Monitoring konkurence ukáže, kudy s byznysem dál. Dělejte ho proto co nejlépe. Takhle…

Monitoring. Zdroj: Flickr.com, Louish Pixel

Obcházet po obchodech a okukovat zboží a jeho ceny za pultem se již dnes nesluší, žijeme v době internetové. V době, ve které pouze v ČR existuje přes 37 000 eshopů! Mít přehled o konkurenci, vědět kde inzeruje, kde se o ni píše a jaké ceny svých produktů nabízí, může být velmi zajímavé vodítko kam svůj byznys posunout dál a jak naložit s pozicováním vlastního eshopu. Pojďme se proto podívat na pár příkladů, jak automatizovaně sledovat kroky své konkurence.

Kde se o konkurenci píše?

Do jakých médií a jak se vlastně vaše konkurence dostala? Kde se o ni mluví? A kde se mluví o vás? Takové otázky by měl mít zodpovězeny každý správný markeťák. Kontrolovat denně celý online svět přece nemůžeme…nebo ano?

K takovému účelu vám mohou dobře posloužit nástroje pro monitoring sociálních médií a zmínek jako takových. Ať už jde o nástroje, které zachytí, když se o vás někdo zmíní na sociálních sítích nebo kdekoli v nově vzniklém obsahu (například článku, reportu z akce,…). Pojďme se tedy podívat na nástroje, které nám mohou práci s monitoringem ulehčit:

Google Alerts

Dříve výborný nástroj k monitoringu zmínek v rámci indexu Google. Bohužel v dnešní době informace o nově vzniklých zmínkách vrací jen málokdy a je proto téměř nepoužitelný.

Syntaxe:

https://support.google.com/alerts/answer/4815782?hl=en

Cena: Zdarma  (3.12.2014)

Mention

Nástroj, podobný Google Alerts s databází založenou primárně na sociálních sítích. Pokud tedy chcete vědět, kde se o vašem brandu špitne na sociálních sítích a v jakém kontextu, doporučuji si vytvořit odběr zdarma pro vlastní brand a stáhnout si výstup v RSS feedu.Pro rozsáhlejší řešení se dá nástroj zakoupit od 29$/měsíc (3 uživatelé, 3 odběrů, 3 000 zmínek na měsíc).

Cena: Zdarma pro jeden odběr do 250 zmínek na měsíc (3.12.2014)

TalkWalker.com

TalkWalker funguje hodně podobně, jako dříve fungovali Google Alerts. Primárně se zaměřuje na nově vzniklý obsah na internetu. Sociální sítě mu nic moc neříkají a jejich výskyt v odebíraných zmínkách je minimální.

Funguje ale skvěle na odchyt nově vzniklého obsahu, který odpovídá zadání odběru.

Syntaxe:

http://support.talkwalker.com/what-forms-of-search-queries-are-respected/

Cena: Zdarma do 30 odběrů na jeden email (3.12.2014)

Další placené nástroje sloužící k monitoringu:

Tou nejjednodušší a často přehlíženou strategií k monitoringu zmínek je samotné vyhledávání Google. Stačí zadat dotaz ve spojení s vyhledávacími operátory, jaké vás napadnou a omezit vyhledávání na určitý časový úsek (například posledních 7 dní). Dostanete se tak k výsledkům, které vznikly nebo byly indexovány pouze v daném období.

Jak na monitoring konkurence

Jak na monitoring konkurence

RSS feedy, které na základě těchto účtů vytvoříte, je poté dobré odebírat do nějaké RSS čtečky. Existují jich stovky, já osobně pracuji s Feedly a mohu jej jen doporučit. Je zdarma, dostupný na všech zařízeních a jeho ovládání je velmi intuitivní.

Jaké mají akce?

Ale co když konkurence sníží cenu určitého produktu? Nebo přijde na trh s novinkou za úžasnou cenu? A jaká sorta zboží se dostává do jejich newsletteru nebo jako banner na hlavní stránku či kategorii?

Částečně nám v tomto může pomoct postup, uvedený níže, kde se budeme bavit o monitoringu cen produktů. Z něj se dá vývoj cen konkurence poměrně jednoduše získat. Pokud bychom se ale bavili o ostatních výše uvedených bodech, budeme na to muset jinak.

Akce a novinky

Asi nejjednodušším způsobem, jak získávat informace o novinkách a akcích konkurence je odebírat její newsletter. Jednou za čas tak získáte přehled, jaké zboží je v kurzu a zároveň se můžete inspirovat zpracováním obsahu.

Druhou možností je odběr zmínek o určité sortě produktů skrze výše uvedené nástroje na monitoring sociálních médií. Kupříkladu, když v nástroji TalkWalker budete odebírat zmínky dotazu:

snowboard AND (akce OR sleva OR akční)

Bude vám tak chodit k jakékoli nové zmínce o akčním zboží, akci či slevám na snowboardy v ČR do feedu upozornění, takže budete v obraze.

Bannery / Upoutávky

Ke sledování upoutávek a bannerů je dobré použít jeden z nástrojů, které dokážou monitorovat změnu určitého obsahu na webu. K tomuto procesu doporučuji používat Visualping.io. Jedná se o nástroj, do kterého vložíte určitou URL, zvolíte část obsahu, která obsahuje banner a necháte jej monitorovat tuto plochu.

