6 nástrojů a rozšíření do prohlížečů nejen pro linkbuildery

Základní údaje o webu tyinternety.cz z rozšíření od Majestic

Bez nástrojů a rozšíření se linkbuilding dělá špatně. Jde to, ale všechno trvá podstatně déle, než musí. Stejně tak se nástrojová lišta prohlížeče dá celkem jednoduše zaplnit desítkami různých SEO pluginů. Kupodivu s úplně stejným efektem, jako kdybyste nepoužívali nic. Jaké nástroje tedy vybrat – a jak je co nejlépe ovládat – čtěte tady a teď.

Oba zmíněné extrémy mají stejný efekt. Očekávaná produktivita se nekoná. Při desítkách pluginů přes noc zapomenete, která ikonka je která a co přesně daný plugin vlastně dělá. Ve finále zjistíte, že polovinu času jen hledáte, co které rozšíření vlastně způsobuje. Vybral jsem proto 6 užitečných nástrojů a rozšíření zaměřených na linkbuilding, se kterými se dá bohatě vystačit.

Požadavky a nároky na rozšíření nebyly nijak složité.

  • Dostupnost zdarma.
  • Pro co nejvíce prohlížečů.
  • Jejich použití vyžaduje jedno, maximálně dvě kliknutí na myši.
  • Užitečnost, diverzita a jednoduchost.

Občas je prostě lepší zvolit cestu efektivního minimalismu a zjednodušit si práci, než mít k dispozici informace a data, které stejně nevyužijete. V tom horším případě vás bude nadbytek dat a různých metrik mást a práci spíše učiní složitější.

1. Open Multiple URL

Našel jsem zajímavý web. Třeba tyinternety.cz. A zajímá mě, kdo na něj odkazuje. Udělám si k němu report odkazujících domén (viz screenshot níže) v nástroji Majestic. Nebo si vytáhnu data z Google Analytics. Nebo již předpřipravenou tabulku od někoho dostanu.

Ukázka reportu Reffering Domains pro tyinternety.cz z Majestic

Ukázka reportu Reffering Domains pro tyinternety.cz z Majestic

Tabulka obvykle obsahuje kolem 500-1000 domén. I po základní filtraci mi pořád zbývá spousta webů, které potřebuji prozkoumat manuálně. To je poměrně nepříjemný úkol. Kopírovat do prohlížeče jednu URL po druhé je neuvěřitelná nuda. Čas nutný k dokončení analýzy odkazového profilu může díky tomu minimálně dvojnásobně až trojnásobně narůst.

Aby to šlo rychleji, potřebuji si otevřít co nejvíce domén či URL naráz. A k tomu přesně slouží nástroj Open Multiple URL.

V mém příkladu jen stačí, abych si zkopíroval domény v prvním sloupci tabulky a vložil je do textového pole nástroje. Musím si pouze dát pozor, abych měl každou doménu či URL vždy na novém řádku.

Open Multiple URL a aktivní plugin AdBlock

Open Multiple URL a aktivní plugin AdBlock

Pokud se rozhodnete nástroj vyzkoušet, doporučuji vám však nejdříve postupně otestovat, kolik URL dokáže váš počítač a prohlížeč otevřít naráz bez problémů. Moje optimální číslo se pohybuje kolem 30-40. V takovém množství se všechny stránky načtou ještě v poměrně rozumném časovém limitu.

Nejspolehlivěji a nejstabilněji podle mě funguje nástroj ve Firefoxu. V Chrome je nejprve nutné povolit popup okna. Ideální je nastavit výjimku vyskakovacích oken na adrese chrome://settings/contentExceptions#popups. V Opeře je možné pro web povolit výjimku při prvním použití nástroje, protože jinak otevře pouze první odkaz v pořadí. Doporučuji také používat na stránce AdBlock, abyste se zbavili velkého množství reklam.

nastavení výjimky vyskakovacích oken v prohlížeči Chrome

Nastavení výjimky vyskakovacích oken v prohlížeči Chrome

Nastavení výjimky vyskakovacích oken v prohlížeči Opera

Nastavení výjimky vyskakovacích oken v prohlížeči Opera

Existují i nějaké alternativy. O jedné se ještě vzápětí zmíním. Open Multiple URL je ale to nejlepší a nejjednodušší, co se mi podařilo pro daný účel najít.

