Jak začít v Mailchimpu s e-mailingem na starou databázi, aby to nebyl spam

Mailchimp e-mailing. Zdroj: Flickr.com, José David Leiva

Každý chce posílat newslettery. Nejlépe personalizované, segmentované, automatické. Kampaně podle pohlaví, místa bydliště, uskutečněných nákupů, welcome e-maily, reaktivační zprávy typu „dlouho jsi u nás nebyl, vrať se, máme pro tebe slevu“.

Mailchimp. Levný a uživatelsky přívětivý nástroj na rozesílání hromadných e-mailů, který toho umí opravdu hodně.  Minimálně vše, co jsem zmínil v perexu. A taky dost dalšího – co přes API přenesete do „merge tags“, s tím si vyhrajete dle libosti. Třeba vložíte do newsletteru nejbližší výdejní místo e-shopu (viz obrázek).

Mailchimp e-mailing

 

V posledních měsících jsou ale s Mailchimpem „problémy“

Mailchimp je nově, podobně jako další významné nástroje na e-mailing, napojený na Feedback Loop Seznamu. Jakmile vás adresát na Seznamu označí jako spam, Mailchimp dostane zpětnou vazbu. Ve chvíli, kdy spam naroste (desetiny procenta), přijde blokace. Někdy dočasná, někdy trvalá.

A protože většinu v databázích kontaktů tuzemských rozesílatelů newsletterů tvoří právě lidé se schránkami s koncovkou seznam.cz, email.cz či post.cz, jimž slovíčka jako spam, odhlásit a smazat splývají do jednoho, začíná se Mailchimp z pozice „super nástroj“ dostávat do pozice „zablokovali mě, co s tím“.

Mailchimp e-mailing

Největší problém (už bez uvozovek) je s Mailchimpem při aktivaci staré databáze

Možná jste se pro e-mailing  rozhodli po pár letech, kdy jste sbírali e-maily, ale neposílali kampaně. Patrně jste za tu dobu posbírali desetitisíce kontaktů  se souhlasem  se zasíláním newsletterů. Některé na e-shopu přes formulář nebo z objednávek, jiné v prodejně, část z nich máte ze starých soutěží, u části kontaktů si ani nejste jisti, kde jste souhlas vlastně získali – třeba na veletrhu? U některých máte double opt-in, u některých ne.

Ve všech případech přitom platí (nejen pro Mailchimp):

  • Stačí půl roku bez komunikace a kontakt zapomene, že vás zná. Když pošlete newsletter, navíc výhradně prodejní, označí vás pravděpodobně za spam.
  • Stačí, aby kontakt netušil, že souhlas se zasíláním e-mailů dal (typicky věta „Odesláním objednávky souhlasíte s obchodními podmínkami“ u buttonu s potvrzením nákupu). Opět budete za spamery.

Mám tedy neaktivní databázi zahodit a začít od nuly?

Ne. Oslovte neaktivní kontakty s výzvou, ať se k  vašim newsletterům přihlásí znovu. A aktivně. Použijte přitom double opt-in registraci Mailchimpu.  Postup je následující, první bod prosím nevynechávat.

  • Smiřte se s tím, že z například 50 000 neaktivních kontaktů, které jste pracně sbírali posledních 6 let, se jich k newsletteru přihlásí třeba 4 000. Aktivních.
  • Vytvořte v Mailchimpu účet a připravte double opt-in přihlašovací formulář.
  • Dejte dohromady seznam všech svých e-mailových kontaktů, kde máte souhlas se zasíláním obchodních sdělení. Kupované databáze rovnou zahoďte.

Pošlete kampaň s odkazem na přihlašovací formulář.  Úvod zprávy může vypadat jako na obrázku.

Mailchimp e-mailing

Co dalšího do potvrzovací kampaně přidat

  • Nabídněte benefit – sleva funguje jako motivátor spolehlivě. Pošlete ji v potvrzení přihlášení ke-mailingu.
  • Mluvte jasně – neříkejte „jednou za čas vám pošleme newsletter“, uveďte přesnou frekvenci. Připravte si vzorovou kampaň a odkažte na ni.
  • Nabídněte alternativy – ne každý z oslovených kontaktů bude chtít dostávat vaše newslettery. Ale například na Facebooku nebo Twitteru se s vámi spojí rád.
  • Buďte upřímní – řekněte, kdo jste, kde jste získali adresátův e-mail a co chcete. Žádné malé písmo někde dole pod čarou.
  • Řekněte, co bude dál, když adresát nijak nezareaguje. Stačí věta – nepřihlásíte se, nic dalšího nepošleme.

