Startup Týdne #4: Solvica, simulátor byznysových rozhodnutí

solvica

Jak otestovat různá rozhodnutí, která v byznysu běžně mohou znamenat zisky nebo ztráty v milionech korun? Řešením může být business simulátor testující různé varianty předtím, než se skutečně rozhodnete. Jednoduše přijdete se svým problémem, zadáte data a simulátor nabídne nejpravděpodobnější scénáre vývoje.

V tomhle odvětví se rozhodli podnikat spolužáci z pražské Vysoké školy ekonomické a založili proto startup Solvica. I když zatím mají jen pět zákazníků, jejich tržby se téměř dotkly milionu korun a letos očekávají rovnou dvojnásobek. A jsou ziskoví. „Generujeme zisk, ze kterého si vyplácíme minimální mzdy, a zbytek jde celý do rozvoje firmy,“ říká v rozhovoru Petr Polák, CEO Solvicy.

Solvica logo

Vedení: CEO – Petr Polák, CTO – Pavel Kastner, CMO – Jana Škrobánková

Investor: Vlastní zdroje

Konkurence: Logio

Rok založení: 2013

Zatím Solvica řeší většinou unikátní projekty, zákazníci si ji v případě zájmu pak najímají na další. „Dosud se ale vždy jednalo o jednorázovou záležitost. Snažíme se ale vysvětlit klientovi, že údržba modelu vede k precizaci výsledků, což klienti začínají chápat a začínají vyžadovat dlouhodobější spolupráci,“ říká Polák. Ten také odpovídal na otázky TYI.

Vysvětlete (jednou větou) co váš startup dělá, co takový business simulátor vlastně je?

Právě pomocí Business simulátorů našim klientům testujeme různé varianty jejich rozhodnutí ještě předtím, než se doopravdy rozhodnou.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

V komplexitě problému. Jsme schopni pokrýt opravdu složité problémy, které u zákazníka často řeší celý tým lidí. Simulaci takového problému pak zákazníkovi servírujeme v podobě uživatelsky přívětivého simulátoru, na kterém si testuje různé scénáře.

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice nebo také v zahraničí?

Zatím se zaměřujeme na unikátní problémy, v tom je naše síla. Proto působíme výhradně v České republice, kde se můžeme s klientem bavit z očí do očí.

Jak vznikl nápad v tomhle odvětví podnikat?

Rozhodli jsme se v tomto podnikat již na Vysoké škole ekonomické v Praze, kam jsme všichni tři chodili. Podobné modely jsme v rámci výuky vyvíjeli, ale tyto modely byly často zaměřeny na vědecké prostředí. Myslím, že se nám podařilo tato řešení přetavit do praxe.

Kolik máte zákazníků? Můžete uvést některé konkrétní?

V současné chvíli máme 5 zákazníků, zmínit bohužel nemohu všechny, tak vyberu například společnosti Bosch či Krajská zdravotní (síť pěti nemocnic v Ústeckém kraji).

Jaké jsou a jakým tempem rostou vaše tržby/prodeje/zisky?

Loňský rok byl rekordní. Naše tržby narostly o 200 %, činily cca 800 000 Kč. Díky tomu, že jsme startup, jsme s loňským rokem spokojeni. Pro nás je však nejdůležitějším ukazatelem počet klientů a jsem rád, se k nám v roce 2015 přidali 4.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

V roce 2016 očekáváme dvojnásobné tržby.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Investora jsme zatím nevyužili, pro rok 2016 to ani nemáme v plánu. Zatím jsme si vystačili se základním kapitálem a vydělanými penězi.

Solvica tým: Petr Polák, Jana Škrobánková a Pavel Kastner

Solvica tým: Petr Polák, Jana Škrobánková a Pavel Kastner

Jaký velký je váš tým?

V týmu je nás šest. Tři se věnujeme obchodním záležitostem, mimo to máme jednoho developera, jednoho testera a slečnu na marketing.

Plánujete expanzi?

Určitě. Zatím využíváme většinu pracovníků externě, chystáme se ale přibrat kmenové vývojáře i obchodníky.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Naším cílem je stát se jedničkou v oboru business simulací v České republice. Za pět let by Solvica měla generovat polovinu příjmů z unikátních projektů a druhou polovinu z produktů, čili z modelů řešící obecnější problémy.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobným situacím mohou ostatní firmy vyvarovat?

Vždy, když jsme se dostali do problémů, tak jedině proto, že jsme neposlouchali zkušenější harcovníky. Člověk má tendenci některé rady filtrovat, protože jim úplně nerozumí, nebo nechce rozumět. Moje rada tedy zní: Pokud si nejste jistí, co se vám někdo zkušený snaží poradit, dbejte na to, abyste jeho radu pochopili a vzali ji za svou. Často to ušetří peníze i čas.


 

Znáš nebo pracuješ pro startup, který by měli znát všichni a hodil by se do našeho seriálu Startup týdne? Napiš nám na peter@tyinternety.cz!

Diskuze k článku