2. OneTab

Právě jsem si v předchozím nástroji otevřel naráz 33 panelů, ve kterých se načítají stránky. To zpomalí prohlížeč i počítač. Zvlášť Chrome je poslední dobou obrovský žrout paměti a bývá to u slabších počítačů problém už jen s pár otevřenými panely. Natož s více než 30. Řešením může být rozšíření OneTab.

Existuje spousta případů a důvodů, proč se zrovna potřebujete začít věnovat nějaké jiné, prioritnější práci. Prohlížeč máte zahlcený weby z vybraného odkazového profilu, které byste museli jinak pracně zavírat. A otevření nového okna nebo jiného prohlížeče může trvat zbytečně dlouho. Stačí jedno kliknutí na ikonu OneTab. Rozšíření umí totiž ve vteřině shluknout všechny otevřené panely pouze do jednoho. Díky tomu OneTab zvládne uvolnit až 95% paměti aktuálně využívané prohlížečem.

Dalším kliknutím pak můžete znovu odkazy otevřít, smazat nebo roztřídit do kategorií a ty vybrané pak třeba nasdílet svým spolupracovníkům. OneTab umožňuje export URL v rámci textového pole odkud si data překopírujete třeba do Spreadsheetu. Stejným způsobem i URL importuje. Můžete tak toto rozšíření využít namísto Open Multiple URL, ale je to na víc kliknutí.

Ukázka vzhledu a správy ve OneTab

Ukázka vzhledu a správy ve OneTab

OneTab se hodí i pro případy, že si třeba omylem otevřete nějakou várku domén a potřebujete je hned zavřít. Díky možnosti vytváření kategorií může i částečně nahradit speed dial. Produktivita jedním kliknutím myši.

OneTab je dostupný pro Chrome a Firefox. Pro Operu je dostupná velmi dobrá alternativa v podobě rozšíření TabHamster. O něco hůře pracuje s připnutými panely, ale jinak se v zásadě jedná o plnohodnotnou náhradu.

3. Majestic Backlink Analyzer

Při průzkumu odkazových příležitostí z odkazového reportu dělám dvě kola na vyhodnocení webů. První kolo jsem v podstatě popsal. Otevřu si weby na doménách z vybraného odkazového profilu a všechny velmi zběžně projdu.

V tom množství mám na každý web jen pár vteřin. Do druhého kola postoupí sotva 5 % webů z původního množství. Úzký výběr potřebuji projít znovu a detailněji. Abych se ani u toho moc nezdržoval, používám rozšíření Majestic Backlink Analyzer od služby Majestic (dříve MajesticSEO), odkud jsem hned v prvním kroku získal report s doménami. Backlink Analyzer mi zobrazí několik základních údajů, které obvykle stačí k dokreslení základní představy o webu.

Základní údaje o webu tyinternety.cz z rozšíření od Majestic

Základní údaje o webu tyinternety.cz z rozšíření od Majestic

Důležitý indikátor je pro mě graf ukazující poměr metrik Citation a Trust Flow. Na první pohled tak vidím, jak si web stojí. Tyinternety.cz mají zjevně velice pěkný odkazový profil.

  • Fialový bod = odkaz/doména.
  • Čím blíže u středové osy a čím dále bod je, tím kvalitnější odkaz by to měl být.
  • Kvalitní odkaz = pochází z důvěryhodného webu (Trust Flow) s bohatým odkazovým profilem (Citation Flow).

Níže jsou další tři příklady odkazových profilů.

1) Web s velmi slabým odkazovým profilem. Moc se od toho nedá očekávat, zvlášť pokud se navenek web tváří jako magazín s obrovskou návštěvností. Pokud je to ale nový web, tak se s tím určitě pracovat dá.

