Rok 2015 v českém e-commerce: Rok Rockaway a expanzí do zahraničí

rockaway3

Co se dělo v končícím roce na českém e-commerce trhu? Bylo toho dost. Kromě rozšiřování online rozvážek jídla i drogerie bylo nejvíc slyšet o skupině Rockaway, která letos ve velkém nakupovala: Heureku, Mall a podíl v CZC.cz. Daří se i dalším obchodům, a to natolik, že se rozšiřují dál po střední Evropě. Pojďme si společně zrekapitulovat, co důležitého se v roce 2015 v online obchodování událo.

Rok Rockaway

Svůj druhý rok má za sebou skupina Rockaway Jakuba Havrlanta. Důležitá byla pro něj první polovina roku 2015, kdy se skupina přestěhovala do nových reprezentativních prostor na Kavčích horách. V polovině roku po odkladech uvedla do provozu svůj obchod Koloniál.cz, který konkuruje Rohlíku.cz a službám iTesco a Košík.cz.

Kromě toho skupina spustila aplikaci Napka, sloužící k okamžitému posílaní peněz mezi telefony, a jeho Storyous začalo připravovat expanzi do Polska. A protože na to všechno jsou potřeba dobří vývojáři, lidé z Rockaway na podzim objeli republiku se sérií tří hackathonů – kde jsme samozřejmě nechyběli, a tak se můžete podívat, jak vypadaly. Zato první česká equity crowdfundingová platforma Fundlift, o níž se v Rockaway mluvilo celý rok, je zatím stále ve stadiu předregistrací.

rockaway5

Další akvizicí, která proběhla na podzim, byla investice do obchodu CZC.cz, v němž za nezveřejněnou částku (spekulovalo se o 100 milionech) koupil podíl E-commerce Holding. Svůj nejdůležitější obchod uskutečnil Rockaway na podzim, kdy koupil za 5,4 milardy korun cenový srovnávač Heureka a obchod Mall.cz. Financování zajistili Daniel Křetínský, Patrik Tkáč a PPF.

„Dopad této transakce na celý trh bude záviset především na tom, jak se skupina Rockaway popasuje s dvěma nelehkými úkoly, které před ní stojí. Zaprvé musí jednoznačně oddělit fungování Mall.cz a srovnávače Heureka.cz. Jejich provázání by totiž mohlo být rizikové nejen pro ostatní hráče na trhu, ale i pro ně samotné. Zadruhé se musí pokusit o něco, co se již dříve nepovedlo Allegro Group ani Naspers, totiž dostat Mall.cz i další dříve koupené projekty do rozumného zisku,“ napsal k transakci Marek Krška z Netdirect.

Miton, Enern, Zoot, Skypicker

Skupina Rockaway samozřejmě nebyla v roce 2015 aktivní sama. Třeba jablonecký Miton také rozhodně nezahálel. V polovině roku skupina Miton přibrala šestého partnera, kterým se stal Václav Štrupl, spoluzakladatel Bonami.cz. Krátce před koncem roku Miton v Česku a Polsku rozjel svůj projekt Lavito, který sdružuje služby v oblasti wellness, a Biano.cz, zaměřené na bydlení a interiérovou inspiraci. A na celoprázdninový kurz pro programátory Code Camp dodaly projekty Mitonu většinu mentorů.

K letošku má za sebou Miton 15 let působení, během nichž nastartoval v Česku přes 20 firem a 13 z nich úspěšně prodal. Dalších deset firem spoluvlastní v sedmi zemích Evropy. Jeho současné portfolio firem v hodnotě podstatně přesahuje jednu miliardu.

miton_v_evrope_2015

Personálně se rozrostla i investiční skupina Enern, jejíž řady rozšířil Tomáš Čupr – zakladatel Slevomatu, DámeJídlo i Rohlíku, do nichž právě Enern v minulosti investoval. Kromě toho oznámil rozjezd nového fondu rizikového kapitálu ETIII, kvůli němuž otevřel kancelář v Berlíně, tedy v jednom ze zásadních evropských startupových center. Fond bude mít k dispozici 50 milionů eur.

Už dvakrát zmiňovaný Rohlík si zas polepšil díky desítkám milionů korun, které mu přinesl nový partner, logistická společnost HOPI. Začal působit v Brně a vyhlásil, že letos jeho obrat dosáhne až 400 milionů korun. Jestli se mu to podařilo, to se teprve dozvíme.

Expanduje i jeden z největších e-shopů s módou Zoot. Vedle Česka a Slovenska otevřel tři „výdejny radosti“ v Bukurešti, hlavním městě Rumunska. V příštím roce jich přibude dalších deset.

2_ZOOT.ro_Vydejna radosti

Mimořádně se letos dařilo i brněnskému Skypickeru, který během roku vyrostl ze 30 lidí na 300, atakuje obrat dvou miliard korun a v příštím roce slibuje nabrat tisícovku nových lidí, uvedla v rozhovoru pro tyinternety finanční ředitelka Skypickeru Lucie Brešová.

Trendy: drogerie, mobily a Tchibo

Český trh je ale výrazně širší, než by se mohlo z předchozích odstavců zdát. Podle Tomáše Bravemana z Heureka.cz totiž odvětví, které nejvíce v minulém roce na online posílilo, byl prodej drogerie – o 106 procent. Tento segment přitom neovládají velcí hráči, prostoru pro další obchody a růst je údajně dostatek, uvedl Tomáš Braveman na konferenci ShopCamp. V duchu tohoto trendu jde jeden z prvních online obchodů s drogistickým zbožím, v srpnu otevřený obchod Ageo.cz.

ageo

Na ShopCampu rovněž zaznělo, že trhu s online prodejem oblečení celkem překvapivě vévodí společnost Tchibo. Z celkového obratu e-commerce nejvíce ukrajují mobilní telefony (24,1 procenta) a bílá technika (20 procent). Třetí místo s devíti procenty obsadilo zboží spadající do sekce dům a zahrada.

Reálné milníky jsou samozřejmě největším důkazem úspěchu, ocenění odborné poroty pak proslulá třešnička na dortu. Komu se tedy dařilo v očích odborníků letos? V Křišťálové Lupě 2015 obhájila již potřetí v řadě své prvenství v kategorii Internetové obchodování Heureka.cz, letošní E-commerce inspirací se stala Pilulka.cz. ShopRoku 2015 zatím neznáme, bude vyhlášen v březnu 2016 a hlasovat o něm můžete zde.

Zapomněli jsme na něco podstatného? A co zaujalo v roce 2015 v e-commerce vás? Diskutujte pod článkem.

Diskuze k článku

  • http://www.tomasvotruba.cz/ Tomáš Votruba

    Díky za přehledné shrnutí!

  • http://www.mojeokoli.cz Turek

    Pěkné shrnutí