Bezpečný způsob oživení staré databáze má jedno riziko. Spamtrapy

To jsou nikde nezveřejněné a k newsletterům nepřihlášené  e-mailové schránky, které do oběhu pouštějí provozovatelé e-mailových služeb (Seznam.cz, Gmail.com a další)  – poslání kampaně na spamtrap přitom znamená automatické přesměrování vašich dalších kampaní do spamu. Třeba na půl roku.

Proč se bát spamtrapů? Ve staré a neaktivní databázi jich můžete mít i několik – snadno se může stát, že e-mailová adresa, kterou jste získali v roce 2009, byla o rok později jako neaktivní zrušena a o další rok později se stala spamtrapem.  O kupovaných databázích není třeba se zmiňovat, tam se vyskytují běžně.

Mimochodem, reaktivace databáze ještě před první rozesílkou má další pozitivní efekt. Na vaše kampaně reagují odběratelé newsletterů takto:

Mailchimp e-mailing

a nikoli takto:

Mailchimp e-mailing

Diskuze k článku

  • Petr Myšák

    Také se mi stalo v nedávné době že mi Mailchimp zablokoval importování kontaktů a deaktivoval ty co jsem tam měl. Přitom to byla nedávno sesbíraná databáze.

  • http://www.davidlorincz.cz/ David Lörincz

    V Teahousu jsme začali jsme využívat Mailjet od Frantíků. (http://www.mailjet.com) a určitě doporučuji. Super podpora, neporovnatelně nižší náklady. Pro B2C společnost a klasické marketingové emaily bezvadný. Má i API, takže můžete propojit s eshopem a transakčními emaily.

    • Marcel Kupka

      Bezvadná je každá služba. Většinou ale jen do chvíle, než se napojí na fbl od Seznamu – v ten okamžik začne růst abuse report a nastanou stejné problémy, co s Mailchimpem. Nebo s Getresponse, které se napojilo v říjnu. Nebo s čímkoli dalším, co začnou české firmy hromadně využívat a posílají to na databáze převážně na Seznamu (a jeho uživatelé hlásí tolik spamu, že se provozovatel služby raději zapojí do systému fbl než by padal do spamu automaticky – což se stalo loni Mailchimpu).

      • http://www.davidlorincz.cz/ David Lörincz

        Naštěstí češi a adresy na seznamu tvoří zanedbatelné minimum našich zákazníků a kontaktů. Chápu to dobře, že problém je tedy v Seznamu a u zahraničních služeb (yahoo apod.) podobné problémy nejsou tak časté?

        • Marcel Kupka

          Co vidím z praxe, tak ano. Svoje udělalo i přehození tlačítek SPAM a SMAZAT ve webmailu Seznamu na konci prázdnin, adresáti na Seznamu mazali zprávy tlačítkem SPAM…

          Každopádně – v databázích které spravuji (libovolně, zda na Mailchimpu nebo jiné službě), označí zprávu jako nevyžádanou cca 1 adresát ze 4-5 tisíc uživatelů Gmailu. U Seznamu je ten počet minimálně desetinásobně vyšší. A to hovořím o případech, kdy je poměr kontaktů gmail- seznam přibližně padesát na padesát.

          A ještě je třeba dodat – vždy jde o kontakty se souhlasem k e-mailingu.

          • https://www.mailkit.eu Jakub Olexa

            Nedaval bych v zadnem pripade vinu seznamu za hlaseni o spamu a ani bych nevidel rozdil v chovani prijemcu. Zatim co seznam ma FBL, ktere je verejne pristupne a v ostrem provozu, tak Gmail oficialne FBL neposkytuje a v testovacim provozu ho ma jen velice omezene mnozstvi provozovatelu. Navic z povahy testovaciho provozu tyto udaje nemohou pouzivat, takze to co vidite jako oznaceni jako spam u toho jednoho z 4-5ti tisic neprislo z FBL Gmailu, ale skrz jine FBL u prijemce ktery mel mail preposlany z Gmailu ven. U nas mame zapojene vsechny dostupne FBL i nekolik v testovacim provozu a muzu rict, ze mezi chovanim prijemcu u jednotlivych sluzeb neni zadny rozdil – vyjma vykyvu zpusobeneho zmenou tlacitek u seznamu, ktera se velice rychle korigovala. Nekteri prijemci proste budou vzdy volit tlacitko SPAM nehlede na to ze se prihlasili a maji k dispozici moznost se odhlasit. Dulezite je aby odesilatel toto respektoval a aby se celkovy objem spamu snizil. To ze Mailchimp konecne zacal bojovat proti spammerum v jeho sluzbe bychom meli vsichni vitat.

