Startupový čtvrtek, aneb co nového ve StartupYardu a HUBu

import-startupovy-ctvrtek-aneb-co-noveho-ve-startupyardu-a-hubu.jpg


Jak se maká ve StartupYardu…

Kolečko po jednotlivých startupech v aktuálním běhu StartupYardu jsme začali u stolu projektu Limatte, který umožňuje oslovit zákazníka ještě ve chvíli, kdy už odchází z webu – ať už přesunem na jinou stránku nebo zavřením prohlížeče. Skrze jednoduché dotazníky lze zjistit, z jakých důvodů web předčasně opustil, kde jsou podle něj slabá místa a v mnoha případech i získat kontakt. Co nás ohromilo je response rate, který byl otestován v desítkách tisíc případů na velkých klientech – na dotazníky poctivě odpoví desítky procent uživatelů, od 30 procent ve slabších případech až po 70 či 80 procent. Nyní tým pracuje na automatizaci celého systému, aby byl pro klienty levný.

Další na řadě byli kluci z CSSHat, kteří právě včera oficiálně spouštěli svůj produkt a během prvního dne se jim bez větší propagace podařilo vydělat bezmála 10 tisíc dolarů. Odezva cílové skupiny je velice pozitivní a tak není divu, že už tým přemýšlí dopředu. Rádi by si letos připsali kolem 20 tisíc stažení, což by jim mělo zajistit finance na další rok fungování po skončení StartupYardu. A právě během tohoto roku slibují, že přijdou se svou „next big thing“, která už tentokrát bude podstatně masovější.

Také projekt iMenu už funguje v pěti restauracích po Praze a Zlíně, kde si lidé díky němu mohou objednávat jídla stylově s pomocí iPadů. Tablety mohou být zabudované do stolů nebo volně k dispozici a zákazníkům poskytují také přehled o účtu a možnost požádat o zaplacení. Celou službu se třemi tablety lze získat za 50 tisíc korun, desítka iPadů pak vyjde na trojnásobek a samotný systém už je pak samoobslužný. S distribucí řešení by měli v dohledné pomoci výrobci pokladních systémů.

Lingvus neobjevuje Ameriku, ale existující trh s překlady se rozhodl zásadně vylepšit. Oficiálního spuštění se dočkáme v půlce července a důraz bude od počátku kladen na kvalitu, takže v plánu je cíleně přetáhnout nejlepší překladatele z konkurenčních služeb a počítá se i s institutem korektora. Zadavatelé zase získají dobré služby za nízkou cenu díky reverzním aukcím a mezi zajímavé vychytávky patří třeba překladová paměť, která se u každého klienta postará o dodržování ustálené terminologie bez ohledu na překladatele.

Projekt Nyo.is (Not Your Ordinary Information System) se zatím stihl přejmenovat, respektive o jméno kvůli složitosti pro cílovou skupinu přišel a nové ještě nemá. Užitečná nadstavba nad účetní systémy se taktéž dočká spuštění v létě a pro začátek bude k dispozici pro dva nejrozšířenější systémy v Česku a na Slovensku, Pohodu a Kros. Zato TabFoundry bychom se měli dočkat už za týden až dva, kdy dostaneme k dispozici jednoduchý nástroj na tvorbu propracovaných facebookových záložek, kterou pak zvládne opravdu každý. Do startu se prý počítá i se zajímavým brandem, o koho jde ale zatím nevíme.

Přes Pizza Time v současnosti proudí kolem 200 až 250 objednávek denně a zapojeno je ke dvěma stovkám obchodníků. Po aplikaci pro iOS má během léta přibýt také Android, čerstvě ale byla spuštěna i mobilní webová verze. Služba se postupně rozšiřuje do všech velkých měst a cíl pro konec roku je alespoň 1000 objednávek denně, což už by při desetiprocentní marži nemuselo být špatné. Startupovou tour jsme pak zakončili u Space Teacher, které už jsme bohužel nestihli vyzpovídat podrobněji. Systém pro inteligentní výběr nejvhodnější cesty, jak se naučit cizí jazyk, má asi 1600 uživatelů a pracuje se na zjednodušení rozhraní.

