TyInternety vybraly startup roku: GoodAI. Podívejte se na něj i další nejzajímavější projekty letoška

GoodAI

Na konci roku se jako mnozí nevyhneme troše bilancování. V redakci jsme se rozhodli dát hlavy dohromady a společně vybrat startupové projekty, které nás letos opravdu zaujaly. Představujeme pět nejzajímavějších projektů letoška: těch, které se v roce 2015 objevily a podle nás mají velký potenciál, nebo které se významně posunuly. A mezi nimi v první řadě startup roku podle redakce Těch internetů: GoodAI.

1. GoodAI

Nejvíc se nám líbil projekt umělé inteligence Marka Rosy. Už v červenci jsme ho nemohli označit jinak než jako vizionáře a doteď na tom trváme. Marek vzal peníze, které si vydělal díky svému projektu vyvíjející hry Keen Software House, a založil s nimi GoodAI. Startup se tak mohl rovnou opřít o deset milionů dolarů. S nimi začal vyvíjet umělou inteligenci, brzy přestavilo první aplikaci – Brain Simulator, díky které mohla odborná veřejnost, ale i laici zdarma programovat a zkoušet vyvíjet umělý mozek. A pak ho taky testovat, vizualizovat procesy, a umělou inteligenci přimět učit se z vlastních chyb. Cílem je vyvinout takovou, která je chytrá, flexibilní, učenlivá jako člověk, a navíc použitelná v jakémkoliv odvětví. Neotálí. Před pár týdny se tým GoodAI podíval do institutu umělé inteligence v Berkeley, kde diskutoval bezpečnost umělé inteligence, a každou chvílí zveřejní na svém blogu vývojářskou road mapu.GoodAI

Proč jsme si startup vybrali?

  • Marek Rosa má s firmou opravdu velké plány, o kterých navíc přemýšlí už od střední školy. Zatím jsou sice na začátku, rozhodně ale mají potenciál
  • jednoduše v umělé inteligenci vidíme budoucnost. A taky se jí bojíme, tak s ní musíme být zadobře
  • Když si vyděláte deset milionů dolarů na jednom projektu a pak je dáte do druhého, asi víte, co děláte
  • zatím AI nemá žádné viditelné společenské dopady, ale někdo to dělat musí, aby mohla za pár let vypuknout ta válka se skynetem.

2. Spaceknow

U SpaceKnow máme hřejivý pocit, že jsme ho pro českou scénu objevili. Zakladatele projektu Pavla Machálka jsme tím překvapili, on nás zase na oplátku překvapil komplexností a dosahem analýzy satelitních snímků, kterou firma provádí. Takhle jednoduše to zní, v praxi jsou to opravdové do života převedené fantazie z amerických filmů. Velmi detailní satelitní snímky kombinované se softwarovým zpracováním dat (např. pohybu nákladních automobilů) prozradí, kolik toho továrna vyrobí, jestli se na budově něco přistavělo, kolik ropy daný zásobník ukrývá, jestli se určitá oblast plní technikou, uprchlíky, bojovníky, armádou… Prostě parádní data pro firmy i státy, případně třeba tajné služby, o čemž se Spaceknow ovšem nebaví.

Proč jsme si startup vybrali?

  • Spaceknow finančně nejprve zaštítil sám zakladatel, peníze už mu ale poskytli i zajímaví investoři – z Česka Ondřej Fryc, peníze má získat i z fáze financování zvané series A
  • vidíme ho jako opravdu inovativní startup, který má jen pár reálných konkurentů na celém světě
  • přestože nezveřejňují finanční výsledky, podle mnohých náznaků se jim daří opravdu dobře
  • myslíme si, že se může během pár let stát ze zcela neznámé firmy ukázkový příklad globálního úspěchu

3. Skypicker

O něco méně fantazijní, rozhodně ale ne přízemní Skypicker si u nás vysloužil třetí místo. Brněnský projekt nejen my označujeme jako jeden z nejnadějnějších startupů v Česku. Sice nejde o nejnovější projekt (založený v roce 2012), letos se mu ale opravdu dařilo, což ho opětovně vyneslo na světlo. Ne, že by se někde schovával. Prodejce letenek využívá algoritmus na výběr těch zvýhodněných pro cestovatele, uživí se na marži, která se pohybuje kolem velkorysých patnácti procent. Tedy, nejen uživí. Za poslední rok vyrostl z 30 lidí na 300 a v roce 2016 chce nabrat další až tisícovku pracovníků. Obrat má letos (v roce 2015) atakovat dvě miliardy. Přitom ještě o rok dřív to bylo 145 milionů. Z Brna se mimo jiné kvůli nedostatku kvalitních pracovníků hodlá rozšířit i do Prahy.

skypicker

Proč jsme si startup vybrali?