2) Profil stahující se více či méně doprava naznačuje nevhodné linkbuildingové techniky a odkazy na nekvalitních webech. V tomhle případě to ale ještě nemusí být závažný problém.

3) Obrovské množství odkazů směřujících doprava naznačuje masivní linkbuilding, ale především spam building. Tohle už se nedá moc zachránit. Velkým množstvím nekvalitních odkazů s podobnými profily se vyznačují například porno stránky. Je lepší se takovým webům vyhnout, pokud to zrovna nějak nezapadá do vaší linkbuildingové strategie.

slabý odkazový profil

slabý odkazový profil

profil směřující na méně kvalitní weby

profil směřující na méně kvalitní weby

Profil s velkým množstvím velmi nekvalitních webů

Profil s velkým množstvím velmi nekvalitních webů

V rozšíření je Backlink Analyzer je několik dalších panelů jako třeba Backlinks a Achnor Texts. Ty jsou přístupné až po aktivaci Access Tokenu, který získáte pouze v placené verzi Majesticu. Pokud ji máte, tak doporučuji tuto možnost využít, může se to hodit pro rychlý náhled na pár odkazů z daného profilu, což ale může být značně zavádějící. Těch pár odkazů vám většinou nic moc neřekne. Pokud chcete detailní údaje, je lepší jít přímo na web Majestic. Pro základní přehled ale rozšíření bez Access Tokenu bohatě stačí.

Dobrými alternativami k Backlinks Analyzer jsou řešení od konkurenčních služeb. A to buď lišta Ahrefs SEO Toolbar nebo relativně nová MozBar. Jejich výhodami je, že zobrazují i sociální signály a v případě MozBar pak i několik parametrů důležitých pro SEO. Každé z těchto rozšíření má své výhody a nevýhody. A každému z nás vyhovuje něco trošku jiného. A ještě ke všemu všechny tři služby, zmíněné v této části, využívají jiné metriky a zobrazují trošku jiné údaje. Vyberte si proto jen jednu službu, kterou chcete opravdu využívat, naučte se s ní pracovat a podle toho si vyberte i rozšíření. Všechno ostatní jsou jen matoucí data navíc.

Odkazy pro Majestic Backlink Analyzer:

Odkazy pro Ahrefs bar:

MozBar:

4. Redirect Path

Jsou situace, kdy potřebuji znát HTTP status stránky a případnou cestu přesměrování. Třeba v případě, že otevírám více URL naráz, nemám šanci přesměrování u některých webů vůbec postřehnout. RedirectPath to umí naštěstí velmi pěkně zobrazit.

Uvedu jednoduchý příklad. Například několikrát zmiňovaný Majestic se dříve jmenoval MajesticSEO. S rebrandingem přišla i nová doména. Vstoupím na adresu http://majesticseo.com/ a jsem hned přesměrován. Základ vidím rovnou na tlačítku v nástrojové liště. Podle screenshotu níže hned vím, že jsem byl přeměrován pomocí 301 Redirectu. Když si toto tlačítko rozkliknu, uvidím kompletní údaje a cestu přesměrování.

Cesta přesměrování ze starého webu Majestic

Cesta přesměrování ze starého webu Majestic

Hodí se to, pokud potřebuji třeba zjistit, jak jsou na sebe vzájemně přesměrované weby konkurence a jaké domény jim patří. Pomůže mi ale i v ověření, že mám správně nastavené přesměrování na svém webu. Pokud například vidím, že je za sebou více 301 Redirectů, může to sloužit jako podnět k optimalizaci procesu přesměrování. Na screenshotu výše je zřejmé, že prostřední krok (přesměrování na www verzi starého webu) je zbytečný. Lepší by bylo vést přesměrování napřímo na novou doménu.

Tyto údaje případně umí analyzovat a zobrazit i dříve zmiňovaný MozBar.

Údaje o HTTP statusu v rozšíření MozBar

Údaje o HTTP statusu v rozšíření MozBar

Samotný Redirect Path funguje bohužel pouze v Chromu. Pro další prohlížeče jsem žádnou opravdu vhodnou alternativu nenašel, pokud nepočítám MozBar.

