Roman Sysel (Taxify): Boom taxi aplikací nás teprve čeká

roman sysel 2 taxify

Zhruba půl roku funguje naplno v Praze Taxify. Zařadil se po bok dalších oblíbených aplikací, které v metropoli fungují, a které se snaží změnit trh s taxíky. Vypadá to, že úspěšně: jen Taxify si našlo stovky řidičů a desítky tisíc zákazníkům mezi cestujícími. Povídali jsme si s Romanem Syslem, country managerem pro Českou republiku: o tom, jak trh taxi aplikací funguje, a co nás u něj čeká.

Roman Sysel přitakává, že v Praze už funguje dost taxi aplikací. Ale to ještě neznamená, že nejde o přitažlivý trh pro další. Protože, jak dodává: „Co je více sexy než zkusit zlepšit tradiční špatně fungující trh?“.

KLIENTI SE DOČKAJÍ DO PĚTI MINUT

Vypadá to, že si našly zákazníky především v Praze. Není i Praha pro Taxi aplikace malý trh (v porovnání se světovými metropolemi)? Vyplatí se cílit na tak malý trh nebo případně ještě menší v ostatních městech v České republice?

Aby byla Taxi aplikace kvalitní a zisková, nemůže být jen v jednom městě. Náklady na rozvoj a podporu jsou poměrně dost vysoké a jedno město (a to i Praha) je těžko pokryje. Proto je nutné od začátku plánovat rozvoj do dalších měst. Osobně si myslím, že každé město nad 100 tisíc obyvatel může být profitabilní, ale nesmí to být jediné město pro danou aplikaci. V Estonsku funguje Taxify například i v Tartu, které má kolem 100 tisíc obyvatel, a je to pro Taxify velice ziskové město.

Taxify

Je už trh s řadou aplikací a služeb spojených s taxíky přesycený, nebo je tu stále prostor? Jak se Taxify do tohoto prostředí vstupovalo?

V Praze momentálně působí už poměrně dost Taxi aplikací. Nicméně podíl těchto aplikací na trhu byl ještě loni poměrně malý, jak už jsem uváděl, a tak byla Praha pro Taxify samozřejmě přitažlivým trhem. Začátky bývají náročné u všech nových projektů, ale myslím, že se s nimi Taxify v Praze vypořádalo se ctí a povedlo se nám dobře odstartovat. Nyní má Taxify stovky uživatelů z řad řidičů a desítky tisíc z řad cestujících. Pokrytí má přes 90 % a průměrný dojezd ke klientovi do 5 minut.

Pověst taxikářů (obecně) je v Česku poměrně špatná, mění na tom něco tyto aplikace?

Pověst taxikářů je poměrně špatná po celém světě. Představitelé měst i států po celém světě se od nepaměti snaží skrz všemožné regulace toto zlepšit, ale doteď bez většího úspěchu. Věřím a naše zkušenosti to dokazují, že jediné, co může trhu opravdu pomoci, jsou právě Taxi aplikace.

Pokud aplikace a doprovodný tým hlídají, aby nebylo možné zákazníka nijak okrást a zároveň striktně hlídají kvalitu řidičů, a ty nekvalitní prostě vyřadí, tak se pověst taxikářů i celého trhu může zlepšit. Velkou roli v tom samozřejmě musí hrát i cestující, kteří upřednostní bezpečnou cestu objednání taxi přes aplikaci před nebezpečnou, ohodnotí řádně každou jízdu s řidičem a nahlásí každý problém, který se vyskytl. Jen tak je možné „zlepšit“ to, co se dosud zdálo jako „nezlepšitelné”. Přesně o to se v Taxify snažíme.

A je vůbec „sexy“ pro podnikatele do takového trhu vstupovat?

Co je více sexy než zkusit zlepšit tradiční špatně fungující trh? Zkusit dokázat něco, co nedosáhly všemožné regulace a nařízení ze strany úředníků. Teď můžeme použít nové technologie a společně s řidiči i cestujícími opravdu tento trh změnit, zefektivnit a zlepšit. Profitovat z toho navíc mohou úplně všichni.

Jak se Češi staví k objednávání služeb nebo konkrétně taxíků přes aplikace?

Myslím, že i přes několikaleté působení taxi aplikací v Praze mnoho lidí o této možnosti stále neví. Ti, co si to již vyzkoušeli, se pak většinou ke starému způsobu objednávání taxi nevrací.

