Novinky na Facebooku: Co se změnilo za srpen a září?

reklama facebook

Pamatujete si ještě, co se na Facebooku změnilo na konci léta? Dost možná ne, my ale naštěstí ještě ano. Přinášíme proto náš pravidelný přehled novinek, tentokrát netradičně za měsíce srpen a září dohromady. Jaké byly ty největší změny, o kterých se během uplynulých měsíců mluvilo?

Odhalení plánů pro news feed

Jedna z prvních věcí, které Facebook udělal na začátku srpna, bylo zveřejnění plánů, které má se svým news feedem, a představení tří novinek. Story Bumping, Last Actor i Chronological by Actor, to všechno jsou součásti algoritmu největší sociální sítě pro řazení příspěvků. I díky nim jsou příspěvky v tom pořadí, jak se vám nakonec zobrazí.

Malý experiment s velkými tématy

Co se právě děje a o čem právě lidé mluví, to vždy bylo v zájmu médií. Ani sociální média nejsou v tomhle výjimkou. Proto i Facebook, s několikaletým odstupem po Twitteru, testoval funkci aktuálních témat Trending Topics. Poprvé ji vyzkoušel v první polovině srpna na své mobilní verzi.

Informace o stránkách, z nichž sdílíte příspěvky

Pokud sdílíte příspěvek z určité stránky na Facebooku, uvidí jej i vaši přátelé. Na tom není nic překvapivého, ba dokonce je to ten hlavní důvod, proč takový příspěvek sdílíte. Díky malému vylepšení, které Facebook provedl, ale uvidí také základní údaje o této stránce, tedy do jaké patří kategorie a kolik má fanoušků.

Cílení událostí na zvolené publikum

Pokud jste stránka, nemusíte už své události vytvářet pro všechny svoje fanoušky. Díky dlouho očekávané novince, kterou sociální síť zavedla v polovině srpna, si můžete publikum pro každou událost předem nastavit. Novinka funguje pouze u stránek, jako běžný uživatel události cílit nemůžete. Asi proto, že to jako uživatel ani nepotřebujete, můžete totiž událost vytvořit jen pro zvané.

Vkládání příspěvků do stránek a blogů

Taktéž po vzoru Twitteru Facebook v srpnu umožnil, aby kdokoliv mohl veřejné příspěvky z největší sociální sítě vkládat i na externí weby a stránky. Na příspěvky tak již není třeba odkazovat, a do článků nemusíte vkládat pouze screenshoty. Namísto toho můžete vložit celý příspěvek z Facebooku, a to i pokud obsahuje odkaz nebo jiná média.

Je libo kvalitnější obsah v news feedu?

News feed, tedy hlavní kanál novinek a příspěvků, je tím nejcennějším, co sociální síť má. Právě tady uživatelé tráví nejvíc času, právě tady se nacházívětšina reklamy, včetně těch vůbec njatraktivnějších reklamních formátů. Není proto divu, že si s ním Facebook stále hraje ve snaze udělat jej co nejlepší. Poslední změny algoritmu připravovala sociální síť koncem srpna a veřejnost o nich předem zpravila.

Sdílená fotoalba

Jediné album, do kterého se vejde až 10 tisíc fotografií? Ano, s novými sdílenými alby na Facebooku to možné je. Až 50 lidí do nich totiž může přidat po 200 fotografiích každý. A to už je pořádný nášup obrázků.

Soutěžní aplikace? Už nemusíte

Z pohledu marketérů je tohle asi největší změna za uplynulé dva měsíce. Pravidlo, které sociální síť před lety zavedla, aby udržela větší kontrolu nad kvalitou soutěží, bylo opět zrušeno. Soutěže už nemusí být v aplikaci, mohou probíhat přímo na zdích stránek a v jejich příspěvcích. I to má ale svoje pravidla, se kterými je vhodné se seznámit.

A hlavně nezapomínejte, že soutěžní aplikace mají své zásadní výhody, které vám soutěž na zdi prostě nevynahradí. Někdy se proto investice do aplikace vyplatí, jakkoliv není zanedbatelná.

Facebook v televizi

Tahle novinka je zatím dostupná jen pro některá média, výhledově se ale počítá se širším záběrem. Pomocí speciálního API umožňuje do televizního i internetového vysílání integrovat konverzace z Facebooku v reálném čase. Mít Facebook i v televizi je prostě cool.

Větší obrázky v reklamě a odkazech

Co je malé, to je hezké, ale co je větší, to je lepší, říká jedno české pořekadlo. Během září se pravděpodobně doneslo i k někomu důležitému z Facebooku. Sociální síť totiž před třemi týdny až trojnásobně zvětšila obrázky v náhledech odkazů a v některých formátech reklamy.

Na mobilech se video umí přehrávat automaticky

Už se (ne)těšíte na videoreklamu na Facebooku? Malou ochutnávku toho, jak by mohla fungovat, připravil Facebook malé části uživatelů mobilních telefonů během září. V omezeném experimentu nechával v mobilních aplikacích přehrávat video v news feedu automaticky. Ovšem jen tehdy, pokud bylo nahrané přímo na sociální síť (ne tedy na YouTube, Vimeo či jinou službu) a pokud zrovna bylo na obrazovce. Přehrávalo se také bez zvuku.

Platební údaje na mobilu vyplní Facebook automaticky

Autofill with Facebook bohužel není funkce, která by vás nakrmila zdarma pokaždé, když přijdete do restaurace a předvedete obsluze, že máte nainstalovanou aplikaci největší sociální sítě. Je ale praktická jen o malý kousek méně. Při nakupování přes mobilní telefon si s její pomocí můžete nechat předvyplnit platební údaje podle toho, jak je máte zaregistrované na největší sociální síti. Prozatím to funguje jen u dvou služeb, plány jsou ale samozřejmě mnohem větší. Bohužel se ale ani výhledově netýkají jídla zdarma.

Mobilní reklamní síť je stále v plánu

Facebook sice na čas přerušil své experimentování s mobilní reklamní sítí, v současnosti se k němu ale zase vrací. I ve vaší oblíbené aplikaci a na oblíbeném webu se proto reklamy z nějvětší sociální sítě možná již brzy také objeví.

Více reklamy, kterou máte rádi, méně té neoblíbené

Naše poslední, ale zato nejčerstvější novinka je teprve z minulého pátku. Facebook slibuje, že bude brát větší ohledy na zpětnou vazbu od svých uživatelů. Neradujte se ovšem předčasně, ne ve všem, tlačítko Dislike se tedy stále nechystá. Bohužel zatím jde jen o reklamu v news feedu. Sociální síť bude zobrazovat méně reklam toho typu, které uživatel reportuje a schovává, a více těch, na které kliká, dává jim Like nebo které komentuje.

Proto pokud se vám reklama nelíbí, doporučujeme ji raději skrýt, než k ní psát „tuhle reklamu už mi prosím neukazujte“ (a méně zdvořilé projevy podobného významu). Pokud budete komentovat, bude to totiž mít přesně opačný efekt. A to zcela nezávisle na tom, jak moc rozzlobený, urážlivý či snad přímo vulgární takový komentář bude.

Pro tentokrát se se změnami loučíme, určitě se ale zase časem přihlásíme s dalším přehledem. Do té doby přejeme příjemné facebookování bez nepříjemných překvapení.