Česká softwarová cesta do zahraničí aneb Jak Zoneru už nestačí český trh

image

Zoner Photo Studio patří mezi nejrozšířenější český produkt na úpravu a správu fotografií, v Česku se jedná téměř o legendární software. V zahraničí se s ním firmě ale zatím příliš prorazit nedařilo. Photo Studio totiž obchodníkům v cizině nikdy neneslo tolik zisků, proto produkt málo promovali. Firmě se tak mimo Česko nedařilo. Vznikal začarovaný kruh, který teď chce firma vlastními silami prolomit.

Podle dat ZONERu je Photo Studio nainstalováno na každém šestém až pátém počítači v Česku. To znamená, že tu již tvůrci dosahují určité maximální hranice nasycenosti trhu. Ročně si Zoner Photo Studio v češtině nainstaluje a používá asi půl milionu uživatelů a prostor pro růst není příliš výrazný.

Proto se čím dál více Zoner z hlediska růstu obrací směrem k zahraničím trhů. To přitom neplatilo zhruba do roku 2012, teprve tehdy přišlo větší zaměření na zahraničí.

“Může se to zdát nelogické, protože potenciál z pohledu nových uživatelů byl a je v zahraničních trzích daleko vyšší než v Česku. Nicméně dalším důležitým faktorem je cena na zisk nového uživatele, která bude v ČR vždy nižší třeba díky historii a znalosti značky. Dokud bylo v Česku kam růst, logicky jsme investovali peníze i čas do českého trhu, poté se situace otočila,” vysvětluje Michal Prouza, ředitel softwarové divize firmy.

image

Rok 2012 přinesl i další obrat ve strategii firmy. Do té doby totiž Zoner využíval k prodeji svého grafického editoru v zahraničí partnerské společnosti. Ty měly na starosti zavádění produktu na trh a odměnou jim byl podíl na obratu. Jenže to moc nefungovalo.

„Partner se většinou soustředil pouze na produkty, které mu přinášely nejvíc peněz, mezi ně Zoner Photo Studio nikdy nepatřilo. Výsledkem byl začarovaný kruh. My vinili partnery, že nevynakládají dostatečnou aktivitu k získání uživatele, oni vinili nás za nevyhovující produkt, který uživatele nezíská sám,” vysvětluje Prouza.

Namísto práce s partnery se tak firma začala soustředit na prodej vlastními silami. Především elektronickou cestou, investice ale směřovaly také do PR aktivit na zahraničních trzích.

Mezi ně patřila v roce 2012 například premiérová účast Zoneru na veletrhu spotřební elektroniky CES v americkém Las Vegas, který je největší světovou akcí svého druhu. Představitelé společnosti upozorňují, že očekávat, že by taková akce okamžitě přinesla zisk, není zcela realistické. Zoneru ovšem účast pomohla ověřit, že jejich produkt má potenciál k úspěchu i na dalších trzích. V roce 2013 tak firma s podporou agentury Czechinvest založila pobočku přímo v Silicon Valley, která řídí obchodní aktivity na americkém trhu.

image

Další veliký potenciál představuje německý trh. Z německy mluvících zemí ostatně dnes pochází více než polovina zahraničních uživatelů Zoner Photo Studia.

Němečtí zákazníci mají k těm českým blíže i z hlediska určitého konzervativismu a mentality. „Pokud si německý uživatel stáhne zkušební verzi, je pětkrát vyšší pravděpodobnost, že u produktu zůstane a koupí si placenou verzi, než u uživatele z USA,“ popisuje úspěšnost šéf marketingu Zoner Photo Studia, Josef Halíček.

Kromě zvýšení úspěšnosti produktu na zahraničních trzích se také ZONER zaměřuje na nové platformy. Relativně novou záležitostí je Zoner Photo Studio pro Android, na platformě iOS zatím funguje projekt Zoner Pohlednice.

Jak se ZONERu podaří zahraniční expanze ukáže teprve čas, my máme radost, že se v zahraničí rozšiřuje další kvalitní český produkt.

Diskuze k článku