  • ne všichni jsme mu původně chtěli dávat body, přeci jen nejde o novinku. Ale nemohli jsme ho vynechat. Roste ve stovkách procent ročně, za poslední rok udělal takový skok, jako mnohé jiné firmy nikdy, a o finančních výsledcích už jsme hovořili. Růst se taky zřejmě jen tak nezastaví
  • byl letos vidět snad úplně všude, a právem
  • zábavné bylo poslouchat Olivera Dlouhého (který pro nás kdysi i napsal text o začátcích), jak vždycky mluvil o tom, jak museli navyšovat kapacity a cash flow, aby všechno vůbec zvládli odbavovat

4. Angee

Jedna z nejúspěšnějších českých firem v crowdfundingových kampaních Angee je zároveň jediným hardwarovým projektem v našem přehledu. Jeho zakladatel Tomáš Turek ho rok a půl vyvíjel s vývojářským studiem Cleevio. Autonomní bezpečnostní systém získal od fanoušků na Kickstarteru dvojnásobek původně požadované sumy, celých 13 milionů korun. Zákazníky si našel ve 49 zemích světa a hovoří se o něm, i když ještě nerozjel sériovou výrobu. Jde o chytrou krabičku, která zabezpečuje domácnost, komunikuje se senzory rozmístěnými po bytě a upozorňuje o stavu domácnosti přes mobilní aplikaci. Kromě zabezpečení zvládá třeba i monitoring teploty, vlhkosti, umí nahrávat videa a streamovat. Ke svým zákazníkům, kteří ho podpořili na Kickstarteru, by se mělo Angee dostat v říjnu 2016.

Proč jsme si startup vybrali?

  • z našeho pohledu velmi konkurenceschopný projekt s globální ambicí, a těch českých hardwarových moc není
  • umí se pěkně prezentovat, a to je značná část úspěchu, minimálně právě na crowfundingových portálech. Kdo o systém zavadí, chtěl by ho vyzkoušet
  • úspěch na crowdfundingových kampaních je jasný ukazatel: lidé produkt chtějí

5. Lidská Síla

V polovině roku zahájený projekt Roberta Vojáčka, který se coby marketér spolupodílí na úspěchu Liftaga, poskytuje služby profesionálů na úklid. Důraz přitom klade na slovo profesionálů: zašťituje se tréninkovým centrem a slibuje, že pracovníkům platí dvojnásobek jejich běžné hodinové sazby. Zákazníky láká na to, že paní na úklid si jednoduše online v rychlosti naklikají, zvolí čas, a zaplatí kartou. A podle trendu zdůrazňuje servis pro zákazníka, do kterého spadá v tomto případě kontrola kvality práce nebo okamžitá zpětná vazba. Služba se okamžitě rozjela. Měsíc po svém spuštění se mohla pochlubit stovkami objednávek a po dvou měsících si podíl v ní koupil Tomáš Čupr přes investiční společnost Bizthusiasm společně s polským investorem, který nechce být zveřejněn. Kromě uklízeček LidskáSíla plánuje nabízet i hlídání dětí, malíře, vizážisty, umělce nebo fitness trenéry.

LidskaSila_objednavka_jpg

Proč jsme si startup vybrali?

  • je důkazem toho, že se byznys stále dá rozběhnout i v „obyčejných“ oblastech. Stačí jen přinést pěkné a jednoduché uživatelské prostředí, podobně jako je úspěchem DámeJídlo či Rohlík
  • za projektem stojí zkušení odborníci a hned dokázali zaujmout
  • mimo jiné investice Tomáše Čupra v několikamilionové výši ukazuje, že si zakladatelé vybrali správnou cestu

P. S.: Startupů, které bychom v přehledu chtěli ukázat, je mnoho. Každý z nás si oblíbil hlavně ty „své“, o kterých psal. Nominovali jsme tak zprvu především ty, když jsme si ale prostudovali návrhy ostatních, celkem jednoznačně jsme se shodli. Prvních pět míst bylo brzy jasných, body ale dostala řada projektů, které v přehledu nenajdete: jsme prostě optimisté a věříme, že úspěch najde mnoho dalších.

Diskuze k článku