Rockaway investuje do portálu Gjirafa.com, albánského Seznamu

Gjirafa.com_Mergim_Cahani_1

Rockaway Capital potvrzuje svůj zájem o východní Evropu. Skupina vedená Jakubem Havrlantem investuje do portálu Gjirafa.com, který má ambici být albánským ekvivalentem Seznam.cz. S částkou 2 miliony USD jde o dosud největší investici do technologického startupu v oblasti Albánie a Kosova.

V Česku už jsme o Gjirafě slyšeli. Předloni prošel tento albánský vyhledávač akceleračním programem ve StartupYardu a už tenkrát do něj investoval také Ondřej Bartoš z Credo Ventures nebo investor Michal Illich.

Tentokrát získal startup 2 miliony dolarů od Rockaway Capital. Částka bude použita pro vybudování online vyhledávače, ecommerce platformy a infrastruktury pro reklamní systémy na albánsky mluvících trzích – tedy v Albánii a Kosovu. „Díky spolupráci s Rockaway Capital budeme moct celému regionu přinést  služby, které zde nikdy nikdo neviděl a podle nás jsou velmi potřebné,“ říká zakladatel a CEO Gjirafa.com, Mergim Cahani.

Gjirafa.com_Mergim_Cahani_2

Mergim Cahani, zakladatel a šéf Gjirafa.com. Foto: StartupYard

Albánský Seznam.cz

Portál Gjirafa.com se zaměřuje na vyhledávání v albánštině, zároveň se ale jedná i o obsahovou a komunitní platformu. Gjirafa shromažďuje množství informací, které existují pouze offline, a převádí je na online. Dlouhodobým cílem je digitalizovat celou zemi vytvořením databáze podobné Yelpu pro místní podniky, z nichž většina dosud neexistuje na internetu.

Služba se chlubí raketovým růstem, jen v posledních měsících zpracovala více než 10 milionů vyhledávacích dotazů a jejích služeb využilo přes 1 milión návštěvníků.

Jednání o financování Gjirafa.com vedl Dušan Zábrodský, investiční partner Rockaway. „Velmi dobře si uvědomujeme obrovský potenciál růstu, a to jak v oblasti ecommerce, tak i online reklamy v Kosovu a Albánii, potažmo v celém regionu. Gjirafa je v podstatě středobodem inovací v celém regionu a právě teď vidíme obrovské možnosti podnítit rychlou modernizaci. Tato společnost má možnost udělat pro Kosovo a Albánii to, co udělalo Yahoo pro USA v devadesátých letech – vybudovat zde skutečnou internetovou ekonomiku. Je to naprosto jedinečný moment,“ přibližuje Zábrodský, co si od Gjirafy slibuje.

gjirafa.com_homepage

Gjirafa.com homepage

Význam internetu v Kosovu a Albánii v minulosti zaostával za zbytkem Evropy, ale v poslední době jde o nejrychleji rostoucí internetový trh Evropy. Důvodů je několik: návrat řady krajanů do země po zmírnění politického napětí v posledním desetiletí, i evropské investice. Tento region má nyní nejvyšší porodnost v Evropě, a více než 70% populace je mladší 35 let. Roste zde internetová populace, která využívá chytrá mobilní zařízení více, než počítače. Už dnes více než 50 % internetového provozu tvoří smartphony.

Další v řadě investic

Rockaway touto akvizicí navazuje na sérii investic, které provádí ve střední a východní Evropě a které jsou v souladu s jeho plánem stát se jedničkou mezi evropskými internetovými hráči.

Loni uvedl do provozu svůj obchod Koloniál.cz, který konkuruje Rohlíku.cz a službám iTesco a Košík.cz. Kromě toho investoval do obchodu CZC.cz, v němž za nezveřejněnou částku (spekulovalo se o 100 milionech) koupil podíl jeho E-commerce Holding.

Svůj největší obchod uskutečnil Rockaway loni na podzim, kdy koupil za 5,4 milardy korun cenový srovnávač Heureka a obchod Mall.cz. První letošní investicí je podle spekulací médií koupě největšího českého prodejce zájezdů Invia.

Diskuze k článku