Další vlna českých startupů přichází od digitálních agentur

Screen Shot 2013-06-03 at 10.19.40 AM

Socialbakers.com

Socialbakers našemu přehledu zatím suverénně dominují. Honza Řežáb se po neúspěších s Redbossem přeřadil od mobilů na social a s agenturou Candytech tady už před čtyřmi lety rozjížděl první social media kampaně. Od specializované agentury udělal dva kroky vedle a vrhnul všechny svoje síly do extrémně úspěšného analytického nástroje Socialbakers. S tím raisuje miliony dolarů, vyhrává mezinárodní ceny, objíždí konference po celém světě a především rozjíždí nevídaný globální byznys.

ZoomSphere

ZoomSphere se podobně jako SocialBakers věnuje analytice sociálních sítí. Nástroj vznikl v dílně Jakuba Macha, zakladatele agentury MicroMedia, která se věnuje mobilním webům a mobilním kampaním. Podobně jako Honza Řežáb se začátkem roku 2010 vrhli i na social media kampaně a podobně jako Honza Řežáb se po čase vrhli i na analytiku. Nejdřív pod lokálním názvem Fejsbůček, pak s globálními ambicemi jako ZoomSphere.

Brand Embassy

Ne analyzování, ale poslouchání a odpovídání se věnuje Brand Embassy, nástroj na komunikaci značek se zákazníky na internetu. Hlavní hvězdu StartupYardu založil spolu s kolegy ze své agentury Inspiro Solutions Vít Horký. Brand Embassy se dostalo do stovky nejnadějnějších startupů podle Red Herring (tuším, že dřív se tam dostali i kolegové ze Socialbakers a Geewy), koupilo od Credo Ventures Beepl a dělí svůj čas mezi Prahu a Londýn.

PostHeads

Jedním z nováčků v tomto přehledu je Lukáš Kořínek, který po vybudování agentury Bubble spouští PostHeads – nástroj na správu obsahu na sociálních sítích. O tom jsme se podrobněji rozepisovali už před pár týdny a věštíme mu solidní budoucnost.

Fleveo a Druidly

Pětici majitelů agentur, které se svého času věnovaly nebo věnují social mediím, uzavírá David Šmehlík. Zakázkový byznys pod značkou Fleveo předal agentuře SiteOne a naplno se věnuje projektu Druidly, službě, přes kterou si obsahové servery mohou vytvořit vlastní nativní mobilní aplikace.

CostLocker

Většina agentur dříve nebo později řeší problémy s efektivitou a projektovým řízením. Open source nástroje přestanou být řešením a buď se musí vytvořit vlastní systém na míru, nebo použít některou z placených variant. Agentura 2Fresh a její šéf Tomáš Wojcik mají pocit, že u nich našli to správné řešení, a to chtějí prodávat do celého světa. Projekt s vypovídajícím názvem CostLocker se podle našich informací bude spouštět někdy na podzim. Tomáš Wojcik navíc někdy v těchto dnech vstupuje do projektu SMSTicket.cz.

Silicon Jelly

Agentura Prague Bistro se před zhruba rokem rozhodla věnovat část svých kapacit na vývoj mobilních her, a tak tým kolem Ondry Bacha založil malé herní studio Silicon Jelly. Tam se aktuálně finišují dohody s herními publishery a na výsledek se můžeme těšit někdy po prázdninách. Úspěšný přerod z agentury na fungující a vydělávající herní studio za sebou mají například ostravští kolegové Craneballs.

MySchoolNotebook

Jakub Rož se svým školním sešitem už projezdil Ameriku, byl v Show Jana Krause, získal investici a aktuální dokončuje strategické partnerství s jedním ze svých konkurentů. Vedle toho se stále věnuje svojí agentuře Flow Media.

Wips.com

Lukáš Stibor se zakázkovému vývoji webů a mobilních aplikací věnuje přes svůj mladý věk už poměrně dlouho. Vedle agentury Cleevio řeší i startup Wips.com, se kterým chtějí ovládnout svět browser rozšíření.

abdoc

Talentovaní kluci z abdocu se věnují jak designu a vývoji webů a mobilních appek, tak vlastním nástrojům a produktům. Photoshopový plugin CSSHat a následující Enigma64 byly evidentně jenom začátkem a velké věci jsou na obzoru.

Tapmates

Robin Raszka a Petr Reichl se svoji firmou Tapmates začínali také jako klasická agentura na design a vývoj mobilních aplikací. Po prvních úspěších se přestěhovali do Spojených států, kde se vývoji a designu věnují pořád, ale tentokrát výměnou za share ve startupech, kterým pomáhají vstoupit na trh. V poslední době si přilepšili díky prodeji Summly do Yahoo nebo spojení služby na sdílení obrázků Piictu se službou Kandu.

Bonami

Nesmí chybět ani Bonami, česká odpověď na nákup designu od Václava Štrupla, který zakládal a prodal agenturu H1 (více viz Václav Štrupl s Mitonem právě spustili Bonami.cz, odpověď na Fab.com).

Wlip & ASI

Agentury Wunderman a Ataxo nejsou se svými produkty Wlip, resp. Ataxo Social Insider, startupy v tom pravém slova smyslu, ale dokazují, že trend v přesouvání alespoň části agenturních zdrojů do vývoje vlastních produktů tu je. Podobně jsou na tom i další agentury, které ale vlastní CMS nebo e-shopové platformy nabízejí spíše svým zákazníkům v rámci větších zakázek.

Michal Nýdrle

Trochu speciálním příkladem v agenturně-startupovém prostředí je Michal Nýdrle. Jeho agentura Nýdrle už nějakou dobu není jedinou firmou, které se věnuje. Postupně založil nebo vstoupil do dalších agentur a projektů jako je RedMedia, Avion Postproduction, Inspiro Solutions nebo Brand Embassy a další (vše v rámci nově zformované skupiny Kindred Group). Podle kuloárních informací má navíc zálusk na další projekty.

Symbio a Positive Zero

Vrabčáci si cvrlikají, že i další agentury chtějí vstoupit s kůží na trh (tedy s vlastními projekty). Agentura PositiveZero je se svým utajeným projektem v podstatě před dokončením, agentura Symbio pak spíš ve fázi analýzy trhu. A myslíme, že další a další agentury se brzy do seznamu připojí také. Koneckonců to dává smysl – zkušenosti s vývojem větších věcí všechny agentury mají, zkušenosti s propagací a vedením firmy také. Agenturní startovní lajna je prostě o kus dál než u někoho, kdo žádné zkušenosti nemá…