Do Česka přichází spolujízda BlaBlaCar, nový Jízdomat

blablacar_logo

Pokud jste se dnes přihlásili na Jízdomat, čekalo vás překvapení: etablovaný český server pro nabídku a poptávku spolujízd se přeměnil na mezinárodní značku BlaBlaCar – původně francouzský startup, který je dnes globální jedničkou a funguje ve většině Evropy a na několika trzích mimo ni.

Princip spolujízdy je jednoduchý: spojuje řidiče s volným místem v autě s lidmi, kteří chtějí cestovat po stejné trase. Pasažéři se mohou připojit za příspěvek na benzin či naftu, který je dopředu avizován na webu.

Jízdomat končí: je z něj BlaBlaCar

Nákupem Jízdomatu firma vstupuje na český i slovenský trh a získává databázi desítek tisíc uživatelů i jejich historie, což je hlavní důvod, proč byl Jízdomat koupen. Zatím není plán na zpoplatnění služby na nových trzích, v některých zemích je ale BlaBlaCar výdělečný projekt za spolujízdu si vezme přibližně 10 % provizi.

Naopak řidiči na něm vydělávat nesmějí, služba stanovuje minimální i maximální cenu a za průměr v Česku považuje 80 haléřů za kilometr. Z Prahy do Brna se tak dostanete třeba za 150 korun. Platebních metod bude více, kromě online platby půjde zaplatit i postaru, cashem.

Jízdomat, dosavadní tuzemská jednička, fungoval od roku 2010. „Cítíme, že aby se z našeho projektu stal opravdu plnohodnotný způsob dopravy, je třeba ho v rámci našich zemí posunout na vyšší úroveň. Celosvětová komunita znamená rychlejší zpopularizování spolujízdy u nás a také lepší možnost setkání nabídky s poptávkou,“ napsal k transformaci zakladatel Jízdomatu Jan Mittner.

BlaBlaCar tak pokračuje ve své osvědčené metodě expanze: dříve pohltil italský PostoinAuto.it a rumunský AutoHop, loni pak koupil mezinárodně působící konkurenční síť Carpooling.com. V současnosti působí BlaBlaCar ve 22 zemích, včetně Francie, Německa, Velké Británie, Ruska a Turecka. Mimo Evropu je k dispozici v Mexiku, Brazílii a Indii.

jizdomat_blablacar

Vítejte na Jízdomatu, měníme se na BlaBlaCar. Toto oznámení přivítalo uživatele v noci na 13. ledna. Foto: Jízdomat

Globálně využívá BlaBlaCar 25 milionů lidí, čtvrtletně přepraví přes 10 milionů cestujících. V Česku je podle Pavla Prouzy, country manažera pro ČR/SR, cílem dostat se na statisíce registrací ve střednědobém horizontu, respektive na 10 % registrací v rámci populace v dlouhodobém výhledu, tedy stejné procento, jako ve Francii.

Převedení Jízdomatu na mezinárodní síť spolujízd přinese změny – server slibuje „řadu nových funkcí, které ti cestování spolujízdou usnadní a zpříjemní,“ včetně více vypsaných jízd, rychlého růstu a propracované mobilní aplikace. Nově má být lepší filtrace: podle zkušenosti, ceny i auta, zlepšení systému hodnocení a lepší členská podpora. Historie původního účtu, máte-li ho, může být na novou službu převedena.

CZSK-team_BlaBlaCar

Zleva: Jan Mittner, zakladatel Jízdomatu, Martina Čmielová a Pavel Prouza z CZ&SK týmu a úplně napravo Piotr Jas, General Manager CEE BlaBlaCar. Český tým bude mít výhledově 5 lidí. Foto: BlaBlaCar

Autostop za příspěvek

Zatímco podobné služby Uber nebo Wunder (dříve Wundercar) jsou zaměřené především na městské aglomerace (hlavně na Prahu) a konkurují taxislužbám, nový hráč v podobě BlaBlaCaru bude působit v celé České republice s širokým mezinárodním přesahem. Na krátké vzálenosti v rámci jednoho města se nezaměřuje.

blablacar_interface

Sharing economy je stále rostoucím trendem, přitom spolujízda z ní má šanci ukousnout významný podíl. Zatímco evropský průměr obsazenosti aut je 1,6 osoby, s BlaBlaCarem jezdí průměrně 2,8 lidí v jednom voze. Služba není zaměřena jen na nejmladší řidiče: mediánem věku uživatelů je 29 let, 40 % uživatelů je nad 30 let.

Expanzi startupu, založeného v roce 2006, pomohla série investic, naposledy od skupiny investorů v čele s Index Ventures, kteří v roce 2014 poslali do BlaBlaCaru 100 milionů dolarů a o rok později přidali dalších 200 milionů.

Infografika_CZ BlaBlaCar Global Data

Diskuze k článku

  • Michal Šiška

    Bohužel transformace není úplně podařená. Chybí spoustu funkcí jako přihlášení přes MojeID, nejde nabídnout pravidelná jízda. Nejde dát cenu nižší než 1€.. Linky z FAQ odkazují na anglickou verzi.. Krok zpět..

    • BlaBlaCar

      Michale, přihlášení přes MojeID je v jednání. Pravidelné jizdy jsou již nyní k dispozici – jak na webu, tak i v aplikaci. Minimální cena za jízdu je stanovena na 25,- Kč, což by nikde neměl být problém. A linky by měly být plně v češtině – problém s nimi byl jen v den migrace (https://www.blablacar.cz/faq). A další úpravy budou následovat :) Měj se, Tereza

  • Jízdomaťák

    Na jízdomatu jsem měl, jako řidič přes 60tkm / 150+ cestujících / šablony jízd + maximální úrověň ověření přes Moje ID (úrověň dones na MojeID okopírovat občanku). To všechno je v háji a ani uložené šablony jízd si už nestáhnu. Nemám (a mít nebudu) facebook, moji fotku Bla Bla server nikdy neuvidí, takže tam budu mít status „začátečník“ nebo „Střední uživatel“.

    Server Bla Bla je asi strojově přeložený, protože tam mají gramatické chyby nebo je to rovnou v angličtině. Nelze zadávat vlastní ceny ve více měnách Kč / € (předpokládám, že dojde k automatické konverzi). Moderátoři Bla Bla odstraňují jakýkoliv náznak vložit do inzerátu zpřesnění jízdného. Namísto budoucího rozvoje slibného projektu se majitelé Jízdomatu rozhodli vydělat prachy. Zklamání.

    • Alenn G’Kar

      Nejsi jediný, na svých pravidelných jízdách slyším jen hanu na tento přestup a osobně jsem díky změně ze dne na den ztratil den!

  • Michal Vašek

    Kam sa mince kotúľajú? Pri spoplatnení pôjde o milióny eur ročne, možno mesačne. Takáto inštalácia francúzskeho kohútika na český a slovenský peňazovod je ekonomicky smutná.

  • Viliam

    Do ČR namiesto jizdomatu prichadza slovensky odvozautom.sk pod menom http://www.svezeniautem.cz

    • Alenn G’Kar

      Pokud budu moci, raději podpořím CZSK origo službu, navíc UI blbacaru je opravdu otřesné. Na jízdu stačí opravdu jen málo tlačítek a ne nastavení jak v bance a z toho ty důležité nastavit nejdou! V neděli poprvé s SA.