FlowerChecker aneb řekněte mi, co je to za kytku… Globální úspěch z Česka, který tvůrci nechtěli

fc-c

Trojici českých doktorandů se povedlo něco, o čem většina startupů jenom sní. Jejich produkt i bez propagace vydělává, naprostá většina zákazníků je ze Spojených států a dostali už několik nabídek od investorů, včetně dobře známých jmen. Přesto si řekli, že žádný velký byznys stavět nechtějí. FlowerChecker je důkaz, že i v době startupového hypu se dá nepodlehnout penězům.

Myšlenka je to velmi jednoduchá. Když najdete nějakou rostlinu a chcete poradit s jejím určením, poprosíte o radu odborníky přes mobilní aplikaci. Zdá se to jako maličkatá nika, ale funguje to lépe, než byste nejspíš čekali. A navíc je za tím vším i velkolepý plán.

„Cílem FlowerCheckeru nebylo vydělávat peníze, které jsme nepotřebovali, ale získávat od lidí data. Všichni jsme doktorandi a naše služba slouží k ověření teze, že rostliny lze rozpoznávat automaticky. Naše hypotéza je, že důvod, proč to ještě nikdo nedělá, je jenom ten, že nemají dostatek dat. My navíc nyní spolupracujeme s jedním z nejlepších lidí na automatické rozpoznávání, a to myslím celosvětově,“ vysvětluje Ondřej Veselý.

Podnikání mimochodem

Opravdovou firmu je přiměl založit až Google, když jim odmítl dál posílat peníze z aplikace na soukromý účet. Rozdělili si ji na třetiny, ani o tom nepřemýšleli. „Až pak mi někdo řekl, že jako CEO bych prý měl chtít víc. No, nevím, řekl bych, že to máme nastavené správně,“ říká neustále usměvavý Veselý. Nomen omen.

fc1

Původním cílem tak bylo od uživatelů získávat lokalizovaná data o rostlinách výměnou za radu s jejich určením. Když ale najednou začaly chodit stovky dotazů denně, museli tvůrci službu zpoplatnit, aby nápor omezili. Efekt byl přesně opačný. Lidé tak sami začali ochotně platit za to, že poskytují data, která autoři služby potřebují. Přes 70 % uživatelů je přitom z USA, následuje Velká Británie a Kanada.

„Američany na rozdíl od Evropanů automaticky napadne podívat se do App Storu, když řeší nějaký problém. Třeba zrovna když chtějí identifikovat nějakou rostlinu. Dáváme si proto extra záležet na maximálně vysokém hodnocení naší aplikace. Prezentujeme se jako odborníci, kteří dobře poradí a nechají si za to také dobře zaplatit. Je velice důležité umět uživatelům vysvětlit, jak služba funguje,“ radí Veselý.

Botanik na telefonu

Pro FlowerChecker dnes pracují přibližně dvě desítky botaniků, především z Česka, USA a nově také z Austrálie, která by měla vykrýt část propadu zájmu v zimní sezóně. Z každé platby dostávají celou polovinu. Třetinu si vezme provozovatel obchodu a autoři aplikace si tak nechávají jen necelou pětinu vydělaných peněz. Přes jejich systém zatím prošlo přes 50 tisíc poptávek, většina dotazů je vyřešena do hodiny.

fc2

fc3

„Můj parťák Ondra je botanik, ekolog, stará se o naše rádce a pomáhá s určováním. Jirka se zase zabývá analýzou dat, vyvíjí například automatizované e-learningové systémy. Mě zajímá práce s daty a programování. Hlavně jsem ale ten, kdo se od začátku nejvíc snažil produkt někam posouvat, škálovat, utrácet peníze. Jsem z nás tří nejvíc namočený ve startupové scéně díky bydlení v Techsquatu. Ten mi neskutečným způsobem otevřel dveře,“ popisuje Veselý.

