Skypicker rok poté. Pravdivý příběh jednoho českého startupu

skypicker

Peníze, lidi, začátky

Sehnat investora, který se se mnou bavil, bylo poměrně jednoduché. Přesvědčit ho, to už bylo složitější. Skypicker financuje Jirka Hlavenka, zakladatel Computer Pressu. Přišel jsem za ním s nápadem vytvořit vyhledávač letenek evropských nízkonákladových aerolinek, který mimo standardního vyhledávání umí najít i lety s přestupy nebo kombinovat různé aerolinky. To vše s cílem najít nejlevnější spojení kamkoliv po Evropě.

Vyjednávání bylo tvrdé, proběhly mezi námi desítky, možná stovky mailů. Jirka mě challengoval, já jsem argumentoval, posílal byznys plány, následně aktualizace byznys plánů a pak samozřejmě aktualizace aktualizací byznys plánů. Nakonec však souhlasil se schůzkou a byla ruka v rukávu. Dostal jsem 400 tisíc korun, sám jsem do projektu vložil 50 tisíc.

Peníze by tedy byly, ale kdo to celé naprogramuje? Naštěstí máme webtrh. Dal jsem tedy inzerát, na který se ozvalo asi deset programátorů a firem. S devíti jsem se sešel, na desátého jsem se vykašlal. Těch devět mě nijak neuchvátilo. Ne proto, že by nebyli kompetentní. Vnitřně jsem ale nechtěl jen někoho, kdo na zakázku vytvoří software a půjde od toho. Po měsíci jsem tedy zkusil toho desátého a tak jsem potkal Joža. Python developera, který z mé myšlenky dle svých slov „odpadol“. To bylo ono. Místo dodavatele jsem našel parťáka.

StarCube, aneb nejsme jediní

Někdy v lednu 2012, kdy jsme mimochodem neměli naprogramováno ještě vůbec nic, nás vzali do jarního běhu StarCube, což je tříměsíční startup akcelerátor. StarCube bylo fajn, hlavně proto, že jsme tam poznali další podobné snaživce. Když člověk ví, že není sám, hned je na tom světě líp. Jestli taky pracujete na nějakém projektu, najděte si nejbližší akcelerátor a přihlaste se. Podnikat vás tam nenaučí (to asi nikde), ale získáte kontakty, které se budou hodit.

Launch! Zpoždění jen tři měsíce

V dubnu 2012, jen tři měsíce po deadline, jsme slavnostně spustili Skypicker. Kdyby se Jožo v den plánovaného launche neožral takovým způsobem, že asi 30 hodin nebral telefony a neodpovídal na zprávy, spustili bychom ještě o den dřív. No co už.

Vyhledávali jsme tehdy lety po celé Evropě a chtěli jsme žít z affiliate programů aerolinek. My vám přivedeme zákazníky, vy nám dáte provizi. Záhy jsme však přišli na to, že tohle fungovat nebude. Pro aerolinky jsme byli příliš malou rybou a nikdo se s námi moc nebavil. Jelikož jsme každý měsíc pálili peníze za vývoj, data, servery a tak dále, bylo nutné co nejrychleji vymyslet jiný byznys model.

Mimochodem, a tohle je důležité, podle mě vyhraje ten, kdo je připravený ze dne na den celou koncepci byznysu otočit o 360 stupňů. Není nic horšího, než se držet nefunkčního modelu jen proto, že to tak je napsáno v byznys plánu a pomalu tak vykrvácet.

Nový byznys model jsme vymysleli. Byl (a je) jím asistovaný booking. Myšlenka je jasná – uživatel nemusí bookovat nalezené lety na stránkách aerolinky, které jsou často nepřehledné, vnucují vám doplňkové služby, co nechcete, a jsou celkově na prd. Zabookuje a zaplatí u nás a my za něj vše vyřídíme. Za to si bereme provizi.

