a šest českých webů a e-shopů (čtyři návštěvností menší weby zaměřené regionálně – ubytování atd., jeden rozsáhlejší e-shop s nabídkou stovek produktů a jeden rozsáhlý web cestovní kanceláře).

Pokud se na tyto weby zaměříme podrobněji, tak zjistíme, že u slovenských e-shopů klesla návštěvnost z přirozeného vyhledávání Googlu o téměř 20 % (Fitness potřeby 29 %, Nábytkářský e-shop 11 %).

U českých, regionálně zaměřených webů klesla tato návštěvnost z Českého Googlu o 22 %,větší web cestovní kanceláře utrpěl ztrátu 29 %, e-shop poté 21 %.

Tučňák skutečně vedl k poklesu návštěvnosti

U všech blíže pozorovaných webů klesla návštěvnost z vyhledávání Googlu a tento pokles lze přiřadit aktivitě „Tučňáka“.

U webů s nižší denní návštěvností je pokles okolo 20 % jednoduše nahraditelný pomocí jiných kanálů návštěvnosti, ideálně těch, které pomohou pozice na Googlu opět vylepšit (aktivita na sociálních sítích, umožnění sdílení webového obsahu na soc. sítích, tvorba zajímavého obsahu mimo hlavní web, například pomocí edukativních PR článků či infografik – v závislosti na cílové skupině webu, viz ostatně dále).

U větších subjektů je ztráta okolo 25 % denní návštěvnosti z Googlu již znatelná a má přímý dopad na celkovou návštěvnost. Tyto weby a e-shopy se musí zaměřit na svůj linkbuilding a odkazový profil a přehodnotit svoji dosavadní strategii tvorby odkazů v souladu s doporučovanými postupy od Googlu – pokyny pro webmastery.

Martin Vinš z Effectix.com k tomu říká: „Zpětné odkazy jsou důležitější než předtím, ale hlavně jejich kvalita a relevance. Pokud dříve platilo, že obsah je král, pro SEO bych to konkretizoval tak, že obsah na webu i mimo web je král, protože jedině ten kvalitní a relevantní odkazy zajistí. Google se ale výrazně orientuje na snahu posuzovat kvalitu a atraktivnost vlastního obsahu, relevanci a zájem uživatelů. Čím více bude SEO prováděno v souladu s dobře zacílenou marketingovou strategií, tím lepší výsledky může dosáhnout.“

Jak reagovat na Penguin 2.0

Především, nepanikařit. Hlavní a největší postihy se objeví v „anglickém“ Google, ten český je vždy postižen méně – hlavně proto, že Google sice umí velmi dobře česky, ale zdaleka ne tak jako anglicky.

  • Je dobré začít prověrkou toho, jaké máte zpětné odkazy. Tak, aby bylo odhaleno, jestli se mezi nimi neskrývá nějaký web, který Google rozpoznal jako spamovací a mohl by negativně ovlivnit vaši pozici ve vyhledávání. Bývá dobré prověřovat i linky o jednu generaci dále, tedy ne jenom kdo odkazuje na vás, ale kdo odkazuje na weby, které jsou hlavními zdroji vašich zpětných odkazů.
  • Zjištěné závadné (špatné) zpětné odkazy je vhodné odstranit. To je možné udělat tak, že všechny weby s takovýmito odkazy oslovíte a požádáte o odstranění odkazů. Pokud se to nepovede, je možné použít nástroj, který k tomuto nabízí Google pod názvem Disawov links.
  • Zásadní pro nové algoritmy Google je budovat kvalitní zpětné odkazy, což je činnost, kterou budete pokračovat. A budete jí pokračovat dlouho. Nejvhodnější způsob je například ve využití bloggingu, ať už vytvářením vlastních tematických blogů a webů, nebo využitím dalších bloggerů, kteří budou blogovat pro vás (a za vás).
  • Výrazně vám mohou pomoci sociální média, která sice nebudou přímo použitelná jako zdroj zpětných odkazů, ale mohou vést ke vzniku kvalitních zpětných odkazů pomocí dalšího šíření. Pro Google je navíc velmi důležitá jejich vlastní sociální síť, tedy Google+. Sdílení a aktivity v ní jsou v určité míře součástí algoritmů pro určení pozic ve vyhledávání. Podobné signály z ostatních sociálních sítí používá ale například i konkurenční Bing. A i český Seznam kupodivu indexuje Stránky na Facebooku.
  • Zpětné odkazy z velmi relevantních webů pomohou zpravidla nejvíce, takže začněte hledat partnerské firmy, profesní organizace, profesní adresáře, média, bloggery, influencery, osobnosti, komunitní weby, konference, události, výstavy.
  • Mimo to pomáhají ještě další „drobnosti“ – používání autorství (authorship), věnujte zvýšenou pozornost Google Web Master Tools, kde je možné velmi často najít užitečné informace a trendy. V některých případech mohou pomoci i metadata, ale daleko podstatnější je poskytování relevantního, zajímavého a reakce vyvolávajícího obsahu.
  • S ohledem na některé další změny je vhodné ale věnovat pozornost například i tomu, aby z hlavní stránky vašeho webu nevedlo nadměrné množství odkazů (častý nešvar), naučili jste se hodně využívat odkazy v textech, včetně odkazů vedoucích mimo váš web. Stejně tak není dobré soustřeďovat odkazování na pouze omezené množství stránek na vašem webu (nejčastěji kategorie či rubriky).

Ale hlavně, nepanikařte.

DODATEK: Stejně jako pokus o analýzu nemůže být úplný a zahrnující vše a postihující vše, ani tipy zde uvedené nejsou zdaleka vyčerpávající. Nezapomeňte, Google čím dál tím více tlačí na to, že SEO není optimalizací pro roboty, ale pro lidi.