V Česku začala doba krabičková, startují moderní zásilkové obchody

lb

Někdy sázejí na překvapení, někdy na exkluzivitu či klubovost, někdy na pohodlnost. Nové zásilkové obchody vám v pravidelných intervalech pošlou balíček se zajímavými či užitečnými produkty tak, aby vás to v první řadě bavilo. Zatím se soustředí především na kosmetiku, oblečení nebo víno, jejich záběr se ale rychle rozšiřuje.

„Podobné projekty zde vznikají a vznikat budou, časové zpozdění přebírání nápadů z USA (a každý z těchto projektů je de facto kopie zahraniční služby) se stále více zkracuje. My máme již od začátku v plánu expanzi a chceme spustit nové subscription boxy jak pro kosmetiku (lowend/highend, přírodně zaměřené a podobně), tak i v jiných oblastech. Zvažujeme například víno, bio potraviny, domácí zvířata, kabelky i domácí výrobky ve stylu Etsy,“ popisuje Jan Hlavsa, zakladatel Ladyboxu. Ten se v srpnu stal prvním a zároveň i největším z takzvaných beauty boxů v Česku a na Slovensku.

První velká bitva

Právě oblast krásy se stala prvním místem tvrdého konkurenčního boje. Coby vzory posloužily úspěšné služby jako americký Birchbox či nadnárodní Glossybox od německých sériových kopírovačů bratrů Samwerových. Kromě Ladyboxu tu dnes najdete i Greatbox nebo SenzaBox, za kterým mimochodem stojí i Libor Knappek z Venture Investors Corporate Finance (zakládajícím partnerem je Michael Rostock-Poplar).

„Pokud bychom uvažovali o dvoutřetinové penetraci v porovnání s USA, můžeme čekat růst k cca 16 tisícům krabičkám měsíčně, tedy kolem 60 milionů ročně z boxů plus libovolnou částku z e-shopu a jiných plánovaných aktivit. Zpočátku jsme se báli nových hráčů, v tuto chvíli je nám to jedno. Je zde již velká bariéra vstupu, dodavatelů je jen omezené množství (do stovky) a všichni již byli několika zájemci kontaktováni. Vím o dalších beauty boxech, které plánovaly i velké mezinárodní firmy, ale přinejmenším dva hned skončily na nedostatku dodavatelů,“ říká Hlavsa.

Novému marketingovému modelu se ale musí nejprve naučit jak zákazníci, tak dodavatelé. Na rozdíl od západních služeb jim zatím provozovatelé těch českých často přispívají na náklady, zatímco třeba u Birchboxu je to přesně naopak. Ladybox si tak nižší marži vynahrazuje například e-shopem a bojuje i dalšími inovacemi jako je personalizace zásilek, tržiště pro výměnu produktů mezi uživatelkami či bonusový systém.

„Myslím si, že subscription based discovery marketing bude dále alternativou k tradičním a často zoufale neefektivním kanálům. V dnešní době více než kdy jindy dají spotřebitelé na word of mouth či vlastní dojem z produktu a to vám televize či tisk nezajistí. Kampaň s námi kosmetickou značku stojí pouze náklady na výrobky, tedy něco jako jedna zapadlá strana v časopise. Umístili jsme již kolem třiceti brandů, dalších deset je domluveno a s desítkami jednáme,“ dodává Hlavsa.

Podnikatelské štiky větří šanci

I u dalších podobných projektů ale můžete narazit na zajímavá jména. Za projektem WineStory stojí spoluzakladatel Ataxo a investor Pavel Doležal (o svých plánech mluvil už na loňské konferenci Inovace a inspirace), projektu Prodeti.cz zase poskytuje tichou (zatím) podporu superzkušený Miton. Druhá jmenovaná služba na spuštění zatím čeká, podívat se ale můžete na její krátké představení v podání Fandy Peterky z pražského Startupcampu:

Že za tímto typem služby může být i svěží přístup zase dokazuje WineStory. Každý měsíc doručí v krabici čtyři zajímavá vína z Česka i ze zahraničí, která získává přímo od výrobců. A k tomu přidává sympatická videa a filozofii, jejímž cílem je odbourat elitářství spojené s vínem, bez obětování kvality se zbavit předsudků a namyšlených frází a zkrátka se jen propít k tomu, co člověku chutná.

Nepochybujeme ale o tom, že se v této oblasti dočkáme ještě lecčeho dalšího, v zahraničí už se rozjíždějí i hodně specifické služby. Z poslední doby nás zaujal třeba Box of Awesome, který se zaměřuje na teenagery a pravidelně jim naděluje zásobu her, hudby, filmů či knížek. Mladý startup Bombfell, který je součástí prestižního akcelerátoru 500startups a zaměřuje se na pánskou módu, zase minulý měsíc získal první investici 730 tisíc dolarů.

Český trh není nafukovací

Jedním z průkopníků v téhle oblasti se stala ChlapskaZasilka.cz, která vznikla už před rokem v rámci brněnského akcelerátoru StarCube. Do dnešního dne si získala asi tisícovku zákazníků a rozeslala 3422 párů ponožek a 2847 kusů spodního prádla. I tady ale nyní přemýšlejí nad novými segmenty a více se zaměřují například na ženy, aby se skrze službu mohly starat o své partnery.

„Nedosahujeme pozic masových hráčů na trhu, ale o to více se snažíme zaměřit na segment správných chlapů, kteří si potrpí na kvalitu a znají hodnotu svého času. Chlapům se vždycky budou dělat díry na ponožkách, co se ale mění je rostoucí trend nakupování online a alternativní možnosti usnadňující nákup. V poslední době je na českém trhu celá řada projektů založených na pravidelných objednávkách. Naším primárním cílem je stále ChlapskaZasilka.cz, ale současně přemýšlíme i nad jinými projekty. Český trh bohužel nepatří k největším a prostor pro tento typ byznysu není bez omezení,“ konstatuje Martin Březina.