Takže abych to shrnul – máme krásný vyhledávač letenek s mapou, kde je možné najít letenky na jeden klik. Máme funkční byznys model. Co nám chybí do rovnice? Zákazníci, tedy traffic.

PR hýbe světem i Skypickerem

Placená reklama v našem případě nedávala smysl. Travel je extrémně konkurenční segment a 200 tisíc, co nám v tu chvíli zbývalo na účtu, bychom byli schopni propálit na PPC během půl dne. Museli jsme na to jít jinak, chytřeji. Jak to v byznysu chodí, pomohly nám kontakty. Já se znám s kluky z jedné brněnské PR agentury, ti se zase znají s kluky z několika světových PR agentur. Slovo dalo slovo a já už seděl v letadle do Milána, kde se konal každoroční meeting téhle skupiny PRistů.

Skypickera jsem odprezentoval, projekt zaujal, dohodli jsme nějakou success fee a… za pár týdnů jsme se objevili ve francouzském Le Figaro. Co byl však asi největší milník – tihle šikovní draci nás koncem léta 2012 protlačili do New York Times. Umístili jsme se na druhém místě v TOP 10 nejlepších cestovatelských webů.

A to spustilo lavinu. Padaly nám servery, chodily bookingy a hlavně si česká média všimla, že jim možná něco uniklo, když o místním startupíku napíšou nejdřív Timesy a pak až Lupa. Takže jsme najednou byli v hospodářkách, v Respektu, České televizi. Fakt jsme si to užívali.

Jenže pak začala zima, lidi přestali lítat a hype, na němž jsme se vezli, pomalu utichal. Musím však říct, že jsem byl docela rád. Mohli jsme sebrat kupu feedbacku, který jsme od našich zákazníků a všemožných bloggerů a komentátorů nasbírali, zavřít se v klidu do kanclu a zase se chvilku soustředit na vypiplání produktu.

To je mimochodem další důležitá věc. Bylo nám mnohokrát vytýkáno, že jsme pustili na trh syrový, nehotový produkt. Ale podle mě je to to nejlepší, co může startup udělat. Co nejdříve jít na trh s produktem, který jakžtakž funguje, získat feedback, upravit, jít znovu na trh… A takhle iterovat, dokud nemáte geniální produkt. To, že nehotovým produktem odradíte zákazníky, je blbost. Zvlášť, když míříte na celý svět. Na našem webu bylo za celou dobu pár stovek tisíc lidí. I kdybychom je všechny odradili, pořád je jich tu ještě dalších několik miliard, kteří o nás neslyšeli.

Ještě se budou dít věci

Skypicker je dnes poměrně odladěný produkt. Funguje po technické stránce a začíná se rozjíždět i byznysově. Myslím, že jsme dokázali, že v tomhle týmu jsme schopni relativně low-costově vyprodukovat fajn věc, která dává smysl. Takže logicky – je čas vzít to, co máme, a jít do světa. Ještě letos chceme uskutečnit druhé kolo financování, věříme si na podstatně vyšší částku než byl náš seed funding.

A co s těmi penězi budeme dělat? Kromě toho, že přestaneme jíst fazole se suchým chlebem a konečně si koupíme něco na sebe, uděláme web, který na světě nemá obdoby. Propojíme letadla, vlaky, autobusy, lodě, metro… Uděláme jeden celosvětový IDOS, který vám ve zlomku vteřiny najde spojení z Horních Kotěhůlek až do Springfieldu. Samozřejmě včetně ceny, jízdního řádu a možnosti ihned zabookovat lupeny. Celý světový travel na jednom webu, v jedné databázi.

Zní to trochu jako utopie, viďte. Když se trochu zamyslíte, napadne vás tisíc důvodů, proč to nepůjde. Taky si je uvědomujeme. Nás úkol pro příštích několik let je jasný – jeden po druhém je vyvrátit. Tak nám držte palce!