Vše, co jste chtěli vědět o nových Facebook Reactions, ale byli jste líní googlovat

facebook reactions

Facebook Reactions jsou venku, s nimi údajně i lepší zážitky pro uživatele na síti a už (téměř) jen dobrá nálada na Facebooku. Síť nad rozšířením tlačítka „like“ přemýšlela roky a jeden celý rok variantu testovala. Po jejím zveřejnění ji stejně musela upravit. A teď hodlá přemýšlet, jak budou emotikony měnit to, co uvidíte.

Kde se vzaly, tu se vzaly…

Síť nezastírá, že Reakce jsou dosud spíš test. Rozhodně si na nich ale dala záležet. Dala je dohromady podle vyjádření různých zaměstnanců ze studia toho, jaké reakce uživatelé nejčastěji vyjadřují, k čemuž sledovala naživo skupinové interakce a samozřejmě i reakce na Facebooku. A kombinovala je společně s názory sociologů.

Zmíněné zkoumání emocí na síti znamená mimo jiné to, jaké reakce se nejčastěji objevovaly v jednoslovných komentářích k příspěvkům. Odtud Haha, yay (vyřazené), wow, či sad.

Chtěnému „dislike“ se Facebook už dlouho vyhýbal a když něco sliboval, tak jen změnu systému lajkování. „Musíme vymyslet způsob, jak nové tlačítko zařadit – tak, aby se dalo používat v dobrém, ne ve špatném,“ hlásil už víc než před rokem Mark Zuckerberg. Emotikony – nebo něco podobného – se chystaly dlouho. Rozšíření emocí hlásil Facebook od roku 2010.

Podle sítě se dosavadní testování, které probíhalo v Irsku a Španělsku od října, setkalo s pozitivními reakcemi. Mimochodem, důvody výběru zemí jsou opravdu zajímavé. Španělsko si výsadu zajistilo mimo jiné tím, že jde o neanglicky mluvící publikum. Především ale uživatelé z obou zemí mají relativně málo přátel v cizině, což bylo pro Facebook zásadní. Protože, jak testovat třeba „love“, když ho vidí jen ten, kdo ho zadal, ale ne ten, jemuž byla reakce určena?

Testování vyřadilo z veřejného provozu reakce „yay“ (na kterou dosud v některých článcích a reakcích na webu narazíte) a „confused“. Tlačítku „yay“ údajně uživatelé příliš nerozuměli. „Zmatení“ bylo sice zřejmě jasné, ale lidé ho podle všeho nepoužívali.

Nakonec ale obě země reagovaly na novinku podobně, takže se Facebook rozhodl emotikony jako reakcemi poctít i ostatní.

Chceme hlavně dobrou náladu

Emotikony rozšiřují možnost reakcí, vzhledem k dřívějším vyjádřením Facebooku a opatrnosti směrem ke značkám většina z nich ale zůstává poměrně pozitivní. Ze šesti vyjadřují negativní emoce jenom dva – „sad“ a „angry“.

Menší výběr z negativních emocí ale ještě nezaručuje značkám na Facebooku sluníčkové příspěvky. Někteří upozorňují, že větší výběr reakcí může vést k menší náladě si z nich vybírat a vůbec reagovat, a tedy k nižšímu engagementu. A samotné „dislike“ by zas mohlo spoustu uživatelů, kteří by takové reakce dostávali, od návštěv sítě celkově odradit. Nemluvě o značkách a jejich placených příspěvcích.

Čistě negativní emoce zase nemusí ukazovat záporný přístup ke značce, ale jenom ke zprávě (tak třeba kdybyste si přečetli o zastřelení slavného lva Cecila, jak byste reagovali?). Jenže – „když uživatelé použijí reakce k vyjádření emocí k obsahu a značce, bude daleko těžší při analýze dat za celé měsíce vysledovat trend,“ píše Social Media Today. Lidé z různých zemí budou navíc podle listu zřejmě používat emotikony různě.

Zatím algoritmus započítává všechny emoce stejnou měrou, ale časem chce Facebook užívat Reakce i k úpravě toho, co uživatelé vidí. Když je na síti použijete, bude vám nabízet víc podobného obsahu. „Budeme se učit na základě toho, co zjistíme,“ slibuje Facebook.

 

Diskuze k článku