          • Marcel Kupka

            Díky za pohled provozovatele velké české rozesílací služby – i na gmail se budu dívat tedy jinýma očima;) Každopádně, Mailchimp by nejvíce zabojoval, kdyby zrušil bezplatné účty a schvaloval importy kontaktů ještě před rozesílkou (jako třeba GetResponse).

          • https://www.mailkit.eu Jakub Olexa

            Kazdy mame sve reseni. My od zacatku delame manualni kontroly a schvalovani kampani, Mailchimp dlouhe roky rozesilal vse vcetne Paypal a eBay phishingu a podobnych pruseru. Kazde reseni ma svoje pro a proti a samozrejme vse ma i svou nakladovou slozku.

          • http://www.madcow.cz/vzorek Vladislav Bureš

            Ahoj, diky za pekny clanek. Myslim, ze je taky problem v tom, ze zadny system nedokaze pred importem poznat, zda je databaze v poradku ci nikoli. Ani manualni, resp. lidskou kontrolou. Poznaji to az po rozesilce.

            Znam pripady, kdy firmy vygrabovanou databazi postupne prozenou svoji registraci na webu a pak to jde do systemu na emailingy. Maji tak pokoj od UOOU (muzou v pripade potreby ukazat, kdy se udajne uzivatel registroval) a poskytovatel sluzby nic nepozna.

  • Marek Demčák

    Nicméně celkový výsledek na obrázku dole vlastně ukazuje, že bude otevření i kliknutí v absolutním počtu 5x nižší. Poučení pro mě: newslettery (80k / měs.) si budu dál posílat sám bez prostředníků.

  • http://www.feel-joy.cz Adam Horsinka

    mám bohužel stejný problém se zablokováním importů kontaktů v mailchimpu, ikdyž byla databáze legální a vyzbíraná poctivě:o(

  • http://www.bzirsky.cz/ Tomáš Bzirský

    Jsem rád, že tento problém nemám sám. Holt s e-maily se musí pracovat hned a ne až po nějaké době..

  • http://www.romanlelek.cz Roman Lelek

    A vyzkoušel někdo v praxi pročistit svoje databáze pomocí služeb jako
    Lead spend, Brite verify nebo Data validation? Tím bychom se mohli zbavit spam trapů a bounced. Je to tak?

    A nehrozí blokace účtu i v případě rekonfirmační kampaně? Představte si, že máte databázi kontaktů, které se sbírali na recepci (offline) od roku 2009 a je jich 15tisíc, ale není tam žádné datum přidání, takže nejde rozlišit, jak starý je kontakt. Opravdu je lepší varianta naimportovat všechny kontakty do MailChimpu a rozeslat rekonfirmační kampaň než začít budovat databázi znovu?

  • http://www.cervinkapetr.cz Petr Red

    Ahoj,
    po zkušenostech s mailchimpem, jsem přešel na Crystalmails. Mají super podporu, kde Vám rychle poradí a vysvětlí vše potřebné… v češtině :-) žádný problém s blokováním, jako u Mailchimpu, takže MXIMÁLNÍ spokojenost!!!!! http://crystalmails.com

  • Jan

    My sme měli taky problém s Mailchimpem a tak sme teď u http://www.ecomail.cz
    Maj to propojený s Mailchimp API, takže žádnej problém s přesunem kontaktů a podobně. Navíc je to tak o půlku levnější.

  • Jan

    Mimochodem tam nám právě naopak ty čísla u nich vzrostly, takže žádná reaktivace nebyla potřeba. Timhle způsobem jak tady autor zmiňuje IMHO přijdete o docela velkej počet potenciálních klientů.

  • Lukáš Dubina

    Vsechny alternativy v komentarich vypadaji dobre, ale zadna neumi Autorespondery. Nebo se pletu? Diky

  • Kubajjz

    Perfektní článek, aktuálně nás ale trápí nedoručování email z MCH na SEZNAM. Nemáte někdo aktuální zkušenost? Nějaké tipy, jak to eliminovat, omezit?
    Díky!

  • David Řezáč

    Skvělý článek. S dovolením sdílím dále v seznamu článků o emailingu v češtině :-)
    http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/22/