5. LinkChecker

Broken linkbuilding je téma, o kterém se poslední dobou hodně mluví. LinkChecker je drobnou pomůckou ve Firefoxu právě pro tuto linkbuildingovou techniku. Rozšíření umí zkontrolovat drtivou většinu odkazů na stránce vyznačit barevně několik typů odkazů včetně chybných a nefunkčních odkazů na neexistující obsah (broken links).

Analýzu odkazů na stránce provedu pravý klikem na myši a z nabídky vyberu “Check Page Links”. Rozšíření následně chvíli crawluje odkazy na stránce a barevně je označuje dle několika parametrů.

Příklad analýzy odkazů na webu

Příklad analýzy odkazů na webu

Zelené odkazy jsou v pořádku, červené chybné, žluté jsou třeba FTP adresáře a šedé přeskočené odkazy (emaily a scripty). Na screenshotu výše je vidět, že všechny odkazy na stránce jsou pořádku.

Rozšíření se dá využít k více účelům. Rychlá kontrola odkazů ve vlastních článcích na blogu, ad hoc analýza příležitostí pro broken linkbuilding nebo i ověření funkčnosti odkazů na soubory ze služeb typu Uložto.

Zelené zvýraznění do-follow odkazů pomocí MozBar

Zelené zvýraznění do-follow odkazů pomocí MozBar

Zajímavě umí s odkazy na stránce pracovat již několikrát zmíněný MozBar. Ten vám po kliknutí na ikonu tužky zvýrazní Followed, No-Followed, externí a interní odkazy. Nezvládá však zase zobrazit broken links.

LinkChecker je dostupný pouze pro Firefox. Pro Chrome jsem našel alternativu s prakticky totožným názvem a funkcemi – Link-Checker.

6. Pocket

Pocket asi mnoho z vás zná jako záložkovací službu na zajímavé odkazy a články, které si chcete přečíst později. Stejně tak dobře se dá využít i pro účely linkbuildingu.

Obvykle si nalezené odkazy ukládám do speciální tabulky s odkazovými příležitostmi. Ale ne pokaždé se mi chce ji otevírat a ne vždy na to mám čas. Díky Pocketu si odkaz uložím a prozkoumám až po cestě domů autobusem. V práci si pak můžu odkazy pro vybraného klienta podle vhodně zvolených štítků vyfiltrovat.

Odkaz je uložený, otagovaný a dostupný všude, kde potřebuji

Odkaz je uložený, otagovaný a dostupný všude, kde potřebuji

Rozšíření Pocket je dostupné pro většinu prohlížečů i operačních systémů mobilních zařízení.

Závěrem

Existují i další zajímavá rozšíření, která jsem nezmínil. Scraper, SEO Site Tools, Link Grabber, Insert Text, Flem, Multi Links a spoustu dalších SEO toolkitů a lišt. Některé více užitečné, některé méně. Ve skutečnosti ale často jen odvádí pozornost od důležitějších informací. A toho, čemu byste měli skutečně věnovat pozornost – lidem, obsahu a efektivnímu zpracování dat. Pochopitelně se nedá vyhnout práci s tabulkami a komplexnějšími nástroji typu OpenRefine nebo Collabim. Bez nich to prostě nejde. Ale samotné rozšíření má být skutečně jen drobný doplněk k ulehčení a zpříjemnění každodenní rutiny.

Budu rád, když se v komentářích podělíte o svoje názory a vaše oblíbená rozšíření.

Diskuze k článku

  • Miloslav Hamsa

    Super :) Tak teď už nemá smysl, abych házel ven svůj článek o tom samém :D

    • Zdeněk Nešpor

      To mě mrzí. Ale je spousta dalších zajímavých SEO pluginů (třeba GWT od Víta Michálka ze SEMORu) a workflow, které jsem rozhodně článkem nepokryl a letos se k tomuto tématu určitě neplánuju vracet. Budu se těšit na Tvůj článek až najdeš nové téma. :)

  • arnika41

    Zdravím, zkuste použít link checker na tuhle stránku, fakt to funguje:)

    • http://me.chaoticum.cz/ Zdeněk Nešpor

      Ehm. To byl pochopitelně záměr. :D Díky za postřeh.

