Startup Týdne #5: Carsharing Ajo, alternativa k vlastnění auta a první krok mobility založené na autonomních vozech

Carsharing Ajo

Jaromír Klimek po několika úspěšných projektech hledal další pole působnosti. „Lákalo mě něco s přesahem mimo internet a všiml jsem si, že v ČR je v carsharingu prakticky mrtvo,“ říká s dodatkem, že inspiraci našel v západní Evropě a USA, kde působí několik stovek až tisíců podobných firem.

Jaromír Klimek

Jaromír Klimek

To je začátek příběhu carsharingového startupu Ajo.cz, který se v lednu stal jedním ze tří projektů vybraných do akcelerátoru JIC Master. Půlroční program je určen technologicky inovativním společnostem z jižní Moravy (nejbližší uzávěrka přihlášek je 3. dubna).

Ajo zatím působí jen v Brně, poslední dva roky se totiž společnost zaměřovala hlavně na vývoj vlastního softwarového řešení. Pomalu se ale chystá na expanzi i do dalších měst a zahraničí. „Aktuální stav je prvním krokem k poskytování mobility založené na autonomních automobilech,“ říká Klimek.

Za pět let se podle něj bude přecházet na autonomní vozy bez řidiče. Podle plánu by v tom období Ajo mělo působit v několika zemích s ročními tržbami na úrovni stovek milionů korun.

ajo.cz logoVedení startupu: Jaromír Klimek, CEO

Investor: Pavel Mrnuštík

Konkurence: Emuj, Car4Way, Autonapůl, Car2Move

Rok založení: 2013 (fakticky jde o Klimek Motion s.r.o.)

Vysvětlete (jednou větou) co váš startup dělá.

Nabízíme auto jako službu, která je alternativou k vlastnění auta.

Je to podobný systém jako třeba bike sharing?

V principu ano, ale je zde výrazně vyšší vstupní bariéra.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Jako jediní v ČR jsme vyvinuli vlastní řešení, díky kterému umíme čistě online registrace včetně platby kartou a jsme nezávislí na konkrétním dodavateli telematického hardware.

ajo auto

Na kterých trzích působíte? Jen v České republice nebo také v zahraničí?

Aktuálně působíme v Brně a připravujeme expanzi i do zahraničí.

Jak vznikl nápad v tomhle odvětví podnikat?

V roce 2013 jsem měl za sebou několik úspěšných projektů a hledal jsem, kudy dále rozšířit své aktivity. Lákalo mě něco s přesahem mimo internet a všiml jsem si, že v ČR je v carsharingu prakticky mrtvo.

To bylo v ostrém kontrastu s USA a západní Evropou, kde například jen v Německu bylo cca 150 carsharingových firem, které měly dohromady stovky tisíc uživatelů. To byla příležitost, které nešlo odolat.

Kolik máte zákazníků nebo uživatelů?

Našich služeb dosud využilo téměř 300 klientů, přičemž je nutno podtrhnout, že v letech 2014 a 2015 jsme se soustředili především na vývoj systému a jeho ladění v reálném provozu a nikoliv na získávání klientů.

Jaké jsou vaše tržby a jakým tempem rostou?

Mezi roky 2014 a 2015 vzrostly naše tržby o více než 300 procent.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Dosud jsme především vyvíjeli a ladili naši technologii. Letos nastal čas na expanzi.

ajo aplikaceCo vašemu startupu přinese zařazení do programu JIC Master?

Očekávám pomoc s nastavením strategie expanze a asistenci při získání další investice.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

První peníze šly z mých vlastních zdrojů. Další jsme získali v květnu 2015, kdy jsme uzavřeli první investiční kolo.

Jak velký je váš tým?

Aktuálně jsme celkem čtyři.

Kde váš startup vidíte za pět let?

V té době budeme přecházet na autonomní auta bez řidiče, budeme působit v několika zemích a roční tržby odhaduji na stovky miliónů Kč.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobným situacím mohou ostatní firmy vyvarovat?

Máme několik šťavnatých perliček, kdy se věci opravdu nepovedly. Přemýšlel jsem, zda by alespoň některá byla zveřejnitelná, ale žel je vše příliš horké. Naštěstí nebyla žádná z nich natolik výrazná, aby fatálně ohrozila nebo položila náš byznys.


Znáš nebo pracuješ pro startup, který by měli znát všichni a hodil by se do našeho seriálu Startup týdne? Napiš nám na peter@tyinternety.cz!

Diskuze k článku