Návštěvníci z různých vyhledávačů se chovají jinak

import-navstevnici-z-ruznych-vyhledavacu-se-chovaji-jinak.jpg

Vyhledávání firem na internetu nespočívá jen ve výběru z nalezených výsledků, ale začíná už volbou samotného vyhledávače. Osobní preference a jedinečné vlastnosti každého uživatele i všech vyhledávačů, které do tohoto procesu společně vstupují, se pak projeví i přístupem k nalezené značce. Tvrdí to alespoň studie společností Wunderman a ZAAZ.

Bing prodává, Google pomáhá

„Pokud spravujete značku, musíte vědět, jaký je vztah zákazníků k Bingu, Yahoo! nebo Googlu a jak se to vztahuje k vám,“ uvedl David Sable z Wunderman. Návštěvníci z těchto vyhledávačů podle něj mají odlišné charakteristiky, které vyhovují zájmům různých typů společností. Následující tabulky názorně ukazují, že zatímco pro obchodní řetězec Walmart byli po všech stránkách přínosnější příchozí z Bingu, cestovní agentura Hotwire byla v některých ohledech úspěšnější u lidí, kteří si jí „vygooglili“.

Úspěšnost společnosti Walmart u návštěvníků z různých vyhledávačů

Úspěšnost společnosti Hotwire u návštěvníků z různých vyhledávačů

Za těmito odlišnostmi stojí demograficky a psychologicky odlišné profily věrných uživatelů různých vyhledávačů, podpořené navíc odlišným způsobem, kterým jim jsou přinášeny výsledky odpovídající jejich potřebám. Poměrně překvapivé, nebo přinejmenším odvážné tvrzení je například to, že uživatelé Bingu od Microsoftu spadají převážně do skupiny takzvaných inovátorů nebo early adopters. Příznivci Yahoo! a Google zase patří k takzvané střední většině, jak ukazuje níže přiložený graf.

Složitá cesta k úspěchu

Už běžná optimalizace firemního webu a související politiky je asi pro většinu společností dostatečně náročná, aby se ještě zabývaly specifikací jemných odlišností pro každý vyhledávač. Podle autorů studie však i tento prostor ke zlepšení stojí za pozornost a přinejmenším pro ta opravdu velká jména to nejspíš skutečně platí. Ostatně proč házet všechny vyhledávače do jednoho pytle, když se vnímání jejich značky i používané algoritmy skutečně liší?

Charakteristika uživatelů různých vyhledávačů

„Výzkum ukazuje, že marketéři mají skutečnou možnost volby při tvorbě vyhledávací strategie. Vyhledávače na internetu fungují jako jakési vlaky. Každý vlak poskytuje jiný výběr jedinečných výsledků, stanic. Náklonnost zákazníků k určitému vlaku dokazuje jejich unikátní demografický a psychografický profil,“ shrnula výsledky studie šéfka ZAAZ Shane Atchisonová.

Via WPP, MP