Příručka marketéra: Jak se neztratit na LinkedInu

Linkedin ilustrační foto. Zdroj: Flickr.com, A Name Like Shields Can Make You Defensive

Je úplně jedno, zda jste freelanceři, majitelé malých či velkých firem, zaměstnanci malých či velkých firem, zakládáte startup či hledáte práci. Váš soukromý profil je na LinkedInu epicentrem všeho. A potřebuje být viděn.

Ostatní uživatelé vás na této sociální síti nacházejí různými způsoby. Když si zakládají svůj účet, často si ho propojí se svým e-mailem a pokud jste jejich e-mailovým kontaktem, je půl práce hotovo. Zadávají vaše jméno do vyhledávání, protože drží v ruce vaši vizitku nebo vás odněkud znají. Případně se na váš profil dostanou díky odkazu na jiných stránkách, sociálních sítích nebo v e-mailovém podpisu. Ale co když vás ještě neznají a vy jste přesně ta pravá osoba či zástupce firmy, kterého hledají?

Linkedin ilustrační foto. Zdroj: Flickr.com, Shekhar_Sahu

Linkedin ilustrační foto. Zdroj: Flickr.com, Shekhar_Sahu

Pokud vás uživatel ještě nezná, narazí na vás nejpravděpodobněji některým z následujících způsobů:

  • přes dalšího uživatele (je vaším společným kontaktem, objevili jste se v “Lidé si také prohlédli” nebo v “Lidé podobní profilu uživatele”)
  • jste spolu ve skupině (a možná jste se i zúčastnili diskuse v dané skupině)
  • zveřejnili jste příspěvek nebo komentovali jiný
  • zobrazili jste se ve výsledcích vyhledávání

Pro většinu těchto aktivit stačí být aktivní na LinkedInu, ale poslední bod je nejnáročnější a může se zdát, že ho nemáme tak úplně ve svých rukách. Ale to si mnozí myslí i o výsledcích vyhledávání na Google. Ano, pojďme si rozebrat linkedInové SEO. Co vše můžeme ovlivnit ku svému prospěchu tak, abychom se ukazovali častěji a výše ve výsledcích vyhledávání.

Výsledky jsou ušité na míru hledajícímu uživateli

To je nejdůležitější faktor ve vyhledávání. Sám LinkedIn uvádí, že ačkoliv jsou zobrazené výsledky pro všechny stejné, jejich pořadí se liší podle hledající osoby. Snaží se nám ukázat co nejbližší uživatele, ke kterým budeme mít snazší cestu při navazování kontaktu. Přednost tedy mají spojení prvního (naše spojení) a druhého (společný kontakt) stupně. Algoritmus také sleduje společné body – skupiny, počet společných spojení, lokalita, firmy a školy apod. Jak tomuto bodu vyjít vstříc?

Linkedin Chocolates. Zdroj: Flickr.com, Nan Palmero

Linkedin Chocolates. Zdroj: Flickr.com, Nan Palmero

Propojujte se, propojujte se, propojujte se. A pokud vám po tom všem propojování zbude nějaká síla, zapojujte se do dění ve skupinách.

Klíčová slova

Další velmi důležitý aspekt. Pokud se chcete ukázat ve výsledcích vyhledávání na termín “marketing”, musí váš profil samozřejmě termín “marketing” obsahovat. Zaměřte se na využití konkrétních klíčových slov v mottu pod jménem, názvech pracovních pozic, souhrnu a popiscích pracovních pozic, projektech a jejich popiscích a dalších textech v profilu (ideálně v tomto pořadí).

Z praktických zkušeností nevidím nijak výrazný vliv na výsledky vyhledávání při použití klíčových slov v dovednostech, které vám ostatní uživatelé potvrzují. Samozřejmě platí, že čím častější výskyt klíčového slova ve vašem profilu, tím lépe. I na LinkedInu ale platí, že nadužívání konkrétních slov může vést ze strany služby k penalizaci. Navíc je příjemnější, když váš profil dává smysl, než aby byl nesmyslně plný klíčových slov a zjevné optimalizace na výkon.

The-Keyword-Challenge

Kvalita profilu

LinkedIn se snaží své uživatele motivovat k vyplňování co největšího množství informací. Používá k tomu tzv. Sílu profilu, kterou najdete u svého profilu v pravém sloupci. Má čtyři úrovně od Začátečníka (Beginner) až po Hvězdu (All-Star). I kvalita vyplněnosti profilu je součásti algoritmu, který zobrazuje výsledky vyhledávání. Snažte se tedy být hvězdou nejen ve svém oboru, ale také pohledem LinkedInu.

