E-mailing – automatické minimum (i) pro nejmenší rozesílatele

Ilustrační foto. Zdroj: Flick.com, mattwi1s0n

Mít malý e-shop nebo informační web nemusí nutně znamenat, že jeho provozovatel musí rezignovat na sofistikovanější formy e-mailingu a posílat hromadná obchodní sdělení opravdu hromadně, „protože naprogramovat ty automaty je moc složité a drahé“. Říkám, že není.

Většinu automatických kampaní, které potřebujete, vcelku jednoduše zprovozníte ve většině oblíbených nástrojů na e-mailing, ať už používáte Mailchimp, GetResponse nebo třeba Smartemailing. Stačí je nakrmit těmi správnými daty.

Stačí toho málo

Stačí třeba vyšperkovaný uvítací e-mail po přidání kontaktu do databáze pro rozesílku, připomenutí, že končí platnost slevového kuponu, přání k svátku, narozeninám nebo třeba k ukončení studia, automatické kampaně, které se rozešlou na základě konkrétní akce (nevyužitá sleva, opuštěný košík, opakovaný nákup, stažení e-booku)… Stačí jasná strategie „co automaty posílat, kdy a komu“, pár hodin práce programátora a je na dlouho hotovo.  Nestojí to tolik času ani peněz, kolik by se na první pohled mohlo zdát.

Jako copywriter, který se specializuje na e-mailing, jsem vybral tři typy automatických kampaní, které já osobně považuji za dobrý základ, jak si začít s e-mailovou automatikou – kampaň vítací, přací a připomínací.

Mailchimp e-mailing. Zdroj: Flickr.com, José David Leiva

Mailchimp e-mailing. Zdroj: Flickr.com, José David Leiva

Buďte vítacími typy

Děkujeme, vaše registrace k odběru newsletteru proběhla úspěšně.

Přihlaste si na 100 webech pravidelné zasílání novinek e-mailem a přibližně ve třetině případů vám přijde do schránky tahle věta. Nebo vám přijde automatická komunikace třeba z Mailchimpu. To je přibližně druhá třetina případů.

Třetí třetina? Nepřijde nic. Žádné potvrzení odběru novinek, natož welcome e-mail. Přitom welcome e-mail je místo, kde se můžete cíleněji představit, nabídnout možnost nastavit si preference odběru newsletterů… a hlavně prodat svoje produkty nebo služby. Dost teorie, příklad z praxe…

Příklad z praxe:

Mám klienta (není to e-shop), se kterým posíláme čtyři verze welcome e-mailu. Něco jiného dostávají muži, něco jiného ženy. Jiný uvítací e-mail dostávají i ti, kdo se při registraci „zapomněli přihlásit“ k jisté placené funkci klientova webu – těm posíláme slevu na zakoupení této slevy. Ti, co se přihlásili, pak dostávají s uvítacím e-mailem malou odměnu – možnost vybrat si další placenou službu za zvýhodněnou cenu.e-mailing

Uvítací e-mail je kombinací několika segmentů a triggerů a posílá na základě přidání kontaktu do databáze po registraci na webu klienta. Tento kontakt pak společně se všemi daty, která potřebujeme (muž, žena, má placenou funkci, nemá placenou funkci), přeneseme do rozesílacího nástroje, nastavíme automatickou kampaň, uděláme copy a – dlouho se nemusíme o nic starat.

A když nás napadne (a napadlo), že na základě akce, kterou kontakt ve welcome e-mailu udělal nebo neudělal, spustíme další automatickou kampaň? Tak ji prostě spustíme.

Popřejte komukoli, k čemukoli

… a vlastně k libovolnému výročí či významné události. Přidejte do aplikace, kterou používáte na e-mailing, ke kontaktu tři hodnoty – datum, kdy má kontakt svátek či jiné výročí, oslovení v pátém pádě, pokud chcete přát jmenovitě, a kód pro získání slevy, pokud chcete kontakt motivovat k nákupu. Nezapomeňte si pohrát s dynamickým obsahem – přidejte dynamický obsah: nedávno navštívené produkty, novinky, akční zboží.

e-mailing

V souvislosti s oslovením zmíním drobnost, která mě baví na Smartemailingu – nahrajte křestní jména, sám vám je upraví na vokativy, což využijete nejen v automatickým kampaních, ale v kampaních obecně. Všude tam, kde chcete oslovovat pátým pádem. Je to vcelku fajn věc pro rozesílatele, pro které je zkratka API div ne sprostým slovem, ale přesto chtějí mluvit ke svým odběratelům správně česky.

