Hackněte mozek – pár tipů pro startupové šéfy bojující s produktivitou

mindmap-1024x798

Pár možností pro nakopnutí kreativity a produktivit přeci jenom existují. V podstatě jde hlavně o práci s časem a s o změnu pohledu na každodenní život a případné vnímání zdánlivě nepřekonatelných problémů. Jak na to radí kromě stovek koučů a školitelů i server Under30CEO.

1) Nakreslete si mapu

Myšlenkové mapy je koncept, který vyvinul Tony Buzan v šedesátých letech, ale i přesto jsou stále populárnější. Díky nim lze totiž strukturovaně řešit problémy, připravovat strategie nebo prezentace a nebo se jen rychleji učit. Výhodou je, že při jejich kreslení se můžete soustředit jen na jeden úkol v jeden okamžik bez toho, abyste ztratili hlavní cíl.

Mapa s projektem nechá jednoduše vyniknout nejdůležitější body celého projektu. V některých firmách jsou už myšlenkové mapy využívány koncepčně. „Používám je jako nástroj pro utřídění myšlenek před prezentací, nebo při přípravě různých komunikačních strategií. Pomáhají mi snadno spojit témata, která patří pod jednu hlavičku, a vyznačit jednotlivé návaznosti – ať už časové, nebo třeba spojit podmínky s tím, co může následovat jako důsledek,“ tvrdí mluvčí Seznamu Irena Zatloukalová. A navíc,  jeden z momentálně nejrozjetějších školitelů myšlenkových map v byznysu – Chris Griffiths,  se chystá i do Prahy, kde by měl vystoupit na březnovém iCON Prague v dejvické NTK.

mindmap-1024x798

 

2) Seznamy, seznamy a seznamy

Podobně efektivní nástroj je „tudůčko“. I když to je spíš bič, který si na sebe sami ušijeme. Pro celý startup je vhodnější používat speciální programy jako třeba Kanbanery nebo Trello, které umí jednotlivé úkoly rovnou i delegovat na odpovědné kolegy. Organizační aplikace jsou šikovné i proto, že je lze jednoduše sdílet a není složité být neustále v obraze.  

3) Nenechte se rozptylovat

Kromě toho, že vypnete zvolení a co se dá nastavíte do módu “Do Not Disturb” můžete zkusit aplikaci SelfControl, která vám bude blokovat předem označené „rozptylující“ stránky. Pokud je tohle pro vás příliš drsné opatření, posílejte si vybrané články nebo texty do Kindlu pro pozdější přečtení.

4) Outsourcujte méně důležité úkoly

Naučte se nedělat všechno sami. V některých případech je lepší zapojit externisty. Možná byste se divili, co všechno se dá na serverech jako FiverrODesk nebo Elance pořídit za pět dolarů.

5) Jeden den bez schůzek

Jeden den, kdy se můžete soustředit jen na práci. Koncept “No Meeting Wednesdays” provozuje i startup Dustina Mokovitze, spoluzakladatele Facebooku. Je ale nutné se domluvit v rámci firmy, aby se bezschůzkové dny nekřížily s důležitými schůzkami. Lze samozřejmě schůzky úplně zrušit, protože jak říká John Vanhara – „Co nejde vyřešit po telefonu, to se nevyřeší ani na dvouhodinové schůzce.“

6) Pracujte v neděli večer

Neděle je ideální den na dotahování věcí do konce nebo minimálně do finální fáze. Večer vás nikdo neotravuje, nikdo nevolá, máte za sebou strávený den s rodinou nebo přítelkyní, všichni jsou spokojeni a vy můžete mít v odpočaté hlavě plno nápadů, které přiletěly během víkendového relaxu. A navíc ten pocit, když jdete v pondělí do práce s tím, že máte v podstatě hotovo. K nezaplacení.

7) Buďte skromní

Jedna z nejjednodušších cest k vyšší produktivitě je skromnost a sebevědomí. Školitelé často radí si každé ráno před prací zamyslet nad tím, čeho jste v životě dosáhli a čeho byste chtěli ještě dosáhnout. Uvědomit si svou hodnotu a stát přitom pevně na zemi. Zlepší to náladu a samozřejmě – s pozitivním přístupem k práci i k životu jde všechno líp. O úsměvu nemluvě.