A jaké nápady se ukázaly v HUBu…

Po tvrdém byznyse ve StartupYardu nabídl MashUp tradičně uvolněnější přístup. Startupový duch ani zde nechyběl, hlavním cílem většiny inovátorů a jejich projektů ale v tomto případě bylo „jen“ někomu či něčemu pomoci. Asi nejčastěji byly zmiňovány termíny jako angažovanost, gamifikace, komunita či kultura.

Klasické startupy zastoupili především brněnští účastníci StarCube. Protože se ale snažili především pilovat prezentace a své projekty představit, příliš novinek jsme nenasbírali a odkážeme na náš brněnský report. Zastoupeni byli Videoflotem, který proslavil virál s cyklistou na D1 a i nyní se zaobírá kromě ladění webu především marketingem, vysněnou aplikací všech lyžařů Snowhit (už 30 tisíc stažení aplikace pro Android a chystají se na lov partnerů do zahraničí) a Gameful, který podrobně představil zajímavý projekt gamifikace čajovny Za zrcadlem.

Když už jsme u toho Brna, velký palec nahoru za skvělou prezentaci si vysloužil projekt Cowobrno, který se v centru města snaží vybudovat osobitý prostor pro freelancery a aktuálně shání všechny zájemce. Jestli se vás to týká, rozhodně tuto možnost zvažte.

Zajímavých online služeb se představilo hned několik. Kromě vítěze Nápadu roku, tedy již poměrně známého projektu Rozečti.se se zaměřením na online výuku rychlého čtení (mimochodem hledají programátory, obchodníky i markeťáky), to byl například Ulicnik.cz. S pomocí internetových map vytváří virtuální ulice a informuje o akcích v okolí, umožňuje lidem sdílet nápady a poznávat se navzájem. Cílem je posilovat komunity, sdružovat lidi se zájmem o město a šířit nápady na to, jak udělat ulici živou. Služba je na pozvánky.

Tridim.to je zase jakýsi „Google na odpadky“. Radí s identifikací různého druhu odpadu a poskytuje také informace o nejbližších kontejnerech. Navíc lidé mohou do databáze doplňovat další kontejnery a za odměnu je také pojmenovat, což je samozřejmě ideální příležitost pro sdílení na sociálních sítích. Chystá se i mobilní aplikace a značení kontejnerů přes QR kódy. Server Doplatky.eu pak pomůže každému, kdo se častěji vydává na nákup léků – kromě výše doplatku za jednotlivé léky v různých lékárnách vyhledává i alternativní léky.

Hodně možností se otevřelo také všem, kdo by chtěli přiložit ruku k dílu v rámci dobročinnosti nebo obecně ke zlepšování světa kolem nás. Zcela čerstvý projekt Smysluplně chce vytvořit síť profesionálů, kteří budou připraveni na výzvu věnovat chvíli svého času a své dovednosti neziskovce v nouzi. Malá škola sociálního podnikání, vítěz Social Impact Award, zase hledá ty, kdo by se chtěli podílet na rozvoji finančního, lidského i projektového potenciálu škol – a zdá se, že autoři projektu mají vše velmi dobře spočítáno a promyšleno.

Zajímavé projekty s originálním přístupem sdružuje i nezisková organizace Futrue, napomoci gamifikaci našich životů (kdy už to sakra bude?) a rozvoji dovedností i osobnosti skrze to dobré z her plánuje Mise HeroObálka Praha zase vymyslela pozoruhodný způsob, jak informovat o kulturních akcích, který nadchne milovníky všeho netradičního. A to ještě zdaleka nebyly všechny projekty, které je možné na MashUp vidět. Schválně nám dejte vědět, jak moc vás online inovace v neziskovém světě zajímají, a my se na tento svět případně podíváme podrobněji.