Přehled strategií, které na Facebooku fungují: Jak znásobit prokliky a zvýšit dosah příspěvků

facebook

Klesající organický dosah na Facebooku není žádný strašák, ale realita. Aby se firmy třeba i jen k vlastním fanouškům dostaly, potřebují změnit strategii. Jaká je ta nejlepší a co už je v tuzemsku vyzkoušené? Rady, ideální posty i novinky na Facebooku: takhle vypadala Poslední středa H1.cz.

Facebook proti firemním zprávám opravdu zabojoval. V agentuře spočítali, že u stránek, které spravují, klesl za poslední rok dosah při sto tisíci fanoušcích o 21 procent. „Ale nepanikařte a neodcházejte,“ radí Pavlína Kručírková, social media manažerka GroupM.

Vybrali jsme ty nejzajímavější rady z Hájedničky s konkrétními posty, prezentace i záznam budou během několika dní dostupné veřejně na internetu.

Jak by se tedy společnosti měly při vyvěšování novinek zaměřovat?

Vizuálně!

V H1.cz se pustili do zkoušení různých podob reklamních bannerů v rámci news feedu na Facebooku. Agentura to zkoušela horem dolem, ale dokud měnila jen texty a nechávala stejný obrázek, prokliky (CTR) zůstávaly v zásadě stejné…

h1 porovnani banneru 1

Změna podle zkušeností s řadou kampaní nastává až s jiným vizuálem.

h1 porovnani banneru

„Když děláte vlastní kampaně, chce to porovnávat primárně právě obrázky,“ dodává Honza Brýna, specialista placené reklamy na sociálních sítích. A čím víc obrázků se podle něj vyzkouší, tím lépe.

Samozřejmě příspěvky by měly být relevantní a mít sezónní vyústění – tedy zimní motivy propagovat v zimě, letní v létě. S přihlédnutím ke značce jde o zábavnost a barevnost. „Jinak ve feedu zaniknete,“ upozornil Brýna.

Obsahově!

Vizuální stránka je na Facebooku jasný tahoun. Jenže zapomínat na obsah by znamenalo ochudit se o dost fanoušků. I tady je ale třeba změnit strategii. S novým dosahem na sociální síti je podle Pavlíny Kručírkové lepší místo záplavy postů s nimi radši šetřit, zato ale myslet na jejich kvalitu. A samozřejmě je prokládat obrázky a videi.

Vybrali jsme devět nejzajímavějších rad i s konkrétními příklady, čím se v obsahu řídit:

Postujte reálné fotografie

fotky


Nechte fanoušky rozhodovat

Vichy nechala fanoušky zvolit třeba i to, o co budou soutěžit.

vichy 1


Rozbrečte je

Je třeba dávat posty s tím, s čím se fanoušek dokáže ztotožnit. Hlavně když jsou cílovou skupinou  třeba ženy na mateřské, které se tak hromadně socializují.

dove


Berte sebe i svoji značku s nadsázkou

airbank


Sázejte na příběhy

„Lidi je mají rádi, fungují vždycky,“ dodává Alžběta Matějů, manažerka sociálních médií v H1.cz. A můžete i ocenit konkurenci – fanoušci na to reagují pozitivně. Víc o tom, jak dělat příběhy si přečtěte i v naší Příručce marketéra.

classic shoes


„Zneužívejte“ zvířátka a děti

Ve firemních postech je ale třeba, aby děcka i zvířata měla něco společného s daným bynysem. Tedy aby například psi alespoň leželi v obchodech.

le premier


Přiznejte, když něco `poděláte`

„V Antonínově pekařství se nám stalo, že jsme nedali do chleba sůl. Hned jsme to přiznali na Facebooku a reakce byly opravdu pozitivní,“ dává příklad Alžběta Matějů.

antoninovo pekarstvi


Opravdu nemůžete vynechat video obsah

Inspirací může být Red Bull a Oreo. Až tak přitom nezáleží na tom, kam se video nahraje. „Když sdílíme YouTube link, reach je třeba 3x nižší, než když nahrajeme video přímo do Facebooku. Ale ta interakce je v zásadě totožná,“ dodává Pavlína Kručírková.

red bull


Postujte jednoduše, nápaditě, barevně

Třeba jako Lego.

lego


Využívejte novinky

A nakonec: Je třeba hlídat novinky, konkrétně Facebook s nimi vychází každých několik měsíců. Mezi tu nejzajímavější poslední doby patří multiple image ads. Tedy bannery, do kterých lze navolit hned několik obrázků.

Využívá je například Zoot, který tak ukazuje třeba celý outfit, dobrým příkladem je ale třeba ukázat hned několik uživatelů seznamky nebo sestavit celý příběh, což může fungovat pro jakoukoliv značku. „Určitě tenhle formát ještě nějakou dobu bude atraktivní, než zevšední,“ dodává Honza Veselý, který uvádí, že CTR v takových případech výrazně stoupá. Podle některých zkušeností i o 30 až 40 procent.

Doporučenou novinkou je i relevantní reklama, která třeba zákazníkům e-shopů na Facebooku ukazuje zboží, které si naposledy prohlíželi. „Opět vyšší CTR, nižší cena, pro zadavatele výhodnější,“ doporučuje Honza Veselý.

Už ani Facebook není zadarmo

Ani s uvedenými radami podle odborníků nelze zasáhnout celé publikum. Podle všeho jsou doby, kdy firmy postovaly na Facebooku zadarmo, dávno pryč. Agentury už automaticky počítají s rozpočtem na propagování vyvěšovaných novinek i na testování různých vizuálů.

Nulové rozpočty na takové akce se údajně brzy ztratí, protože zkrátka nebudou fungovat. Ani s nejlepšími vizuály a nejvyzkoušenějšími texty. Přesto – co funguje jako organický dosah, to zaboduje i jako placený post.

Diskuze k článku

  • Radno
  • http://www.petrpinkas.blogspot.com/ Petr Pinkas

    Ještěže nemusím pracovat ani najímat H1 abych věděl, že se mají porovnávat obrázky a ne texty :)

  • milanecek

    Chudáci zvířátka, takhle je využívat! Ve slově reklama vidím to slovo „KLAM“
    Proto je veškerá reklama at už kdekoliv, navoněné h—o, nic víc.

  • Daniel Kříž

    …poznámka k videoobsahu: engagement z 3x nižšího reache je sice procentuálně stejný, ale v absolutních číslech 3x nižší ;-D.

  • David Řezáč

    Skvělé příklady, díky za článek! Sdílím dále v seznamu českých článků o sociálních sítích :-)http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/24/

  • http://www.electropiknik.cz/ electropiknik.cz

    díky za článek! velice informativní a vidím, že máme ještě, co zlepšovat:)