Síla se zvyšuje, jak postupně přidáváte obsah, propojujete se a získáváte doporučení či potvrzení svých dovedností. Toto hodnocení není nijak extrémně těžké získat. Pokuste se vyplnit opravdu maximum informací a polí, které můžete. Ostatně každý vyplněný obsah je další možností k využití klíčových slov.

Pomůže Premium účet?

LinkedIn jako jeden z bonusů premiových placených účtů uvádí i větší viditelnost ve výsledcích vyhledávání. V tomto případě nechám na rozhodnutí každého čtenáře zvlášť, zda je tuto možnost ochoten využít. Nejdříve si vyzkoušejte výsledky vyhledávání na konkrétní klíčová slova, která vás zajímají (případně se vás týkají), prozkoumejte zobrazené profily a četnost prémiových účtů a poté se sami rozhodněte, zda jste ochotni investovat.

Linkedin ilustrační foto. Zdroj: Flickr.com, Esther Vargas

Linkedin ilustrační foto. Zdroj: Flickr.com, Esther Vargas

LinkedIn nedávno změnil prémiové balíčky. Nyní máte pouze 4 cenové varianty – od 22 Euro měsíčně pro ty, kteří hledají práci, přes 45 Euro pro business a sales účty, po 90 Euro pro recruitery. LinkedIn často nabízí měsíční test zdarma a mne osobně zatím nikdy nepřesvědčil, abych u placené verze zůstala. Obzvlášť ne z důvodů vyšší viditelnosti mého profilu.

Nezapomínejte na Google vyhledávání!

Pokud chcete být nalezeni, neomezujte se jen na LinkedIn. Služba je sama o sobě velmi silná v internetových vyhledávačích.

Vytvořte si vlastní URL adresu svého profilu, jejíž nastavení najdete hned v úvodním medailonku. Místo původního například “cz.linkedin.com/pub/eliska-vyhnankova/b3/71/139” tak můžete vytvořit mnohem sympatičtější (a vyhledávačům příjemnější) “cz.linkedin.com/in/eliskavyhnankova”. Pokud je vaše jméno již zabrané, zkuste další varianty (např. vyhnankovaeliska nebo evyhnankova). Tento odkaz pak používejte, kde můžete – na dalších internetových stránkách, v odkazech, sociálních sítích, vizitkách, u článků. Jinými slovy vytvořte si co nejvíce kvalitních zpětných odkazů.

search-marketing

Na stejném místě, kde upravujete URL adresu, tedy v nastavení veřejného profilu, také definujete, zda je váš veřejný profil viditelný pomocí vyhledávačů. Pokud nastavíte “Veřejný profil neviditelný pro nikoho”, zbytečně se okrádáte o všechny potenciální návštěvy z vyhledávačů. Vypněte všechna omezující nastavení soukromí. Jak na LinkedInu, tak ve své hlavě. Pokud se schováváte, tak jedině před potenciálními příležitostmi.

Pojďme si tedy zopakovat nejdůležitější kroky:

  • Mějte co nejbohatěji vyplněný profil.
  • Používejte v něm klíčová slova, která budou zadávat ve vyhledávání ti, kteří vás mají najít.
  • Propojujte se klidně se všemi! Tady nejste na Facebooku.
  • Nastavte si vlastní URL adresu svého profilu.
  • Mějte svůj profil viditelný (tedy nalezitelný) pro všechny uživatele i vyhledávače.
  • Zapojujte se do konverzací ve skupinách, lidé si vás všimnou.
  • Je vaše fotografie kvalitní, smysluplná a sympatická? Pokud ne, tak je pro vás celý tento článek k ničemu.

Diskuze k článku

  • Lukáš Pítra

    Pro mně osobně bylo největší překvapení, že LinkedIn se používá v zahraničí mnohem víc, než u nás a je pro mně docela zajímavým zdrojem poptávek zahraničních firem, které potřebují lokálního specialistu v ČR.

    Největší nárůst zobrazení profilu jsem zaznamenal s přírůstkem tří součástí profilu:
    – osobní slovní doporučení
    – all-star level
    – vyplněné konkrétní projekty