Startup Týdne #8: Traffika, nástroj, který dělá pořádek v digitálních agenturách

header-bg

Traffika je nový startup, který má za cíl usnadnit život managementu v digitálních agenturách, hlavně vlastníkům a projektovým či traffic manažerům. Vznikla loni v Usertechu jako interní nástroj, dnes už s vlastním týmem získává první platící zákazníky i za oceánem.

Typická digitální agentura je blázinec, kde v jednu chvíli dělají desítky lidí na desítkách různých projektů. Hlídat v takovém prostředí efektivní využití lidí, sledovat budgety jednotlivých projektů nebo plánovat práce pro nového klienta je nelehká role tzv. traffic manažera, kterého v Usertechu dělala Iva Fingerová. A protože je to práce nelehká a použití excelovské tabulky narazí velmi brzo na své limity, hledala pro svou každodenní práci vhodný nástroj.

“Vyzkoušeli jsme v Usertechu téměř tucet aplikací, žádná nám však nedala jasný pohled na tok peněz a využití lidí. Většina se hodila pro plánování jednotlivých projektů, absolutně však neřešila každodenní situaci většiny agentur – plánovat využití desítky lidí dělajících na více projektech zároveň,” říká Iva Fingerová, tehdejší Traffic manager v Usertechu, nyní už CEO nového startupu Traffika.

Vznikla tak Traffika, software na plánování lidí v digitální agentuře. Z původně interního nástroje se stal samostatný startup o několik měsíců později, když si tvůrci ověřili, že logika a používání dostupných nástrojů nevyhovuje většině větších agentur, nejen samotnému Usertechu.

Vedení startupu: Iva Fingerovástaffino

Investor: Usertech, který aplikaci vyvinul

Konkurence: 10.000 feet, Teambook, Float, ResourceGuru

Založeno: červenec 2015

Vysvětlete (jednou větou), co váš startup dělá.

Traffika je webová aplikace, která pomáhá plánovat lidi s různou specializací pracující na více projektech současne a z toho vyplývajícím finančním reportingem pro vedení agentury.

V čem jste lepší než vaše konkurence?

Naše aplikace poskytuje okamžitý přehled o zdraví firmy. Nemusíte importovat velké množství dat do finančního reportingu jako u jiných služeb. Stačí si udělat pořádek v plánování projektů a reporting máte díky Traffice automaticky.

Na kterých trzích působíte? Jen na Slovensku a v Česku, nebo také jinde v zahraničí?

Začali jsme v České republice, ale již po několika měsících fungování máme první platící zahraniční klienty. V tuto chvíli se soustředíme na Ameriku, fakt, že má Usertech pobočku v NY a spolupracuje s inkubátorem Hatchery, otevírá hodně dvěří. Samotné nás překvapilo, že vůbec první platící zákazník konvertovaný čistě přes web byla agentura z Belgie.

Jak vznikl nápad na tento startup?

Bylo to jako se spoustou produktů a služeb – řešili jsme vlastní problém a nenašli vhodný nástroj. Žádná aplikace nám neodpovídala na většinu běžných otázek a situací, které jsme denně řešili. Proto jsme ji navrhli sami.

Kolik máte zákazníků? Můžete uvést některé konkrétní?

Jsme úplně na začátku, Traffika nemá ani marketingový rozpočet, ale už nyní nás používá 125 firem, máme první platící zákazníky, to včetně zahraničních. V Česku nás používají například agentury Apploud Digital, Firemedia nebo IT společnost Full Stripe Technologies, další desítky zajímavých brandů nás testují a nemůžeme je bohužel zatím jmenovat.

benefits-screen

Jaké jsou a jakým tempem rostou vaše tržby/prodeje/zisky?

Traffiku jsme přepli do ostrého provozu před měsícem a půl, máme zhruba 50 platících uživatelů. Tržby jsou nyní kolem desíti tisíc, zatím to ale opravdu není o tržbách, ale potvrzení faktu, že jdeme s vývojem Traffiky správným směrem.

Jaký vývoj očekáváte v nejbližší době?

Plán na několik příštích týdnů a měsíců je jasný – dokončujeme vývoj nových funkcí, které vzešly z feedbacku našich betatesterů – více než 70 agentur a firem s podobným problémem s alokací lidí. Vedle toho uzavíráme první velké české klienty a testujeme product market fit v US.

Máte za sebou nějaké investice, nebo financování řešíte jiným způsobem?

Usertech má na vlastní startupy vyčleněnou celou divizi Usertech Ventures, pod kterou spadáme my i další startupy, ve kterých má Usertech podíl, například LensID. V této fázi tak máme Usertechem pokryté náklady na vývoj a testování a nehledáme další finance. Naopak se za co nejmenších nákladů snažíme mapovat trh, testovat ho rychlými iteracemi (teď to děláme např. PPC kampaněmi). S investory ale navazujeme postupně kontakt, v budoucnu totiž budeme určitě hledat kapitál na zafinancování marketingových nákladů na globální expanzi.

Jaký velký je váš tým?

O UX se staráme spolu s Frantou Tomanem a vývoj aplikace mají pod taktovkou Jarda Machotka a Jirka Brabec.

Plánujete zahraniční expanzi?

Produkt již zkoušíme na americkém trhu, z EU máme první platící zákazníky, takže ano, tvoříme od začátku globální produkt.

Kde svůj startup vidíte za pět let?

Jako nový standard práce v digitální agentuře, první appku, do které se má nový zaměstnanec registrovat.

Kdy a jakým způsobem jste se během vašeho podnikání dostali do takzvaného „fuck-upu“? Jak se podobným situacím mohou ostatní firmy vyvarovat?

timeline

Úplný fail nás ještě nepotkal, chyb děláme spoustu a není to nic překvapivého. Zpětně si asi Traffika zasloužila vlastní tým o dost dřív, s dedikovaným týmem a stoprocentním fokusem se najednou věci, které trvaly týdny, začaly hýbat v řádu dnů a hodin. Z tohoto pohledu jsme přišli o několik měsíců, Traffika mohla být dneska o dost dál.

Moje rada bude věnovat projektu stoprocentní pozornost. Rychleji tak zjistíte, jestli si pozornost vůbec zaslouží a pokud ano, rychleji se dostaví první úspěchy.

Diskuze k článku