AppParade ovládl překvapivý startup Taxi Club. Zaslouženě

taxiclub

Kompletní výsledky a přehled všech prezentovaných aplikací najdete přímo na webu AppParade, řada účastníků naší oblíbené soutěže si ale zaslouží zvláštní zmínku, než se dostaneme k tomu hlavnímu.

Šaškové a pomocníci

A začněme rovnou kategorií nejvděčnější, tedy aplikacemi spadajícími do skupiny takzvaných vtipných blbostí. Hodně nás zaujala vánoční aplikace od Inmite, která je již jubilejní stou v pořadí. Gratulujeme! Ve spojení s originálním háčkem umožňuje všechny vaše smartphony doma pověsit na vánoční stromeček, kde pak synchronizovaně vyhrávají a efektně poblikávají. Pracovní název je Blikocinkofon a konečné verze bychom se měli dočkat již brzy. Lepší blbost jsme už dlouho neviděli.

Do podobné kategorie spadá i Prettymeter (získal cenu Vodafonu), jednoduchý nástroj, který vám na škále od nuly do 100 procent zhodnotí krásu jakéhokoliv člověka na fotce. Samozřejmě včetně vás samotných. Cíl tvůrců? Získat tak globální data o tom, ve které zemi jsou nejhezčí holky, a tam se potom vydat. Problém je jasný, řešení také, business plán netřeba. Mezi hříčky se zařadil také třeba Shotdot, hra pro dva hráče na iPad simulující tradiční papírovou zábavu s cvrnkáním mince a ničením tanků protihráče.

Pokud máte pocit, že se ztrácíte v prezidentské volbě, jejím fungování a informacích o kandidátech, můžete sáhnout po nové službě Prezident 2013, která vás nakonec dovede až do volební místnosti. Z dalších potěšila již nějaký čas silně propagovaná aplikace dTestu, nabízející možnost vyhledávat zboží podle čárového kódu, srovnání s konkurencí, katalog, poradnu a nákupního průvodce nebo přehled nebezpečných výrobků a „éček“ (aplikace získala ocenění Seznamu).

Experimenty a průkopníci

Ne úplně nový koncept, ovšem s prvními výsledky a zajímavým twistem ukázala také služba Earnonme, kterou nyní testuje asi stovka českých a rakouských podnikatelů. Mobilní odměňovač umožňuje získávat zpětnou vazbu od zákazníků, udržovat si přehled o těch nejvěrnějších a pečovat o ně. Uživatelé jsou navíc motivováni finančně, protože za každý nákup s aplikací dostanou zvláštní slevu. Ta se jim vždy ukládá na speciální účet a po dosažení určité hranice (nyní 1300 korun) mohou peníze jednoduše vybrat.

Trend jménem Internet of things, o němž jistě ještě mnohé uslyšíme i v návaznosti na letošní LeWeb, reprezentovaly hned dvě aplikace. Hrozivě pojmenovaná iTP-M, která umožňuje ovládat přes telefon prakticky cokoliv, ale působí složitě, a pouze na topení orientovaný Pocket Home (teprve se chystá), který nicméně proti populárnímu Nestu vypadá jako slabý odvar.

Zajímavě vypadá i průvodce děním v Praze CityBee spoléhající na síť QR kódů, jen jsme zatím nikdy necítili potřebu podobnou aplikaci skutečně použít. Prvního uceleného mobilního průvodce u nás s pomocí Tapmates chystá známé Museum Kampa, systém placených rad od přátel při výběru oblečení zase poodhalilo StyleBee (viz prezentace ze StartupCampu, za deset rychlých rad zaplatíte dolar). Jednoduchou a funkční aplikaci pro záznam a správu cest autem slibuje TripStorage.

I v Česku populární a stále nabitější segment startupů snažících se uspět v oblasti taxislužeb pak brzy rozšíří TaxiAgent. Nabízí přímé spojení s taxikáři, vzájemné hodnocení obou stran, GPS taxametr i možnost vytvářet si seznamy oblíbených či naopak neoblíbených řidičů. Nezní to úplně špatně, ale od uživatele to možná chce až zbytečnou aktivitu…

Taxíková revoluce

…obzvláště ve srovnání se službou Taxi Club, která si vystačí s jedním jediným tlačítkem. Jak to funguje? Geniálně jednoduše. Zástupci téhle služby zkrátka vyberou v každém městě na základě zkušebních testů jednu taxislužbu, která podle nich nabízí nejlepší poměr kvality a ceny. S tou následně vyjednají zvláštní tarif a nabízejí ji přes svou aplikaci. V Praze je to Profi Taxi (vybráno na základě více než stovky jízd), které vás odveze za velmi slušných 17,90 na kilometr s nástupkou 30 korun. Toť vše.

Praha je momentálně první funkční destinací, další nejbližší na řadě je Paříž a během tří měsíců už by měst mělo být 25 a během roku stovka. Expanze se opírá o zástupce v každém městě, který má na starosti výběr a dojednání partnerského dopravce výměnou za podíl z příjmů v celé destinaci. Veškeré podklady a kompletní infrastruktura se dají snadno přenášet mezi zeměmi a pro samotnou společnost je proto zapojení nového města otázkou hodin. Momentálně se na rozjetí českého projektu větší či menší měrou podílí asi 20 lidí v řadě států.

I pražské jádro týmu je ale poměrně rozsáhlé a kromě zakladatele v podobě vystudovaného fyzika Rudolfa Belce čítá dobrou desítku lidí, kam patří i tým BIOPORT Software Labs a nám již dobře známí pánové z COEX (pamatujete na Kdesekoupat.cz nebo návod jak prezentovat psaný ze Silicon Valley?). S aplikací pro iPhone zatím tvůrci trochu bojují a na okrajové mobilní platformy jako je ta od Microsoftu ještě dojde, na teprve pár měsíců staré službě se ale dál vydatně maká.

Vše má navíc další originální vrstvu v podobě svérázného marketingového modelu. Ten se v každém městě opírá o takzvané komunikátory, což jsou zejména členové evropské sítě artových kin. Komunikátoři se vydatně starají o propagaci služby mezi svými návštěvníky a partnery, kteří jsou podle Belce ideální cílovkou a informace dál šíří. Vše opět výměnou za zajímavý podíl z celkových příjmů v daném městě. Smyslem je spojit zajímavý propagační kanál s vědomím, že využíváním služby lidé podporují dobrou věc. Náklady na marketing tak navíc zpočátku mohou být takřka nulové.

A že na takovém modelu kina časem pravděpodobně začnou vydělávat víc, než bude jejich skutečný přínos? Podle Belce je to tak v pořádku a podíly ze zisku jim i tak zůstanou. Alespoň budou mít motivaci přesvědčit i partnerská kina z dalších zemí. Přestože ve výsledku zůstane dobrá polovina příjmů místním zástupcům a komunikátorům, zakladatelům údajně stále zbude dostatečná rezerva pro případ, že by se partnerem s podílem na zisku chtěla stát i společnost typu aerolinek. Ostatně obraty by v ideálním případě měly přerůst stamiliony korun…

Taxi Club cílí hned na dvě různé skupiny lidí, kterými jsou jak častí cestovatelé do zahraničí, tak lidé, kteří si zkrátka jen chtějí jednoduše a levně vyřešit příležitostnou cestu taxíkem ve svém městě. Překážek má projekt před sebou ještě mnoho, už proto, že kartely přepravců fungují v každé zemi trochu jinak, palce mu ale rozhodně držíme. Kdybyste se na jejich překonávání chtěli podílet i vy nebo vaši schopní známí v zahraničí, určitě se neváhejte ozvat.