MyStay chce po třech letech do světa, teď začne své tažení na Startupbootcampu

MyStay

Aplikace MyStay, hotelový průvodce pro hosty a nástroj komunikace mezi recepcí a zákazníkem, zaujal ve světě. Startup byl přijat do prestižního nizozemského akcelerátoru Startupbootcamp. Díky němu si chce najít i investora. 

Nizozemský akcelerátor Startupbootcamp se zaměřuje na Smart city & living. „To jsou projekty, které ovlivňují lidi v jejich denním životě, přičemž to není e-commerce, ani finance nebo IoT. Příkladem mohou být projekty s parkováním, sociální média, Uber pro kamiony nebo my s hotely. Jsou to projekty, které zpříjemňují každodenní životy,“ vysvětluje Pavlína Zychová, spoluzakladatelka MyStay. Spolu s ním se do akcelerátoru dostala i česká Virgla – ta umožňuje značkám interagovat, zapojit a odměňovat zákazníky v rámci jedné platformy.

Do prestižního akcelerátoru byly projekty vybrány spolu s další desítkou startupů z celkových 358 uchazečů. Na základě zpětné vazby poroty se také dozvěděli, čemu vděčí za svůj úspěch. „Máme produkt, který má vizi a šanci dotáhnout to na světového lídra,“ zdůvodňuje Zychová. Zároveň mají dobře sestavený tým, což dokázaly také psychotesty, kterých se během několika měsíců trvajícího výběrového řízení museli tými zúčastnit.

„Probíhalo i vyjednávání s týmem, odkryli jsme všechny finance. Poskytli jsme jim veškeré podrobné informace o naší společnosti a o našem produktu. Dokazovali jsme, že máme intellectual property, a tak dále. Bylo to poměrně hodně drsné,“ vyjmenovává Zychová.

Kdo všechno dostal šanci v Amsterdamu zazářit?

  • Cabture (Netherlands). Cabture provides contextualized taxi advertising and user engagement experience via in-cab tablets.

  • Virgla (Czech Republic). Allows brands to interact, engage and reward their customers via a simple platform.

  • Twingz (Austria). A home data management solution to measure energy consumption and provide suggestions on how to improve.

  • Dipper (China). 3D Simulation software and data processing for cities, natural resources, airport safety and more.

  • Canard (Spain). Drone and 3D software to inspect airport runway lighting systems to help airports save money, also extendable for oil/gas pipes inspection or windmills.

  • MyStay (Czech Republic). A hotel communication system that guests use as a virtual assistant that guides them through their whole stay.

  • ParkEagle. A subscription-based, full-service parking solution for cities and business venues.

  • Nuklius (UK). A web and mobile app to allow corporate team managers recruit skilled people for their projects. Helps unlock talent within an organization.

  • Quicargo (Israel). A real-time bidding platform allowing shippers to book empty cargo space in an affordable and convenient way.

  • The Construct (Poland). A Virtual Reality app for phones that lets you experience the property that still has to be built. For architect studios and real estate.

  • Mypo. A box that gets attached to home door to never have to miss a delivery. Automatically lets a postman open the box, which is indestructible and thief-safe.

  • De Vinderij (Netherlands). A network platform of students who give care to people from all generations; as a babysitter, housecleaner and assistant to elderly people.

Většina hotelů je zaseknutá v minulém století

„Většina hotelů, možná 95 procent, zůstalo v komunikaci s hosty během pobytu ve dvacátém století. Všechno řeší na papíře a nevyužívají potenciál chytrých telefonů, který téměř každý jejich host má. My jim poskytujeme komunikátor, který umožňuje hostům najít všechny potřebné informace, a to v offline módu,“ říká Zychová.

Možnost mít přístup ke všem potřebným informacím offline je přitom klíčová – během cest do zahraničí si každý z nás objem přenesených dat pečlivě hlídá. Proto kromě telefonních čísel na hotelovou recepci nebo taxislužby má zákazník v aplikaci přístup také k mapám a službám, které hotel nabízí. Třeba možnost check-inu před příjezdem, čas snídaně a nebo možnosti objednávky jídla na pokoj.

Pavlína Zychová

Pavlína Zychová

A kde se takovým aplikacím daří nejvíc? Možná byste hádali západní Evropu – ale od té je nejzajímavější trh daleko. Je jím jihovýchodní Asie. „Zažívá hotelový a cestovatelský boom. Nárůst turistů je tam enormní, přičemž tam jezdí zejména lidé ze západních zemí. To znamená všichni ti, kteří smartphony mají,“ říká jako jeden z důvodů Zychová.

Dalším je podle ní otevřenost Asiatů jakýmkoliv technologickým inovacím. „Na západě a ve střední Evropě se hodně hotelů bojí. Spíš s novými technologiemi vyčkávají, co udělá jejich konkurence, a až pak se vrhnou do nějakého standardu. Naopak v Asii jsou draví po tom, co technologie nabízí,“ doplňuje.

