Hodnocení, cílení, smajlíci. Všechny důležité změny na Facebooku za květen

facebook new logo

V Menlo Parku v Kalifornii a v Dublinu v Irsku, kde se nacházejí největší centrály Facebooku, zřejmě bylo v květnu hezky. Z relativně malého počtu podstatnějších změn, které se oproti dřívějším měsícům na Facebooku tentokrát udály, totiž lze soudit, že zaměstnanci největší sociální sítě tentokrát místo práce raději leželi venku na dece. Naopak drobnějších změn, které ale nemají na celkové použití Facebooku až tak zásadní význam, bylo opět požehnaně.

S bezpečností účtu pomohou přátelé

S pomocí novinky Trusted Contacts, kterou sociální síť představila hned počátkem měsíce května, se na ochraně profilu podílejí i přátelé uživatelů. Ve chvíli, kdy se uživatel nemůže z jakéhokoliv důvodu dostat ke svému účtu, může získat náhradní přístup, pokud zadá alespoň tři speciální kódy získané od předem zvolených přátel.

Nové hodnocení míst i s vysvětlivkami

Další změnou během května se stalo nové hodnocení míst. Zůstává pětihvězdičková stupnice, přibyly ale vysvětlivky, co které hodnocení znamená. Facebook těchto vysvětlivek testuje více variant, jedna je například založena na tom, zda by uživatel dané místo doporučil přátelům. Více v článku, my přikládáme obrázek stupnice podle toho, jak se uživateli místo líbilo.

Facebook Exchange v News Feedu a temné příspěvky

S pomocí tzv. Page Post Link Ads mohou nyní marketéři využít cílení systému Facebook Exchange i pro zobrazení reklamy v news feedu (dříve FBX reklama mohla být pouze v méně atraktivním postranním sloupci). Novinku sociální síť představila počátkem května. Jeho koncem k ní pak přidala další související funkci. Tzv. temné (alias nepublikované) příspěvky, tedy takové, které se nezobrazí uživatelům organicky, ale je přitom stále možné je využít jako placenou reklamu, Facebook umožnil vytvářet i přímo z nástroje pro tvorbu příspěvků na každé stránce. Právě tyto příspěvky lze mimo jiné využít také jako Page Post Link Ads pro exchange reklamu.

Emotikony a činnosti ve statusech i na mobilech

Statusy s emotikony, činnostmi a dalšími doprovodnými informacemi již nejsou omezeny jen na desktop na území Spojených států. Nejenže je Facebook během května zprovoznil na mobilním webu na adrese m.facebook.com, ale podle našich informací se možnost vkládat emotikony během posledních dvou týdnů aktivovala také mnoha českým uživatelům na jejich desktopové verzi sociální sítě. Původně Facebook emotikony spustil pouze pro americké uživatele.

Hodnocení i těch míst, kde uživatel nebyl

Zatímco dříve Facebook nabízel hodnocení míst jen uživatelům, kteří na daném místě byli, v rámci testu spuštěného během května mohou místa hodnotit všichni uživatelé. Uživatelé své hodnocení mohou také kdykoliv dodatečně upravit, pro případ, že svůj názor časem změní. To sice rozšiřuje jejich možnosti se vyjádřit, bohužel to ale také umožňuje manipulovat s hodnocením míst například pomocí falešných účtů.

Hashtagy se blíží

O tom, že se na Facebooku objeví hashtagy, již kolují zprávy delší dobu, během května ale jeden známý vývojář objevil v kódu Facebooku první přímé důkazy, že se na nich opravdu pracuje. Kdy ale přesně budou, to stále ani zdaleka jasné není.

Cílení uživatelů podle jejich aktivity z poslední doby

Je možné cílit uživatele podle toho, zda v posledních několika dnech hráli určitou hru, pořídili si virtuální zboží či poslouchali hudbu v určité aplikaci? S Action Spec cílením to možné je, a to nejen cílit na uživatele, kteří něco udělali, ale i naopak na ty, kteří něco neudělali (například hrají vaši hru, ale virtuální zboží si v ní v poslední době nekoupili). Kromě zvolení aktivity, podle které chcete cílit, je možné také zvolit časové období, během kterého danou věc uživatel měl (či naopak neměl) udělat. To vše lze podniknout přes preferované partnery s přístupem k Ads API Facebooku.

Ověřené profily a stránky

Podobně jako Twitter, i Facebook chce svým uživatelům poskytnout ujištění o tom, že profily a stránky na jeho službě tvářící se jako známé osobnosti či firmy skutečně patří tomu, koho se tváří být. Proto koncem května spustil ověřené stránky a profily. Ověřování bude probíhat z vlastní iniciativy sociální sítě, nepůjde o něj nijak zažádat. Doufejme navíc, že nebude probíhat tak, jak dle dostupných informací vypadá právě u Twitteru.

Získávání zpětné vazby k příspěvkům

Koncem května také Facebook začal k organickým příspěvkům od stránek a osobností získávat zpětnou vazbu tím, že se na ni uživatelů začal přímo ptát. Novinka má potenciál ovlivnit, jak velkou roli bude hrát engagement v budoucí podobě algoritmu Facebooku pro řazení news feedu. Záviset to bude především na tom, zda příspěvky, které tímto způsobem získají nejlepší zpětnou vazbu, budou zároveň mít vysoký engagement, nebo zda se ukáže, že se engagement s vysokým hodnocením kvality příspěvků nutně překrývat nemusí.

Geocílení zvýhodněných příspěvků

V tomto případě sice nejde o květnovou změnu, protože přišla až v prvních červnových dnech, jelikož se ale udála před vydáním tohoto článku, přišlo nám správné ji také rovnou zahrnout. Zvýhodněné příspěvky lze nově geograficky cílit, a to i jinak, než jak byl příspěvek cílen v původní organické podobě.

A to je protentokrát vše. Těšit se na pravidelný přehled můžete opět počátkem letních prázdnin, zásadní změny ale budeme samozřejmě dál pokrývat i průběžně.