Startupy ve střední Evropě a jejich (chybějící) globální ambice

globalstartups

„Nechci být naivní snílek, co si myslí, že změní svět. Bohatě mi stačí vzít něco, co už funguje v zahraničí, zavést to zde v Praze/Bratislavě/Budapešti a do budoucna možná expandovat do dalších měst v mé zemi.“

Vždy, když mi podnikatel představuje byznys plán jako je tento (a to se ve střední Evropě stává celkem často), musím se hodně snažit, abych zakryl své zklamání. Tento příspěvek píši z Izraele, kde pro Credo buduji nové kontakty a poznávám atmosféru lokální startupové scény. Po diskuzi s místními podnikateli jsou příliš nízké ambice v našem regionu ještě více do očí bijící. Jak je možné, že je v Izraeli tolik podnikatelů, kteří považují trh ve své zemi za hřiště, na kterém si mohou hrát se svým produktem a otestovat jej, než ho spustí ve Spojených státech, zatímco naši podnikatelé nejsou leckdy ani schopni pomyslet za hranice Prahy?

Kde jsou naše vzory?

V žádné případě nemůžu tvrdit, že znám všechny příčiny, proč je ambice tolika lokálních podnikatelů tak malá, že ani nepřesáhne hranice jejich městské části. Řekl bych, že jednou z nich bude pravděpodobně kultura – nedostatek zapálení a hladu po úspěchu, neochota rozdělit se o podíl se zaměstnanci a s investory. Nejspíš bude trvat ještě několik let, než se to změní. Chtěl bych se ale zaměřit na jinou možnou příčinu, a tou je nedostatek podnikatelských vzorů. Ne nedostatek podnikatelských úspěchů, ty máme, ale nedostatek úspěšných podnikatelů, kteří by byli ochotni o svých úspěších otevřeně hovořit a tím motivovat ostatní k podobným úspěchům.

Zaprvé musíme rozlišit mezi vzory a úspěchy. Mnoho lidí považuje za příčinu startupového boomu v Estonsku úspěšný prodej firmy Skype společnosti Microsoft v roce 2011 za 8,5 miliardy dolarů. Nemáme však podobné úspěchy také? Co třeba AVG, které má dnes tržní kapitalizaci více než miliardu dolarů? A co nedávná akvizice Cognitive Security společností Cisco Systems? A co Avast, Eset, Prezi nebo M.dot? Každý z těchto příkladů ukázal, že Středoevropané jsou schopni vybudovat globální společnosti, tak proč stále tolik podnikatelů řeší, jak dodávat pizzu a salát v Praze, nebo za jakou cenu jsou schopni pravidelně dodat spodní prádlo do českých domácností?

Myslím, že částečně je to způsobeno tím, že velcí hrdinové z našeho regionu nemluví dostatečně k naší startupové komunitě. Startupové akce a média se příliš často zaměřují na lokální barony, kteří úspěšně kopírují existující byznys modely ze zahraničí, takže nemáme na výběr než přijmout tyto lokální byznysmeny jako naše vzory (je však třeba vyzdvihnout výjimky, nedávný Startup Summit byl výborný). Kolik z nás například slyšelo příběh o tom, jak společnost AVG Technologies vyrostla ze své kanceláře v Brně, aby se následně stala první českou technologickou společností obchodovanou na newyorské burze? Nebo jak byl Avast schopen dosáhnout na více než 170 miliónů PC, Mac a Android zařízení? Proč nejsou tyto těžce získané lekce, jak vybudovat globální společnost, přenášeny i na nás? Zdá se, že skuteční průkopníci našeho regionu jsou často příliš zaměstnaní svými vlastními zájmy, než aby učili novou generaci globálních podnikatelů. Co s tím můžeme dělat?

Kde můžeme získat tuhle globální ambici?

Napadá mě minimálně jedno místo kde rozhodně není nouze o vzory. Silicon Valley. Je však nutné tam jet přímo, abychom se inspirovali?  Vůbec ne. Vlastně ani nemusíme vůbec vyjít z domu. Zde je pár tipů od Credo týmu:

  • Sledujte seriál Kevina Roseho Foundation. Myslím, že každý, koho někdy napadlo založit firmu, by se na to měl alespoň jednou podívat. Jsem si jistý, že vás bude inspirovat. Foundation je místo, kde se prvotřídní podnikatelé jako je Elon Musk, Ben Horowitz, Kevin Systrom nebo Dave Morin dělí o své příběhy.
  • Ponořte se do blogů psaných globálními hráči. Navštivte technologická média jako jsou TechCrunch, Tyinternety, nebo jděte přímo ke zdrojům jako jsou blogy partnerů Andreessen Horowitz. Čtěte je denně.
  • Podívejte se na firmu StartitUp, což je průvodce startupy se spoustou skvělého obsahu.
  • Nastudujte si vlivné knihy, které vás mohou naučit vytvořit globální produkty a globální společnosti. Je tu pořád spousta podnikatelů, kteří nečetli The Lean StartupThe Four Steps to the Epiphany nebo The Founder’s Dilemmas.
  • Pokud si přejete kompletnější seznam co číst, nebo se zajímáte o knihy a blogy, které se zaměřují na některé aspekty budování startupu (marketing, growth hacking, big data, atd.) stačí, když mi pošlete e-mail. Rád se s vámi podělím o další zdroje.

Nemůžu tvrdit, že jakmile znovu objevíme statečnost a kuráž, abychom změnili svět, stane se střední Evropa automaticky dalším Izraelem. Ale jsem si celkem jist, že pokud budeme mířit mezi hvězdy, minimálně se dostaneme dále než jen za předměstí Prahy. Tak kruci, když jsou Izraelci schopni budovat globální startupy, proč nemůžeme my?