Facebook brzy opět změní systém news feedu, prý kvůli zkvalitnění obsahu

reklama facebook

Když Facebook věnoval před třemi týdny poprvé více prostoru fungování svého news feedu, slíbil zároveň, že všechny další změny bude poctivě představovat na svém blogu. Prozatím se zdá, že hodlá svůj slib skutečně dodržet. Alespoň soudě podle pátečního příspěvku, ve kterém představil změnu news feedu, která by měla pro uživatele začít fungovat během několika příštích týdnů.

O co se jedná? Není žádným tajemstvím, že Facebook pomocí algoritmu ovlivňuje to, co uživatelé ve svých feedech vidí za příspěvky. Dlouhodobým cílem sociální sítě je zobrazovat takové příspěvky, které lidi nejvíc zaujmou. Důvod je prostý, pokud se uživatelům bude líbit, co uvidí, budou se na to koukat déle. Zároveň s více příspěvky tak uvidí i víc reklam, a Facebook vydělá víc peněz.

I nejnovější změna algoritmu proto nese tento cíl, v podstatě stejný, jaký měly i všechny změny předchozí. Jedná se o úplně nový systém pro hodnocení kvality příspěvků, a podle experimentu sociální sítě prý skutečně přináší pozitivní efekt.

Nový algoritmus nově definuje, co je kvalitní příspěvek

Při přípravě nové součásti algoritmu Facebook stál před složitou otázkou. Věděl, že chce ve feedech lidem zobrazovat co nejkvalitnější obsah. Stejně jako ti, kdo se s touto poněkud obecnou formulkou v minulosti setkali, si ale nebyl jistý jinou věcí. Co vlastně je tato „kvalita obsahu“, na kterou se tak často odvolává? Jaké jsou důležité znaky, které se na ní podílí, a jak se kvalitní obsah pozná? Jistě nelze situaci zjednodušit natolik, že by texty od Senecy či Platóna bylo možno bez dalšího a za každých okolností považovat za kvalitní obsah, zatímco kočičí memy by vždy a bez dalšího byly obsah nekvalitní. Nebo ano?

Aby zjistil, jak to vlastně je, začal se Facebook ptát svých uživatelů u příspěvků na takovéto (a další) otázky:

  • Is this timely and relevant content? / Je to aktuální a relevantní obsah?
  • Is this content from a source you would trust? / Je tento obsah ze zdroje, kterému důvěřujete?
  • Would you share it with friends or recommend it to others? / Sdíleli či doporučili byste tento obsah přátelům?
  • Is the content genuinely interesting to you or is it trying to game News Feed distribution? (e.g., asking for people to like the content) / Je pro vás tento obsah skutečně zajímavý, nebo se snaží obehrát systém řazení news feedu?
  • Would you call this a low quality post or meme? / Označili byste tohle jako příspěvek či mem nízké kvality?
  • Would you complain about seeing this content in your News Feed? / Stěžovali byste si, kdybyste tento obsah viděli ve svém news feedu?

Získané odpovědi sociální síť zanalyzovala, vyabstrahovala z nich učité znaky kvality příspěvků, o kterých výsledky vypovídaly, a na jejich základě vytvořila nový algoritmus. Ten pro posuzování kvality příspěvků používá víc než tisíc různých ukazatelů. Mezi jinými započítává třeba to, jak často uživatelé poukazují na nízkou kvalitu příspěvků od určité stránky (například tím, že její příspěvek schovají), nebo to, jak moc se fanouškovská základna stránky překrývá se základnami jiných stránek, které podle algoritmů publikují kvalitní obsah.

Změny přijdou v nejbližších týdnech

Aby nestřílel s novým algoritmem naslepo do celé uživatelské základny, vyzkoušel jej nejprve Facebook v malém testu na zlomku procenta svých uživatelů. Výsledek? Prý se snížil počet příspěvků, které byly označovány jako nekvalitní, a zároveň se zvýšil počet interakcí se zobrazenými příspěvky (komentářů, sdílení, Likes).

Na základě tohoto testu se Facebook rozhodl, že změny aplikuje, a nový algoritmus postupně zprovozní v následujících týdnech. Podle jeho odhadů (viz vyjádření ve spodní části článku) by se měly u stránek projevit třemi možnými způsoby:

  • stránky, které publikují jistou malou část méně kvalitního, memetického obsahu, čeká mírný pokles
  • stránky, které jsou založeny čistě na publikování obsahu nízké kvality a nejrůznějších memů, čeká velký pokles
  • stránky, které vytrvale produkují velmi kvalitní obsah, by měly profitovat, jejich příspěvky uvidí ještě víc uživatelů

Doporuční Facebooku pro tvorbu kvalitního obsahu jsou sice velmi obecná, a jako taková trochu nicneříkající, pro úplnost je ale také přihodíme:

  • Zajistěte, aby vaše příspěvky byly aktuální a relevantní
  • Vybudujte si u svého publika hodnověrnost a důvěru
  • Ptejte se, zda by lidé příspěvek sdíleli s přáteli a doporučovali jej známým
  • Zamyslete se, zda daný příspěvek vaše publikum bude chtít vidět ve svém news feedu

Z vyjádření lze mimo jiné vytušit, že Facebook chce znevýhodňovat takové chování, jakým je posílání dál memů a dalšího podobně jednoduchého obsahu. Jak přesně chce sociální síť u memů postupovat ale není z poskytnutých informací úplně jasné. Ne každý internetový mem lze totiž označit za nekvalitní obsah, nezřídka to naopak je to nejlepší, co na Facebooku za celý den uvidíte.

Co naopak už nyní jasné je? To, že mnohé majitele stránek nejnovější změny opět nepotěší. A to ačkoliv strategie Facebooku je tentokrát jasná. Být co nejprůhlednější, o změnách informovat dopředu, a dát návod, jak z nich vytěžit maximum zisku pro svou stránku. Nebo (v některých případech) aspoň dát návod na to, jak na poslední chvíli omezit nevyhnutelné ztráty. Ti, kdo kvůli změnám budou tratit na viditelnosti svých příspěvků, si ale jistě budou stěžovat i tentokrát.