I tady mám příklad z praxe:

Klient, majitel e-shopu, vidí kampaň „přání k svátku“ jako vhodnou příležitost ke konverzi. Jako motivátor se chystáme použít „tradiční“ slevový kupon, který ale bude mít několik cenových hladin, a to podle útraty za časové období, které určíme. Důvod je ten, že sleva 100 Kč na další nákup není stejně motivující pro člověka, který v e-shopu nakupuje pravidelně za tisíce, a pro člověka, který nakoupil jednou nebo dvakrát v řádu stokorun.

Na tento automatický e-mail bude navazovat ještě další – nějaký čas před vypršením platnosti slevy pošleme připomínací e-mail, kde na tento fakt upozorníme. Samozřejmě, pouze pokud nebude sleva zatím využita.

Připomeňte se, ale myslete přitom

Opakované nákupy = výrazné snížení nákladů na marketing. Každý by raději 10 zákazníků, kteří nakoupí 10x ročně, než 100 zákazníků, kteří nakoupí jednou a je třeba je pracně lámat k objednávce. Stejně tak opuštěný košík – proč honit nového zákazníka, když tady je jeden, kterého možná jen něco vyrušilo, takže nedokončil objednávku.

Naštvat člověka, kterému ve schránce přistane připomínkový e-mail, je mnohem snazší, než naštvat člověka uvítací nebo přací kampaní. Když prodáváte pračky, jistě nebude moudré poslat měsíc po jejím nákupu e-mail „dlouho jste u nás nenakoupili“. Pokud prodáváte zároveň i prášky na praní, pak naopak může být vhodné poslat připomínací kampaň už pár dnů po nákupu a doručení pračky – co třeba nabídnout vzorky prášků v akci?

e-mailing

Příklad z praxe:

Klient provozuje svého druhu největší službu v Česku, je pro něj důležitá co největší aktivní databáze, která pravidelně používá jeho webové stránky. Na začátku jsme udělali analýzu toho, po jak dlouhém čase se uživatelé klientova webu stávají neaktivními. Na jejím základě jsme pak vytvořili sérii pěti automatických kampaní, z nichž první odchází v případě neaktivity už po několika dnech od registrace (a vrací do hry velké procento odpadlíků), poslední pak rok od poslední aktivity na webu.

Každá kampaň má jiný obsah a komunikaci, všechny mají stejný cíl – změnit neaktivního uživatele zpátky v aktivního. Pokud ani po páté kampani kontakt nezareaguje, smažeme ho.

Automatické kampaně nejsou ničím, co by si provozovatelé malých webů nemohli dovolit

Tři typy automatických kampaní, které jsem zmínil, zvládnou (někdy s větším, někdy menším přiohnutím) i ty nejoblíbenější levné nástroje na e-mailing – sám mám zkušenost s Malichimpem, GetResponse a Smartemailingem.

Každá z těchto aplikací přitom pracuje s automatickými kampaněmi po svém, Mailchimp například umí sledovat pohyb kontaktu z databáze po cílovém webu, ve Smartemalingu pak můžete třeba na základě akce přesouvat kontakty automaticky ze segmentu do segmentu.

e-mailing

Automatizace není zkrátka zapovězená ani nejmenším rozesílatelům hromadných e-mailů. A jestli potřebujete vždycky programování a API? Ne. Jsou kampaně, které se automaticky spouštějí jen na základě chování kontaktu přímo v databázi pro e-mailing nebo v kampaních samotných. Ale ti si nechám zase na někdy jindy.

Diskuze k článku

  • David Řezáč

    Skvěle sepsáno! Hodně mě překvapilo, že Smartemailing umí skloňování. Fičurka k nezaplacení :-) Článek sdílím v seznamu článků o emailingu v češtině: http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/22/