  • Michal Novák SEOpc

    Díky za typy. Naistaloval jsem hned několik rozšíření. Máš chybu v odkazu na LinkChacker pro Chrome. Podobný český nástroj je SEO Profesionál Toolbar.

    • http://me.chaoticum.cz/ Zdeněk Nešpor

      Rádo se stalo, Michale. Zdá se, že odkaz u LinkCheckeru už funguje. Díky za tip na ten český toolbar. Neznal jsem. Jinak se musím přiznat, že na ranky už moc nekoukám, ale rozhodně ten plugin vyzkouším. :)

      • http://www.seopc.cz/ Michal Novák SEOpc

        Ahoj Zdeňku. Ranky také nepožívám. Nástroj zobrazuje seznam všech odkazů, počet externích odkazů, počet interních, počet nofollow odkazů. Ukládá aktuální počet indexovaných stránek jak v Google tak Skliku. Zpětně vytváří pěkné grafy. Jsou v něm předvolené odkazy na různé jiné nástroje.

  • Milan Pichlík

    Dobrý den,

    měl bych dotaz k Majesticu, který používám spolu s MozBarem. Nemůžou být sledování růžových bodů poněkud zavádějící? Resp. když děláte rychlou analýzu webu, tak se asi spíš koukáte na poměr na mezi CF a TF, který by měl být ideálně co nejbližší jedničce? Protože přeci jen uhýbání bodů vpravo dolů od grafu nemusí nutně znamenat problém. Když se podívám na nějaké „svaté“ stránky jako SearchEngineJournal nebo SearchEngineLand, tak je tam značné množství bodů také vpravo dole. Možná jsem jen tuto metriku špatně pochopil a budu rád za vysvětlení. Děkuji.

    • http://me.chaoticum.cz/ Zdeněk Nešpor

      Dobrý den, Milane,

      díky za dobrou otázku! Ano sledování růžových bodů může rozhodně být zavádějící. Ale stejně tak zavádějící může být poměr mezi metrikami CF a TF. Zrovna minulý týden jsem narazil na web, který měl výborný poměr mezi metrikami (obě navíc v poměrně vysokých číslech). Ale počet odkazujících domén byl natolik nízký, že by stačilo nasadit třeba 3 nekvalitní linky, které by s metrikami neskutečně zamávaly. Na CF a TF koukám jen občas, protože to jde více méně u většiny webů vidět na tom profilu, protože se jedná o vizualizaci toho, z čeho jsou ty metriky vypočítávané.

      Odkazový profil (růžové tečky) slouží jako rychlá vizuální pomůcka – klíčové je zpravidla spíše množství a hustota bodů. Co se týče uhýbání některých odkazů doprava dolů, tak to nevadí a je normální, že takové odkazy v profilu existují. Důležité je, jestli jsou ale vyvážené odkazy na druhé straně. Což přesně SearchEngineJournal i SearchEngineLand mají. Jejich profily jsou konzistentní a navzdory množství odkazů vpravo dole stále rostou po středové úhlopříčce a nikam neuhýbají.

      Profily, které jsou uvedeny v článku, jsou problematické z následujících důvodů. Druhý, ve tvaru vlny, jasně směřuje doprava a neroste po středové úhlopříčce. Třetí ve vyznačeném místě již postrádá jakoukoliv konzistenci a všechny body jsou soustředěny pouze vpravo dole. Neexistují žádné body, které by to na druhé straně středové úhlopříčky vyvažovaly.

      Snad jsem to dobře vysvětlil.:)

      Zdeněk

  • David Řezáč

    Skvěle sepsáno, díky za tipy! Článek dovolením sdílím dále v seznamu čtení o SEO a Linkbuildingu: http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/23/