Předpokládám, že je tu přesto část trhu, na kterou nikdy nedosáhnete (starší lidé, ti méně ochotní využívat moderní technologie)

Když dnes vidím, že moji rodiče stráví na Facebooku více času než já sám, tak o starší generaci strach nemám (s úsměvem). Nějaká část trhu možná zůstane ještě chvilku u starého způsobu objednávání taxi. Nicméně určitě uvidíme, že do pár let bude i v Praze zprostředkováno přes 80 % pomocí taxi aplikací. Myslím, že to přijde o dost dříve, než si většina lidí myslí. Zkušenosti Taxify v jiných městech to jednoznačně ukazují.roman sysel taxify

 

ŘIDIČI SI DÍKY NÁM VYDĚLAJÍ VÍC

Když se podíváme na druhou stranu, tedy ne na zákazníky, ale na taxikáře, jak se shánějí pro takový projekt? Nemají dojem, že vydělají méně, musí se toho kvůli aplikaci více učit, je to pro ně více práce? Musí-li aplikace využívat, jsou stále na očích, protože je vidět jejich poloha apod.?

Řidiči jsou z více než 95 % všichni samostatní podnikatelé. Taxi aplikace jim přinášejí více práce a odstraňují velkou neefektivitu trhu. Většina aplikací své řidiče nijak neomezuje, což je pro řidiče i efektivitu celého trhu správně. Pokud mohl doteď řidič přijímat zakázky jen z jednoho zdroje, automaticky to vedlo k tomu, že bylo mnoho taxikářů a nikdo nebyl plně vytížený. Dnes mohou řidiči používat klasický dispečink, několik aplikací současně a ještě brát lidi tzv. “z ulice”. Díky tomu si za stejný čas v práci mohou vydělat o dost více. Právě kvůli tomu člověk podniká, proto se rád přizpůsobí tomu, co mu v tom pomůže.

Podle chování trhu zůstanou ceny na aktuální úrovni nebo budou stoupat, pokud si například taxikáři nevyužívající žádné aplikace vymůžou zvýšení sazeb?

Vše nasvědčuje tomu, že se budou reálné ceny za taxi do budoucna snižovat a řidiči si zároveň více vydělají. Jednak budou řidiči více vytížení a jednak se bude cena jízdy dělit mezi jednotlivé cestující. Představte si například, že sdílíte cestu s někým dalším, každý zaplatíte řekněme jen 60 % ceny a řidič si může vydělat 120 %. Používání taxi do budoucna přestane být luxusním statkem. Ceny by pak měly být dle mého názoru regulovány jen samotným trhem.

Máte nějaké plány, jak takový přístup posílit – jde mi především o to, jestli se je budete například snažit začlenit do aplikace?

Na naší aplikaci neustále pracujeme, doděláváme dle priorit požadavky z jednotlivých zemí a přibližujeme se neustále nějakému ideálnímu stavu. Nedávno jsme spustili dvě největší novinky, sdílení jízdy s přáteli a odhad ceny před cestou. Dlouhodobě pak pracujeme na dosažení ideální jízdy, tak aby nejméně stála pro zákazníka a řidič si zároveň důstojně vydělal. Novinky v tomto ohledu budeme nasazovat průběžně. S rostoucím počtem uživatelů můžeme efektivně přidávat nové funkce a to pak povede k významnému zlevnění ceny pro zákazníky.

Taxi aplikace v Česku zažily hned po svém spuštění velký boom, trvá stále?

To, co nazýváte velkým boomem, byl vlastně jen začátek. Opravdu velký boom Taxi aplikací ve smyslu rozšíření jejich používání nás čeká tento a příští rok. Jestliže podíl Taxi aplikací na celkovém trhu je odhadovaný minulý rok někde mezi 5 – 10 %, pak tento rok odhaduji, že se tato čísla minimálně ztrojnásobí. Nejpozději v příštím roce se pak dostanou aplikace na podíl kolem 50 % všech jízd. Kam se trh v Praze v následujících dvou letech dostane, můžeme vidět třeba na Tallinnu, domovském městě aplikace Taxify, kde podíl Taxi aplikací je již více než 50 % celého trhu. Jen samotná aplikace Taxify se tam blíží k 50 %.

Diskuze k článku