Facebook zvažuje sledovat, jak pohybujete kurzorem myši

Facebook-Logo

Data o zájmech či chování uživatelů pomáhají s optimalizací online služeb tak, aby byly co nejefektivnější. To samozřejmě není žádné tajemství, většina těch nejlepších technologických hráčů již data mnoha různými způsoby využívá.

Využívá je i Facebook, stále ale nesleduje zdaleka všechno, co by u svých uživatelů sledovat mohl. A uvědomuje si to i šéf analytického oddělení Ken Rudin. Do Facebooku přešel v první polovině roku 2012 ze Zyngy, v níž byl jako viceprezident pro analytiku a platformy jedním z důležitých strůjců úspěchu, který v minulosti se svými hrami měla.

V současnosti Rudin přemýšlí nad způsoby, jak co nejlépe zefektivnit fungování Facebooku. Docílit by toho podle něj šlo sledováním celé palety dalších dat o chování uživatelů. Řekl to v interview reportérovi Stevu Rosenbushovi ze CIO Journal, odnože Wall Street Journalu zaměřené na IT manažery.

Jedním z nově sledovaných ukazatelů by se mohlo stát to, jak uživatel pohybuje po stránce kurzorem myši. Sledovat, kde se kurzor nachází a po jak dlouhou dobu, by Facebooku mohlo pomoci lépe vyhodnocovat, jaký obsah a reklamy uživatele skutečně zajímají, a co je naopak na zdi zbytečně. Kromě pohybu myši by pak Facebook mohl sledovat, zda se v určité chvíli zobrazuje news feed na displeji mobilních uživatelů sociální sítě.

K interview došlo v úterý na World Hadoop Conference v New Yorku, což není žádná náhoda. Hadoop je open-source systém pro ukládání dat a práci s nimi, zaručující svým uživatelům relativně nízké náklady. Jedním z uživatelů je i Facebook, který si na jeho základě vystavěl celý vlastní systém pro zpracování dat. Dalším uživatelem Hadoop je například obrázková databáze ShutterStock, která již s jeho pomocí pohyby kurzoru uživatelů na svém webu měří.

Ken Rudin nicméně zdůraznil, že projekt je teprve v počátečních stádiích svého vývoje. Může se totiž ukázat, že by nová data nebyl Facebook schopný efektivně zpracovávat a skutečně z nich těžit. Zda pohyb vaší myši skutečně bude měřit, to i sama sociální síť zjistí až v průběhu následujících měsíců.