Už si můžeme hrát

MyStay vznikl přibližně před třemi lety jako nápad na další produkt IT firmy Radka Novotného, druhého ze spoluzakladatelů startupu. Ztratil se totiž v Colombu, hlavním městě Srí Lanky, a protože si nezapamatoval jméno hotelu ani jeho adresu, měl problém vrátit se. Tehdy si uvědomil, že na trhu chybí offline aplikace pro klienty a hotely, která by mu pomohla si odkudkoliv zjistit veškeré informace o jeho pobytu.

Spolu se svým týmem sestavil aplikaci se základními funkcemi a oslovil desítku hotelů v Česku. K jejich překvapení si produkt jeden z nejluxusnějších hotelů rovnou koupil, což byla velká motivace pro vyladění produktu a hledání dalších klientů.

Zatím jich MyStay má jen něco okolo 25, za poslední léta se totiž společnost soustředila na vývoj finálního produktu. „Zatím jsme se zaměřovali na trh ve střední Evropě a aplikaci spíš testovali, vyvíjeli produkt jako takový. Cenotvorbu jsme měli poměrně dost drahou. Teď je ale náš produkt hotový a už si můžeme hrát,“ říká Zychová s úsměvem. Aplikace je v současnosti šitá na míru každému hotelu, který si na základě svého zaměření (sport, wellness, byznys, apod.) může vybrat z přibližně 65 funkcí.

A je tak připravena na velký růst. V únoru startup spustil partnership program, díky kterému v nejbližším roce plánuje získat stovku klientů v České republice a na Slovensku, další stovku taky v Polsku. Plánovaná je i další expanze v jihovýchodní Asií. Tam už MyStay působí v Indonésii a Malajsii. Kromě toho se chystá do Spojených států nebo na Blízký východ.

MyStay

Jak se dostat do zahraničního akcelerátoru

Jak se podle MyStay tedy dostat do uznávaného mezinárodního akcelerátoru? „Jednoznačně se zamyslet nad tím, co od akcelerátoru chtějí. Jestli je opravdu správný. My se dostali ještě do jednoho německého, jejich cíle po bližším poznání byly odlišné od těch našich, účast jsme tedy odmítli. Dostali jsme od nich však skvělou zpětnou vazbu na poli IoT, nebyla to tedy zbytečně vynaložená práce.“

Zychová dále vyjmenovává potřebu skvělého týmu, na kterém je zapálení pro práci opravdu vidět. „Podobně na tom byli také ve Virgli,“ zmiňuje druhý startup z České republiky, který byl do akcelerátoru přijat.

Ostatním startupům dále radí, aby měly povědomí o fungování akcelerátoru a připraven dobrý byznys plán. „Je fajn, když o něm budou diskutovat s lokálními investory, aby věděli, co mají zmínit. Připravit se třeba také z ekonomického hlediska, život v západních zemích je podstatně dražší,“ doplňuje Zychová.

MyStay Pavlína Zychová

Do Nizozemí na investorské zásnuby

Během svého působení v akcelerátoru, který začíná 11. dubna, plánuje MyStay využít zejména přístup k nejlepším mentorům z celého světa, třeba ke spoluzakladateli portálu Booking.com. Kromě toho si chce potvrdit strukturu business development plánu a vývoj samotného produktu. Do Amsterdamu však tým míří s ještě vyšším cílem. Najít si investora.

„Investici v současné chvíli nemáme, chystáme se na úvodní mezinárodní kolo. Nehledáme investory jen tady v České republice, to je taky jeden z důvodů, proč jdeme do Nizozemí,“ říká Zychová. I podle potenciálních investorů, kterých se na Startupbootcamp doptávali, jde totiž o prestižní program. „Máme něco jako zásnuby s malajsko-čínským investorem a ti se o naši účast Startupbootcamp vyloženě zajímají,“ doplňuje.

Peníze plánuje startup využít zejména na expanzi a za pět let se vidí s několika tisíci hotelovými klienty a obsazenou výraznou částí světového trhu. „A samozřejmě chceme mít headquarters přesunutý na Seychely, abychom si mohli denně si po práci zasurfovat,“ říká Zychová s nadsázkou a úsměvem.

Ten ji ale přechází, když mluvíme o fuckupech. „Během podnikání se do něj dostane každý, speciálně když je to v oblasti IT,“ myslí si. „Naší radou pro ostatní firmy je, že za kvalitu se opravdu vyplatí zaplatit víc. Ze začátku jsme neměli peníze a snažili jsme se šetřit. Párkrát se nám to vymstilo, což byl pěkný fuckup, a to taky vůči klientům. Dvakrát měř, jednou řež, a to hlavně kvalitu,“ doplňuje.

Diskuze k článku