Monitoring. * Příklad vymezení monitorované plochy na webu Mall.cz

* Příklad vymezení monitorované plochy na webu Mall.cz

Zaškrtnete jak moc přesné změny chcete pozorovat (minimální změny, malé, střední, velké) ve vzhledu dané plochy a ve chvíli, kdy se na ni změní grafický vzhled dle nastavené přesnosti, dostanete email s informací o změně.

Budete tak dostávat aktuální informace o změnách upoutávek na webech konkurence.

Ceny produktů?

Asi první co každého napadne jsou zbožové srovnávače, kde mezi lídry ČR patří Heureka.cz a Zbozi.cz. Na těchto službách je možné kontrolovat produkty a jejich ceny. Ale komu by se to chtělo dělat ručně?

K automatizaci kontroly ceny produktů konkurence můžete použít buď Pricing monitor z nástroje Mergado nebo si ceny zkontrolovat sami za použití nástroje OpenRefine. Pro tuto příležitost jsem si pro vás připravil menší script, ale nebojte se – použití bude opravdu jednoduché.

Vše co budete potřebovat, je nainstalovaný nástroj Openrefine a CSV nebo Excel, ve kterém budete mít jediný sloupec, pojmenovaný “Zbozi”, ve kterém budou URL produktů ve službě Zbozi.cz. Takže stačí (přes EAN nebo název produktu) nalézt příslušný produktový zápis na Zbozi.cz a postup, uvedený níže vám automatizovaně získá následující data:

  • Název produktu
  • Minimální / Maximální cenu
  • Prvních 7 hlavních konkurentů a jejich:
    • Cenu produktu
    • Dostupnost

Výstup poté může vypadat následovně:

Monitoring

Seznam chtěných položek, se kterým můžete dále pracovat…

A vyexportovat si jej můžete do většiny používaných formátů (xls, csv, tsv, html,…).

Ale krok za krokem – nejprve si připravte soubor (například v Excelu), který bude mít jediný sloupec, který se jmenuje Zbozi a v něm je seznam URL produktů na Zbozi.cz, o kterých chcete informace. Může vypadat například takto:

Monitoring

Ve chvíli, kdy máte data připravená, stačí postupovat dle návodu, který jsem připravil pro Marketing Festival, ale je aplikovatelný pro jakýkoli script, který budu do budoucna v OpenRefine poskytovat. Tento návod naleznete zde:

https://www.youtube.com/watch?v=B2D0jDUDyKw

Krokově vás dovede k vytvoření projektu, uplatnění scriptu a export výsledku. Script, který použijete v tomto případě naleznete na:

https://gist.github.com/FilipPodstavec/1535ec04e2348dab743e

Voilá! Máte data o své konkurenci ve zbožovém srovnávači Zbozi.cz. Můžete srovnat své ceny s konkurencí, zjistit jaká je dostupnost produktů jednotlivých konkurentů a jak moc jste nad/pod cenou produktu.


Pozn. pod čarou:

Script bude nejspíš funkční a aktuální pouze dočasně než Zbozi.cz zareaguje. Pokud změní strukturu výpisu produktu, nebude script chvíli fungovat a bude třeba mě o tom informovat ( změním zadání scriptu v GIST tak, aby sedělo na aktuální verzi).

Script by měl sloužit pouze pro informační účely na malém vzorku dat, nikoli k vytěžování zdroje či obchodování s daty, a dále by měl být používán v souladu s obchodními podmínkami eshopů. Za zneužití nepřebírá autor zodpovědnost.

Diskuze k článku

  • vojtano_k

    Ahoj,

    rád bych doplnil ke sledování cen, že se to dá na českém trhu udělat i přesněji a automatizovaně pomocí Azora (http://www.azormonitoring.cz/).

  • Juraj_G

    Na doplnenie: SimilarWeb- skvelý prehľad o trafficu na web, zdrojoch trafficu, referral a exit pages. skúsiť môže každý free, ďalšie silné doplnky ako sú kľúčové slová, s ktorými pracuje konkurencia sú v PAID verzií, Enjoy!

  • Michal Matulík

    Online analytický nástroj na sledování cen konkurence a jejích následné optimalizace naleznete na http://www.pricingintelligence.cz

  • http://www.petrpinkas.blogspot.com/ Petr Pinkas

    Diky za tipy. Pouzivam Google Alerts, Mention, TalkWalker a TweetDeck :)

  • Jaroslav Holý

    Ahoj, trochu mi tady chybí http://www.monitora.cz.

    • přema

      Monitora sleduje mediální výstupy..to není zcela relevantní odkaz…

  • Ondrej Kozlovsky
  • milanecek

    A taky je třeba monitorovat proč většina lidí žije v totální bídě, to je myslím mnohem důležitější

  • Petr

    Výborným nástrojem na monitoring cen jsou taky http://www.sledovanitrhu.cz
    Oproti jiným vám připraví reporty přesně na míru a produkty jde jednoduše organizovat do skupin.