Petrohrad je ruské Brno. Jsou tam nápady, ale peníze jsou v Moskvě

Leadsor_Anton Shesterikov

Badoo nebo Evernote, obě služby nesou rukopis ruských inženýrů. A nejsou samotné. Ruské startupy už mají vyšlapanou cestičku, jak se vymanit ze spárů domácí byrokracie a přitom si žít spokojený život. Vede přes Londýn. Místní burza je většinou první větší uzel, přes který vede cesta do Spojených států.

Ruská startupová scéna je podobně jako v Česku soustředěná do dvou měst. Moskvy a Petrohradu. Stejně jako u nás mezi oběma městy vládne řevnivost, ale zároveň tvoří víc než padesát procent internetové návštěvnosti Ruska. Infrastruktura je ale velmi rozvinutá, jen v Moskvě je třeba  devět velkých akcelerátorů.

Podobně jako podle některých názorů Brno u nás, je i Petrohrad ten chudší na peníze, ale bohatší na nápady a vývojáře. Na kolejích tamní techniky vznikl třeba facebookový klon Vkontakte, který jako jeden z posledních vzdoruje celosvětové nadvládě Facebooku. Před deseti dvaceti lety tu vznikl i nápad na hodně rychlý vyhledávač. Výsledek? Yandex s hodnotou osm miliard dolarů.

Petrohrad je hype, všechno zdražuje

Líheň programátorů na petrohradské technice už je ale docela zmlsaná a firmy, které shání levné programátory, se už musí posouvat dál na severovýchod. „Junior programátor už dostává tak 1500 dolarů, senior se dostane i na 3500. Ti levnější jsou dál, v Krasnojarsku, Novosibirsku nebo v Omsku,“ popisuje situaci na ruském ajťáckém trhu Anton Shesterikov, programátor a spoluzakladatel startupu Leadsor, který svou britskou firmu řídí z Prahy. „Ještě levnější jsou ukrajinští programátoři, ale ti toho většinou moc nevymyslí. Používají se hlavně na psaní knihoven nebo ovladačů, kreativní věci si necháváme v Rusku,“ dodává.

Lesk úspěšných startupů má samozřejmě i odvrácenou stranu. „V Petrohradě rychle stoupla životní úroveň a je tu strašně drahé bydlení. To co tam stojí v přepočtu padesát tisíc, se tady dá pořídit o za sedmnáct,“ vysvětluje Anton Shesterikov jeden z důvodů svého stěhování do Prahy. Sám se považuje za takovou třetí vlnu ruských podnikatelů, kteří se do Česka po revoluci přistěhovali. Oficiálně je jich tu kolem třiceti tisíc.

„Já úplně nepotřebuji vlastnit půlku Karlových Varů, jsem spokojený s tím, že žiju ve městě, kde rostou stromy a je tu bezpečno,“ vysvětluje celkem dobrou češtinou ruský startupista. Právě česká metropole láká poslední dobou čím dál tím víc ruských ajťáků. „Jen tu žijí. Český trh je příliš malý na to tu něco rozjíždět a navíc je mnohem jednodušší udělat službu rovnou v angličtině a jít s ní ven. Většinou tu ale Rusové fungují projektově. Mají svoje zakázky z Ameriky nebo ze západní Evropy,“ tvrdí s tím, že občas se nějaký ruský projekt objeví, třeba slevový server Kupon Plus.

Rychlé půjčky a on-line poradenství

Sám prošel tradiční štací v Londýně a jeho partner si přinesl zkušenosti ze Silicon Valley. V Londýně sídlí i jejich firma, kterou teď z Prahy řídí a zároveň jí zařizuje místní pobočku. Nemají investory, jedou zatím z vlastních úspor. „Zaměstnáváme už přes dvacet lidí a myslím, že tenhle typ služeb se teď rozjede i v Evropě. V Česku začínáme právě teď, zrovna končíme testovací provoz a už máme uzavřené smlouvy s těmi největšími partnery,“ vysvětluje Shesterikov. Zatím v rámci tuzemské služby Creditsor zprostředkovává rychlé půjčky.

Rychle se jim povedlo podepsat smlouvy hned se třinácti službami. V budoucnu by rád podobným způsobem rozjel i vyjednávání o lepších podmínkách hypoték nebo třeba plateb za elektřinu. Tedy v podstatě konkurovat tuzemskému Chytrému Honzovi. Zkušenosti by byly. „Můj obchodní partner zakládal podobnou službu ve Spojených státech a dnes má obrat kolem deseti milionů dolarů měsíčně,“ dodává. S českou scénou je střízlivější. „Myslím si, že bychom mohli mít tak tisíc zákazníků denně,“ tvrdí.

Češi se ale podle něj internetu nebojí. Když se sem před osmi lety přestěhoval, tak ho překvapilo, jak rozvinutý je tu elektronický obchod. „S tím je v Rusku opravdový problém, ani ne kvůli placení, ale spíš kvůli dodavatelům. Na poštu není moc spolehnutí,“ popisuje rozdíly. A největší rozdíl mezi českým a ruským internetem je především v designu jednotlivých webů. „Mám pocit, že v designu jste trochu pozadu, i když možná je to jenom věc vkusu,“ hodnotí.

Rusko je komplikované kvůli byrokracii

Komplikované je také samotné podnikání v Rusku. Jediné, co v zemi prezidenta Putina nemusí podnikatele trápit, jsou autorská práva. Například v rámci „ruského Facebooku“ Vkontakte je možné najít jakoukoliv hudbu nebo filmy. „Vkontakte funguje podle ruských zákonů a ty s tím problémy nemají,“ vysvětluje Shesterikov. S papírováním si ale začínající, a nedejbože zahraniční, firmy užijí.

Ruský internet a obecně startupovou scénu finančně ovládá osmička velkých venture fondů. Nejznámějšími ruskými investory jsou ale pánové z Digital Sky Technologies, kteří se doma do ničeho moc nepouští, ale řádí naopak za mořem. Síla jejich peněz podržela v začátcích třeba Facebook, Groupon nebo Zyngu.