Jeho partneři ale takové nadšení do startupování neprojevili a sám dnes přiznává, že možná chvílemi příliš podlehl budovatelské horečce. „Moji společníci nechtěli takový závazek, nechtěli se zpovídat investorovi a už vůbec nechtěli zaměstnance. Mně to chvíli trvalo přijmout, ale dospěl jsem k závěru, že to cítím stejně. Jsme lifestyle byznys a chceme to tak nechat,“ vypráví. Ostatně všichni tři mají blízko hlavně k neziskovému sektoru, univerzitnímu prostředí a – aby byl obrázek úplný – jsou to skauti.

Užitečná startupová škola

Nad startupovým hemžením však Veselý hůl rozhodně neláme. „Nevidím v tom nic negativního, v žádném případě nechci startupový ekosystém zatracovat. Právě naopak to považuji za velice užitečné. Myslím, že jsme dnes úspěšní i proto, že jsme se řídili jeho poučkami a radami zkušenějších a pracovali metodou lean startup. Jen jsme se zkrátka v určité fázi museli rozhodnout, kudy se chceme vydat dál,“ vysvětluje.

Přesně jak káže lean startup, i tady se začínalo průzkumem. Na počátku byl program, který stahoval dotazy na určování rostlin z Twitteru a nahrával zpět odpovědi. Tím si tým ověřil poptávku, hlavně zájem Američanů, získal první data a pustil se do vývoje aplikace. Aby víc motivoval poznávače rostlin, využívá i gamifikaci.

„Botanici jsou zvláštní druh. Jsou to úplně stejní geekové, jako třeba ajťáci. Dělali by na tom klidně zadarmo,“ konstatuje Veselý. Úplně nejlepší poznávači rostlin jsou podle něj ale důchodci a starší lidé obecně, protože mají nejvíc zkušeností.

Response_time

Rozhodně je znát, že možnost dělat zajímavé výzkumy a přínosnou práci má pro tvůrce FlowerCheckeru mnohem větší přitažlivost, než chlubení se rychle rostoucí firmou. Do rozpoznávání rostlin například zapojili české studenty botaniky a díky získaným datům napsali sérii vědeckých článků o tom, jak účast na podobném projektu zvyšuje jejich motivaci ke studiu a zlepšuje průměrné studijní výsledky.

Velký byznys ještě přijde

„Když jste ze všech stran obklopeni startupovou mentalitou, nutí vás to myslet ve velkém, škálovat, dělat byznys, hnát se za čísly. Někoho to nakopne, ale můžete se také cítit provinile, když nejste nebo nechcete být dost draví. A já si uvědomil, že to není to, co chci. Peníze nejsou moje motivace, stačí mi malý pravidelný příjem. Určitě časem plánuji rozjet i něco většího, ale FlowerChecker to není,“ vysvětluje Veselý.

Hned však dodává, že mu na úspěchu služby záleží. „Pořád se to ve mně někdy pere. Když ve Velké Británii vyšla konkurence, která nás přesně kopíruje a předběhla nás na platformě iOS, byl jsem pár dnů špatný z toho, že kdybychom investovali nějaký externí kapitál, mohli jsme tam být první.“

Vývoj služby každopádně i přes odmítnutí nabídek investorů nekončí. Na jaře tým nasadí do práce drony, aby si vyzkoušel snímkování velkých ploch a automatizované rozpoznávání zastoupených druhů rostlin. Už v lednu má také přijít iOS aplikace, která v týmu zatím vyvolává hlavně obavu, zda poptávka nepřevýší kapacitu. Maximum je kolem 500 dotazů denně a nábor dalších botaniků je poměrně pomalý. „Kdyžtak holt budeme muset zase zdražit, abychom nějaké lidi odradili,“ uzavírá lakonicky Veselý.

Diskuze k článku

  • at

    „Z každé platby dostávají celou polovinu. Třetinu si vezme provozovatel obchodu a autoři aplikace si tak nechávají jen necelou pětinu vydělaných peněz.“ – tohle nějak nedává smysl. Proč získávají jen polovinu? A polovina mínus třetina je pětina? wtf.

    • Flower Checker

      Asi to není úplně srozumitelně napsané :)
      Tedy na vysvětlenou:

      Z jednoho dolaru jde:
      50 centů botanikům
      30 centů Googlu
      20 centů vývojářům